TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 17 Oktober 2010

Cadang Bandaraya Kota Kinabalu dibahagi dua zon

Sumber: Mingguan Malaysia Online
Tarikh siar: 17 Oktober 2010.


KOTA KINABALU 16 Okt. - Kerajaan negeri dicadangkan supaya membahagikan Bandaraya Kota Kinabalu kepada dua zon agar pengurusan dan perkhidmatannya lebih praktikal selain dapat mengukuhkan Barisan Nasional (BN) di Sabah.

Ketua UMNO Bahagian Sepanggar, Datuk Jumat Idris berkata, pihaknya mencadangkan supaya Bandaraya Kota Kinabalu dibahagikan kepada dua zon iaitu Zon Utara dan Selatan.

Katanya, Zon Utara akan melibatkan kawasan sekitar Kampung Likas sehingga ke Jalan Tuaran termasuk Telipok dan menghala ke Taman Perindustrian Kota Kinabalu serta berakhir ke Teluk Gentisan, Sepanggar Kota Kinabalu.

Menurutnya, Zon Selatan pula akan merangkumi kawasan sekitar Luyang, Lapangan Terbang Kota Kinabalu (KKIA), Damai, Kolombong, Jalan Lintas ke Jalan Tuaran, serta berakhir di Jalan Likas.

"Selain memberi kelebihan kepada DBKK untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada masyarakat, rasional kepada pembahagian ini adalah untuk mengukuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN)," katanya pada sidang akhbar di sini, kelmarin.

Jumat yang juga Pengerusi Penyelaras BN Parlimen Sepanggar berkata, Zon Selatan secara majoritinya didiami kaum Cina, manakala Zon Utara terdiri daripada orang Melayu atau masyarakat bumiputera Islam dan bumiputera bukan Islam (Kadazandusun).

Menurutnya, masalah orang Melayu serta bumiputera Islam dan bukan Islam tidak sama dengan masalah masyarakat Cina yang tinggal dalam Skim Perumahan Mewah dan sederhana.

Sementara golongan bumiputera lebih ramai mendiami perkampungan tradisi, setinggan serta tinggal di kawasan perumahan rumah murah atau berada dalam Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1017&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_03.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran