TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 23 Februari 2010

Kacau Dodol Dulu Dulu

Source: Mingguan Malaysia

Selak-selak surat khabar lama, terjumpalah gambar ini. Nostalgik bukan? Suatu gambaran cara kita masak dodol zaman dulu-dulu. Elok untuk kenangan bersama.



Source: Mingguan Malaysia.

6 ulasan:

Jijahh @ f.k berkata...

kacau dodol tak penah .. tapi kacau bubur asyura versi pantai timur pernah le ... lenguh mak aii ..lambat noo masaknye ..

piewahid berkata...

saya kalau makan dodol mmg suka. bab mngacau dodol, tu yg jadi masalahnya....siksa!

Idris Talu berkata...

Kalau sedang cair lagi dodol tu, takpe le Jijah. Bila bertambah pekat, tau le penatnye. Besembor peluh.

Tapi jangan kata deras-deras (kuat-kuat), dengor dek mamak kedai tu, dibuatnya pesembor sepuluh - sape nak makan?

Idris Talu berkata...

En. Piewahid - apa kabo orang Merapoh. Sebenornye buah merapoh tu ialah jenis buah kundang jugak, tapi lebih kecik dari buah kundang.

Kenapa dia disebut merapoh? Orang tua di kampong kawan kata, dia rapuh dan ghangup ( ghen alif gha wau fa) - ejaan sekarang rangup! Maknanya bila dimakan dia tak lembik.

Panjang pulok cerita kawan pasa Merapoh.

Ok pasa dodol ni, kawan tak tau pasa apa disebut dodol? Membuatnya masya Allah hu Rabbi, kalu buleh mase tu nak lari. Mase kawan kecik dulu kacau dodol di rumah datok - semua sepupu ade belake. Memang tok leh nak lari.

Tapi di Sumatra, dodol betukar name jadi "Gelamai" - ce tengok di sini:-
http://1.bp.blogspot.com/_Xi6uQLrHcQo/Sr72pRaDuhI/AAAAAAAAHlc/zEFD0QASW0c/s1600-h/GELAMAI-%28KECIL%29%282%29.jpg

Hashim Zabidi berkata...

Tn.Hj.

Di Lepih ni, orang Budu, Chat, Tualang Padang buat dodol pakai gula kabung ngan tepung pulut. Kalau pakai gigi kedai, alamatnya sama-sama ke dalam. Rege sekilo dah ningkat ke RM 20/.le ni.

Idris Talu berkata...

Tuan Haji Hashim,

Betul tu, kawasan di situ - Budu, Chat, Tualang Padang sampai ke Jerangsang, Tanjong Besor, kabung bepemelok besor nye. Tanah subor Tuan Haji.

Kala dibuat dodol dengan gula kabong, manihye susah nak ngabo - kawwww punya. Warna dodol pun clear semacam, tak itam sangat.

Labon pasa Lepih ni teringat air asam belimbing buluh yang ditanak dalam tong minyak gas dulu-dulu, sampai tingga secupak je airnye. Potong cabai, bawang, cicah ikan tengalan panggang. Payah nak cerite Tuan Haji.

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran