TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 24 Jun 2010

Akar Tunjuk Langit dan Khasiatnya

By Idris Talu

Akar tunjuk langit?
Yang satu lagi, buah tunjuk langit? Ramai juga yang agak keliru dengan dua jenis herba ini, kerana kedua-duanya tunjuk ke langit. Memang benar kalau dilihat fizikal kedua jenis herba ini menunjuk ke arah langit. Pembaca bayangkanlah sendiri.

Apa khasiat akar tunjuk langit ini? Penulis bukan pakar herba, cuma berminat ingin tahu sahaja. Untuk mengetahui khasiatnya akar tunjuk langit ini, sila lihat gambar yang ketiga di bahagian bawah entri ini. Maklumat tersebut penulis rakamkan di Taman Herba Negeri Perak Darul Ridzuan tidak lama dahulu.


Akar Tunjuk Langit.
Nama Latin - Helmithostachys zeylanica.



Khasiatnya akar tunjuk langit.

3 ulasan:

Adry@Daun berkata...

Salam en. Idris, izinkan sy beri komen mgenai kdua2 jnis herba yg mbuatkn ramai org tkeliru. Paku tunjuk langit adlah tumbuhn drp jnis paku pakis(seperti dlm foto). Manakala pkk buah tunjuk langit pula merupakan pkk mahogany (jnis kayu yg bmutu tinggi). Kdua2 pkk ini ada dlm blog sy.

Idris Talu berkata...

W'salam En Adry Daud,

Ooooh begitu. Kalau di Ipoh ni, pokok mahogany kalau ada buah, di bawah pokoknya cerah, bersih ditebas orang, nak cari buahnya. Nak jumpa sekeping pun payah sayap buah tunjuk langit tu.

Terima kasih atas maklumat yang diberikan.

Idris Talu.

Unknown berkata...

Maaf, kalau boleh tau harga per kg berapa ? Dibdaerah saya banyakbyg tumbuh liar? Info lebih lanjut hub 085299571329

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran