TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 18 Oktober 2010

Rombongan pertama 1,100 jemaah tiba di Mekah

Sumber: Utusan Malaysia Online
18/10/2010 10:16am

MEKAH -
Rombongan pertama lebih 1,100 jemaah haji Malaysia selamat tiba di tanah suci Mekah awal pagi ini selepas menempuh perjalanan sejauh 400 kilometer yang mengambil masa tujuh jam.

Mereka berlepas dari Bir Ali (tempat berniat) di pinggir bandar Madinah kira-kira pukul 6.30 petang waktu tempatan (11.30 malam waktu Malaysia) dan tiba di hotel Janadriyah, kira-kira 800 meter dari Masjidil Haram.

Ibu Pejabat Tabung Haji Malaysia di Pondok Abraj Al Janadiriah
di Al Sulaymaniah ini.

Bahagian depan Al Janadiriah.

Al Janadiriah terletak di tepi Lebuhraya Makkah - Madinah.


Ketibaan mereka pukul 1.30 pagi waktu tempatan (6.30 pagi waktu Malaysia) disambut Ketua Rombongan Haji Malaysia Musim 1431 Hijrah, Mohd. Salleh Abdul Mubin, Konsul Haji Malaysia di Jeddah, Mohd Khalid Mohd Nordin, Timbalan Ketua Rombongan Haji (Kebajikan) Datuk Syed Saleh Syed Abdul Rahman dan petugas Tabung Haji di Mekah dan wakil mutawif Muassasah.

Jemaah diberi minum air zam-zam dan kemudian ditempatkan di tingkat enam hotel Janadriyah yang menempatkan ibu pejabat dan pusat operasi Lembaga Tabung Haji (TH) di Mekah.

Selepas subuh kesemua jemaah dibawa menunaikan tawaf dan saie umrah oleh mutawif rasmi Muassasah.

Bahagian depan Al Janadiriah.



Kelihatan deretan bas mini yang menunggu untuk membawa jemaah haji Malaysia
dari Al Janadiriah, biasanya hingga setakat "Masjid Kucing" yang jaraknya sekitar 500 meter sahaja, sebab jalan ke hadapan lagi ditutup oleh pihak berkuasa kerana kesesakan lalulintas dan kemudahan jemaah berjalan kaki ke Masjid al Haram - (Penulis).

Gerai kecil di depan Al Janadiriah.


Mohd. Salleh berkata, TH menyediakan guru agama dan program untuk membimbing bagi memantapkan lagi persediaan jemaah haji di Mekah menjelang hari wukuf 14 November ini.

Ini kali pertama TH membawa masuk serentak jemaah tiga penerbangan iaitu KT1, KT2 dan KT3 kerana sebelum ini tidak lebih dua KT dibawa masuk, katanya kepada pasukan media TH yang membuat liputan musim haji ini. – Bernama

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1018&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_03.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran