TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 21 Jun 2010

Lemah tenaga batin ada kaitan sakit jantung: Kajian

Sumber: Berita Harian Malaysia.

KUALA LUMPUR: Tujuh daripada 10 pesakit lelaki yang dimasukkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini untuk rawatan sakit jantung, dikesan mengalami masalah lemah tenaga batin, kata Pakar Kardiologi hospital itu, Dr Ramesh Singh Veeriah.

Beliau berkata, dalam kajian yang dilakukan pada tahun lalu ke atas 111 pesakit lelaki yang pada mulanya aktif seks, tetapi selepas mereka dimasukkan ke PPUM untuk rawatan sakit jantung, sebanyak 75.7 peratus daripada mereka didapati mengalami masalah lemah tenaga batin.

“Masalah lemah tenaga batin ini dikesan berlaku enam bulan sebelum mereka dimasukkan ke PPUM,” katanya.

Data berkenaan dimuatkan dalam kertas kerja beliau yang dibentangkan pada Kongres Kardiologi Sedunia di Beijing, China, semalam.

Dr Ramesh berkata, seramai 219 pesakit jantung lelaki dimasukkan ke Unit Penjagaan Kardiologi PPUM daripada April 2008 hingga Februari tahun lalu dan daripada jumlah berkenaan, 192 diperiksa dan hanya 111 pesakit yang aktif seks sejak enam bulan sebelum itu yang diuji mengalami masalah lemah tenaga batin.

Beliau berkata, masalah lemah tenaga batin dan Penyakit Arteri Koronari (CAD) mempunyai persamaan faktor risiko yang banyak dan saling berkait rapat. – Bernama

Sumber: Berita Harian Malaysia
http://www.bharian.com.my/articles/Lemahtenagabatinadakaitansakitjantung_Kajian/Article
Date: 2010/06/21

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran