TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 30 Oktober 2010

Datuk Seri Husni Minta Usahawan Mantapkan ilmu pemasaran

Sumber: Harian Metro Malaysia
Tarikh Siar: 30 Oktober 2010.

Oleh Ahmad Shahrul Nizam Muhammad

USAHAWAN muda perlu memiliki ilmu pemasaran yang kukuh bagi membolehkan mereka menghidu peluang perniagaan berpotensi dan tidak hanya bergantung kepada data dan bukti semata-mata.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah (gambar) berkata, usahawan perlu memiliki jiwa keberanian iaitu kemahiran berdasarkan penilaian terhadap hala tuju dan pergerakan kehidupan yang disebabkan perubahan nilai kebudayaan dan status ekonomi.



“Mengenal pasti permintaan masa depan memerlukan usahawan untuk melakukan pelaburan dalam membuat keputusan melangkaui bukti kukuh dan data sedia ada.

“Usahawan muda perlu sentiasa melihat peluang yang ada dan perlu menanyakan diri sendiri, apa yang perlu dilakukan bagi mengenal pasti peluang berkenaan,” katanya dalam ucapan ketika merasmikan Persidangan Perdagangan Usahawan Muda Asia Pasifik, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya, semalam.


Turut hadir, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti), Datuk Mukhriz Mahathir.

Persidangan tiga hari yang bermula semalam dianjurkan MiTi, Dewan Perniagaan Antarabangsa Malaysia dan Dewan Muda, Dewan Perniagaan Malaysia Malaysia Selangor (DPMM), khusus kepada usahawan muda di bawah 45 tahun di Malaysia dan negara Asia Pasifik.

Persidangan itu dijangka membuka dan menawarkan ruang lebih luas mengenai industri yang diceburi selain menggalakkan usahawan berkenaan mengembangkan perniagaan di seluruh dunia.

Beliau berkata, usahawan berkenaan perlu melakukan kajian sebaik mungkin terhadap pasaran selain memahami kemampuan pasaran berkenaan.

Ahmad Husni berkata, menjelang 2015, dianggarkan tiga suku perkembangan global akan muncul dari negara membangun.

“Usahawan juga perlu mempunyai pengetahuan berkaitan faktor yang boleh memberikan kesan terhadap pasaran hiliran dan huluan yang sudah pasti memerlukan satu kajian teliti dijalankan,” katanya.

Source: Harian Metro Malaysia

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran