TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 30 Jun 2010

Haji Dan Umrah Menyumbangkan RM52b

Sumber: Harian Metro Malaysia Online.

Tarikh: 2010/07/01

MADINAH: Jumlah perolehan RM25.9 bilion pada setiap musim haji boleh ditingkatkan dua kali ganda jika Arab Saudi menguruskan kedatangan jemaah dengan profesional.

Anggota Jawatankuasa Haji dan Umrah Dewan Perdagangan dan Perindustrian Madinah, Abdul Ghani Hammad Al-Ansari, berkata jumlah itu hanya mengambil kira pendapatan di Makkah dan Madinah semata-mata.

Katanya, melalui pengurusan lebih baik, kadar itu boleh ditingkatkan lebih tinggi.


“Perolehan di Makkah jauh lebih tinggi berbanding Madinah kerana ia terletak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdul Aziz.


“Jika lapangan terbang di Madinah boleh berfungsi sepenuhnya untuk menerima lebih banyak penerbangan antarabangsa, jumlah perolehan itu mungkin boleh diseimbangkan,” katanya, semalam.


Menurut Abdul Ghani, syarikat pelancongan asing mendominasi pasaran dan mengawal harga pasaran berbanding milik tempatan.


Katanya, syarikat tempatan berfungsi hanya sebagai penghubung kepada syarikat asing.


“Ada kira-kira 40 syarikat umrah tempatan gagal beroperasi dengan baik.


“Jika mereka bersatu dalam setiap keputusan, faedah diperoleh turut memberi kesan ekonomi yang baik kepada negara,” katanya.


Abdul Ghani berkata, jika semua syarikat pengendali haji dan umrah Arab Saudi bersatu, mereka boleh menjana pendapatan sehingga lebih RM51.8 bilion.


“Ia juga boleh mengurangkan kadar pengangguran negara,” katanya. – Agensi

Sumber: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Haji_umrahsumbangRM52b/Article/index_html

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran