TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 22 Oktober 2010

Guru serang pelancong berpurdah bakal dipenjara

Sumber: Berita Harian Malaysia Online
Tarikh siar: 2010/10/16

Wanita boleh didenda RM3,669

PARIS: Seorang wanita Perancis yang dituduh merentap niqab seorang pelancong Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan menggigit serta mencakar mangsa yang cuba memakainya semula, berdepan tuntutan perundangan bagi hukuman penjara dua bulan tertangguh kelmarin.

“Kita perlu bertoleransi dengan orang lain tidak kira apa yang mereka pakai atas dasar tinggal bersama,” kata pendakwa raya Anne Fontette kepada mahkamah di sini.

Kejadian itu berlaku beberapa hari selepas pihak berkuasa tertinggi perlembagaan meluluskan rang undang-undang mengharamkan pemakaian burqa termasuk pakaian menutup muka lain dengan pesalah berpotensi didenda 150 euro (RM583) atau perlu mengambil bahagian dalam kelas kewarganegaraan.

Rang undang-undang berkenaan dijangka berkuat kuasa selepas enam bulan bagi membolehkan peraturan itu dimaklumkan sepenuhnya kepada wanita berpurdah.

Penyerang yang juga guru bahasa Inggeris sudah bersara dikenali sebagai Marlene Ruby, memberitahu polis dia meminta wanita dari UAE itu dalam bahasa Inggeris supaya membuka penutup mukanya.

Namun, wanita itu enggan, lalu dia merentapnya dan wanita itu memakainya semula, dia menumbuk, mencakar dan menggigitnya.
“Saya tahu akan hilang pertimbangan satu hari nanti. Saya mahu ia dianggap skandal. Burqa mula menjengkelkan saya,” kata Marlene, 63, kepada polis. Dia juga boleh didenda 750 euro (RM3,086). Insiden itu berlaku di sebuah butik mewah di sini, Februari lalu.

Marlene, yang tidak hadir di mahkamah dan tidak diwakili peguam, mempertahankan pendiriannya kepada media.

Bercakap kepada akhbar Le Parisien, dia berkata wanita yang memakai penutup muka itu tidak dapat diterima dalam apa digelarnya tempat kelahiran hak asasi manusia.

Dia menafikan melakukan tindakan ganas dalam akhbar.

Ramai pemimpin Islam berkata, mereka bersikap berkecuali dalam undang-undang itu. Keputusan itu dijangka diputuskan 4 November depan.

Fontette juga berkata, kejadian berlaku pada Februari lalu ketika pakaian berpurdah dibenarkan di Perancis.

Tetapi, beliau juga menegaskan, perbuatan Marlene tetap dipandang hina pada masa ini meskipun pengharaman burqa berkuat kuasa.

Source: Berita Harian Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran