TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 10 Oktober 2010

Suasana baru menunaikan Haji

Sumber: Mingguan Malaysia Online
Tarikh siar: 10 Oktober 2010.

Oleh Hafizahril Hamid

SEMALAM rombongan jemaah haji pertama dari Malaysia menjejakkan kaki bagi menunaikan rukun Islam kelima. Ketibaan 350 jemaah haji ini hanyalah bilangan kecil dari jumlah sebenar jemaah haji Malaysia yang seramai 26,000 orang tahun ini.

Bagi jemaah ini ketibaan mereka ke Tanah Suci pada pukul 5.30 pagi hari Sabtu waktu Malaysia merupakan satu impian yang hampir terlaksana.

Hanya amalan mereka nanti dapat menentukan apakah hajat dan niat mereka untuk menyucikan diri dari segala dosa dan noda dengan menunaikan haji mabrur akan tercapai.


Bagi umat Islam tidak kira dari negara mana sekalipun, impian untuk menunaikan rukun Islam kelima itu pastinya satu keinginan yang semahu boleh akan cuba dilaksanakan.

Lambaian Kaabah sememangnya menggamit keinginan bagi kita menyucikan diri dari pelbagai dosa yang mungkin dilakukan secara sengaja atau sebaliknya.

Sebagai manusia kerdil yang senantiasa bergelumang pelbagai asam garam dunia adakalanya kita tidak mampu menghindar dari melakukan dosa.

Dari sekecil-kecil dosa hinggalah yang dilaknat tuhan adakalanya kita terlupa akan suruhan dan larangan yang maha Esa.

Oleh itu hati akan menjadi hiba, keinsafan menyelubungi jiwa mengenang akan kebesaran tuhan dan betapa kerdilnya diri tatkala berada di Tanah Suci.


Firman Allah: Allah wajibkan manusia mengerjakan ibadah haji dengan mengunjungi Baitullah bagi sesiapa yang mampu sampai kepadanya. Dan sesiapa yang kufur (engkarkan kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajat sesuatu daripada sekalian makhluk). (Ali-Imran; 97).

Lazimnya keselesaan hidup dikelilingi keluarga dan keasyikan kerja mengikat insan daripada menyegerakan panggilan Baitullah, walaupun syarat yang ditetapkan syarak lebih dari berkemampuan.

Hakikatnya, kemewahan dan nikmat yang melingkari hidup ketika di dunia pasti akan ditinggalkan apabila tiba masanya kelak.

Sebab itu Islam mewajibkan umatnya berhimpun di bumi Arafah, Mina dan Baitullah al-Haram di Tanah Suci Mekah dengan pakaian ihram yang sama bagi mengerjakan ibadah haji sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.


Sememangnya panggilan Kaabah itu bukan untuk calang-calang umat. Hanya mereka yang bersedia dari segi mental, fizikal dan yakin pada keimanan sahaja yang sanggup menyahut panggilan-Nya.

Jika tidak, masakan ramai yang hidup dilingkungi kemewahan melebihi keperluan asas harian, sihat tubuh badan dan sempurna akal serta terlebih baligh masih juga tidak melaksanakan ibadah yang fardu itu.

Berkunjung ke Tanah Suci Mekah tidak menjadi masalah bagi sesiapa sahaja yang mampu. Sama ada untuk melancong, berziarah atau melaksanakan ibadat umrah.

Malah, ramai yang menjadikan umrah sebagai ibadat tambahan tahunan sedangkan ibadah haji belum lagi ditunaikan.

Mengerjakan ibadat haji adalah satu fardu bagi mereka yang telah mencukupi syarat-syarat wajib menunaikan haji.

Jutaan manusia mengerjakan haji pada setiap tahun dengan harapan dan matlamat yang satu iaitu mendapat haji yang mabrur.

Mendapatkan haji mabrur bukannya satu perkara yang mudah. Inilah yang memerlukan persediaan ilmu yang bersungguh-sungguh, istiqamah serta beramal dengannya.

Ilmu berhubung ibadat haji yang maha luas ini tidak hanya terhenti pada perkara rukun sahaja,malahan merangkumi perkara-perkara wajib, sunat dan sebagainya.

Syarat wajib haji ialah pekerjaan yang wajib dilakukan ketika mengerjakan haji. Jika tidak dikerjakan salah satu daripadanya, haji tersebut tetap sah, tetapi dikenakan dam menurut syarat-syaratnya, serta akan menanggung dosa jika meninggalkan perkara tersebut dengan sengaja.


Terdapat enam syarat wajib haji iaitu, berniat ihram di Miqat, meninggalkan larangan ihram, bermalam di Muzdalifah, melontar anak batu di Jamrah Kubra, bermalam di Mina dan akhir sekali melontar anak batu di tiga Jamarah, iaitu Jamrah Sughra, Jamrah Wusta dan Jamrah Kubra.

Menampung

Difahamkan sejumlah tiga hingga lima juta umat Islam membanjiri Tanah Suci hanya pada musim haji sahaja. Di bahagian dalam masjid pula ia menampung kira-kira 350,000 jemaah pada satu-satu masa.

Bagaimanapun jumlah ini dijangkakan bertambah kepada lapan hingga 10 juta, manakala bahagian dalam mencecah 1.5 juta dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Oleh itu atas tuntutan zaman dan perkembangan umat Islam itu sendiri bandar Mekah, Madinah dan bandar-bandar lain kini sedang diperluas dan diperindah oleh kerajaan Arab Saudi.

Di Mekah pelan komprehensif sentiasa dilakukan bagi menjaga kebajikan, keselesaan dan keselamatan para jemaah setiap kali tiba musim haji.

Tidak ketinggalan kemudahan pengangkutan awam, penginapan serta kemudahan asas lain termasuk bekalan air bersih.

Sejak awal tahun 2008 kerja-kerja pembesaran kawasan Masjidil Haram dilakukan di samping menaik taraf kemudahan di Padang Arafah dan Mina.

Selain itu dalam usaha untuk memperindahkan lagi kota Mekah satu bangunan yang dikenali sebagai Menara Abraj al-Bayt kini dalam pembinaan dan bakal menjadi bangunan kedua tertinggi di dunia selepas Burj Khalifa.

Bangunan berkenaan yang juga menempatkan kompleks hotel gergasi akan turut dibina atasnya sebuah jam yang enam kali lebih besar daripada jam Big Ben di London.

Di kota Madinah, pihak kerajaan melancarkan pelbagai projek pembangunan termasuk pembesaran kawasan Masjid Nabawi, projek bekalan elektrik, air, kesihatan dan sebagainya yang dianggarkan menelan kos 12 bilion Riyal Saudi.

Dalam bidang kesihatan pula, jumlah katil di hospital juga akan ditambah. Begitu juga dengan pembesaran lapangan terbang di Madinah.

Langkah ini bukan sahaja untuk keperluan penduduk tempatan tetapi juga bagi menjaga kebajikan para jemaah yang semakin meningkat setiap tahun.

Selain itu Arab Saudi turut mempunyai pelan pembangunan perumahan komprehensif bernilai lebih AS$6 bilion (RM20.4 bilion). Projek ini merangkumi pelbagai kawasan perumahan untuk penduduknya.

Negara itu juga merancang untuk melaksanakan sebuah “projek super” yang menelan belanja sebanyak AS$87.8 bilion (RM298 bilion) bagi membina enam bandar ekonomi.

Bandar-bandar ini akan menempatkan 2.5 juta penduduknya yang dijangka mampu memberi pendapatan sebanyak AS$150 bilion (RM510 bilion) dan memberi peluang pekerjaan kepada 1.5 juta penduduknya menjelang tahun 2020.

Apa yang boleh digambarkan ialah Masjidil Haram dan kawasan sekitarnya akan berubah menjadi lebih luas, mesra alam dan selamat. Bagaimanapun reka bentuk baru itu harus tidak menyumbang kepada pemanasan global dan pembaziran, selain mempunyai sentuhan kerohanian apabila berada di dalam masjid.

Walaupun projek-projek ini akan mengambil masa yang panjang tetapi matlamatnya adalah untuk kemudahan umat Islam dari seluruh dunia yang setiap tahun berebut-rebut mahu menunaikan haji di Mekah sambil melakukan ziarah di kota Madinah.

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1010&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_10.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran