TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 30 Oktober 2010

Komuniti besar Asia Timur

Source: Utusan Malaysia Online
Tarikh Siar: 30 Oktober 2010.


HANOI 29 Okt. - Selepas merancang mewujudkan Komuniti ASEAN pada 2015, anggota pertubuhan 10 negara Asia Tenggara ini berharap pada masa depan, satu komuniti lebih besar iaitu Komuniti Asia Timur pula dapat diwujudkan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Asia Timur adalah rantau yang paling maju dan peranan negara-negara rantau itu seperti China, Jepun dan Korea Selatan dalam pembangunan ekonomi global akan menjadi pemangkin kepada usaha tersebut.

Menurutnya, Sidang Kemuncak ASEAN + 3 bersama China, Jepun dan Korea Selatan menekankan pentingnya peranan yang boleh boleh dimainkan oleh ketiga-tiga rakan dialog ASEAN itu dalam mencapai matlamat jangka panjang mewujudkan Komuniti Asia Timur.

Sehubungan itu, katanya, penyatuan rantau ini akan ditingkatkan lagi melalui Kemudahan Jaminan Kredit dan Pelaburan (CGIF) yang akan dilaksanakan akhir tahun ini dalam usaha merangsang pemulihan ekonomi serantau.

''Kita berharap ia akan jadi kenyataan untuk menyokong kepada integrasi kawasan Asia Timur ini. Maknanya, kita ada sasaran untuk Komuniti Asia Timur," katanya pada sidang akhbar di hari kedua Sidang Kemuncak ASEAN Ke-17 dan Sidang-Sidang Kemuncak Berkaitan, di sini, hari ini.

Hari ini, Perdana Menteri menghadiri lima sidang kemuncak berkaitan yang melibatkan ASEAN dan rakan dialog iaitu Sidang Kemuncak ASEAN-Jepun Ke-13, Sidang Kemuncak ASEAN-Republik Korea Ke-13, Sidang Kemuncak ASEAN-China Ke-13, Sidang Kemuncak ASEAN+3 Ke-13 dan Sidang Kemuncak ASEAN-Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Ketiga.

Mengenai Sidang Kemuncak ASEAN-China Ke-13, beliau berkata, Malaysia mengalu-alukan pendirian China untuk menjadikan ASEAN sebagai pusat ASEAN + 3 dan kerangka kerja Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS).

Katanya, Malaysia juga menegaskan mengenai kepentingan keselamatan perairan dan pelayaran terutama di Selat Melaka dan Laut China Selatan.

''Saya juga tekankan kerangka kerja Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) ASEAN-China perlu dimaksimumkan untuk membantu proses produksi ASEAN. Dan ini membantu ke arah integrasi ekonomi dengan rantau Asia Timur," ujarnya.

Mengenai Jepun, Perdana Menteri berkata, ASEAN menekankan pentingnya ASEAN dan Jepun mengembangkan lagi hubungan perdagangan, pelaburan, pelancongan dan keselamatan di laut.

''Saya tegaskan bahawa Jepun boleh menyumbang kepada keselamatan Selat Melaka melalui penambahan keupayaan menangani cabaran pengurusan selat tersebut," ujarnya.

Najib juga memberitahu, ASEAN dicadangkan mencari jalan meningkatkan kadar penggunaan Perjanjian Perdagangan Bebas dengan Korea Selatan kepada lebih 50 peratus sekarang. – UTUSAN

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran