TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 22 Oktober 2010

MIFF pasar debu tayammum mudahkan pengguna

Sumber: Berita Harian Malaysia Online
Tarikh siar: 2010/10/23


Oleh Hasliza Hassan, hasliza@bharian.com.my

Proses samak dipantau JAKIM jamin kesucian kontena dan produk dibekal berstatus halal

MENCARI yang halal itu fardu, begitu juga menyediakan produk atau perkhidmatan yang dijamin status halalnya untuk memenuhi keperluan masyarakat hari ini supaya dapat melakukan amal ibadat dengan mudah serta sentiasa mematuhi kehendak hukum syarak. Bagi MIFF Marketing Sdn Bhd, syarikat pengeluar debu tanah liat untuk tayammum yang turut menawarkan perkhidmatan sertu atau samak, menyediakan produk memenuhi syariat agama sebagai memenuhi fardu kifayah.

Pengarah Urusannya, Ab Razak Ab Hadi, berkata membangunkan produk yang diperlukan umat Islam supaya terus dapat melakukan tuntutan agama menjadi tanggungjawab semua pihak terutama dalam gaya hidup masa kini melihat perubahan berlaku begitu pantas.

Katanya, jika dulu persoalan bagaimana hendak berwuduk jika tiada air atau sukarnya untuk bertayammum kerana sukar mencari tanah, kini pelbagai pilihan disediakan termasuk debu tayammum bagi merungkai permasalahan itu.

Justeru, katanya, Islam agama yang menekankan ilmu inovasi sepatutnya dikembangkan umat Islam melalui idea kreatif bukan saja untuk menangani masalah yang timbul tetapi membawa diri lebih maju dalam pelbagai bidang.

“Jika dulu kita tidak banyak pilihan tetapi dengan adanya kepakaran serta teknologi, kita boleh mencipta tidak menyalahi hukum agama sebaliknya dapat memberi manfaat serta kemudahan kepada semua terutama dalam beribadat.
“Debu tayammum yang dikeluarkan MIFF bertujuan memberi kemudahan jika air tiada untuk berwuduk dan bersolat. Dulu banyak sangat soalan, nak ambil tanah di mana, tetapi sekarang sudah ada di pasaran dan boleh diperoleh dengan mudah.

“Bagi yang bermusafir atau ada penyakit tidak boleh terkena air, kini mudah bertayammum. Begitu juga sertu atau samak kerana bukan mudah untuk melakukannya.

“Namun, dengan adanya perkhidmatan yang disediakan, perkara itu bukan mustahil. Buat masa ini kami banyak melakukan perkhidmatan sertu untuk restoran, rumah dan kilang bagi memastikan ia benar-benar bebas daripada unsur meragukan,” katanya.

Beliau berkata, terbaru pihaknya menyediakan perkhidmatan sertu kontena untuk syarikat penyedia kontena sebagai pilihan kepada pelanggan yang ingin kontena yang tidak diragukan kesucian mengikut hukum syarak.

Katanya, MIFF mendapat kerjasama Bahagian Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk memantau proses sertu kontena bagi membolehkan sijil pengesahan dikeluarkan badan yang diiktiraf itu.

APL-NOL Malaysia Sdn Bhd, peneraju dalam pengangkutan kontena kini mengambil inisiatif menyediakan kontena berstatus halal untuk kegunaan pihak yang ingin menjaga kesucian serta kebersihan produk mereka.

Pengarah Urusannya, Ab Aziz Toha, berkata penyediaan kontena sudah disertu itu menyediakan pilihan kepada pelanggan yang ingin memelihara produk mereka mengikut syariat Islam.

Katanya, walaupun semua kontena berkenaan melalui proses pembersihan dan pembaikan setiap kali tiba di depoh penyimpan, proses sertu yang diperkenalkan memberi nilai tambah dari sudut status serta keyakinan pelanggan.

“Perkhidmatan ini sejajar dengan tuntutan syariah dan kita yakin akan ada permintaan untuk kontena yang disertu. Sekurang-kurangnya, produk sudah ada di pasaran dan ini perkara baik,” katanya ketika ditemui di majlis pelancaran Kontena Sertu APL-NOL Malaysia Sdn Bhd, baru-baru ini.

Bagi proses sertu, kontena yang sudah dibersihkan akan dibasuh menggunakan air dicampur tanah sekali, diikuti enam kali menggunakan air bersih mengikut syariat ditetapkan Islam dengan memastikan air tanah mengenai setiap sudut bahagian dalam kontena.

Kontena yang sudah disertu akan dikunci dan ditampal pelekat khas, kemudian di hantar kepada pelanggan untuk digunakan.

Sijil sah sertu hanya sah sekali saja dan status kontena yang disertu terbatal sebaik saja kontena dibuka dan produk dikeluarkan.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Hub Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Abdul Hamid Mohamed Salleh, berkata JAKIM berpuas hati dengan proses sertu dilakukan MIFF dan untuk setiap sesi sertu pihaknya akan mengawasi serta memantau demi menjaga tatacara sertu sebenar.

“Berdasarkan proses yang dilakukan dengan pemantauan JAKIM, sertu itu mengikut syariat. Kami memastikan syarikat yang menjalankannya mematuhi syarat sebelum pengesahan dibuat,” katanya.

Source: Berita Harian Malaysia Online

1 ulasan:

clay miff berkata...

layari laman web MIFF di;

http://www.claymiff.com.my

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran