TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 24 Jun 2010

UTM berbakti di Padang, Sumatra Barat.

Sumber: Harian Metro Malaysia Online.
Oleh Ruhaiza Rusmin , ruhaizarusmin@hmetro.com.my
Tarikh: 2010/06/21

ATAS dasar prihatin terhadap kesengsaraan hidup mangsa gempa bumi Padang, Indonesia, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) menganjurkan program Meniti Sinar Kasih (Mersik 2010) di negara itu, baru- baru ini.

Program anjuran Jawatankuasa Kolej Mahasiswa Kolej Tun Dr Ismail itu bukan saja bertujuan melakukan kerja amal tapi turut menjalin hubungan persahabatan dengan mahasiswa sukarelawan dari Universiti Andalas Padang (UNAND).

Pengarah program, Mohd Fareez Abdullah berkata, menerusi program berkenaan, peserta dapat menyalurkan bantuan kepada masyarakat kampung yang terjejas, selain membantu proses pembinaan jati diri.

"Meskipun tujuan utama untuk memberi bantuan, peserta juga ditekankan dengan keperluan pembinaan kemahiran insaniah. "Mereka perlu menonjolkan keupayaan diri dalam menangani keperluan bergaul dengan masyarakat.

"Perbezaan budaya seperti percakapan antara cabaran yang terpaksa ditempuhi, selain perlu tahu menyesuaikan diri," katanya.

Ia kesinambungan program Perkongsian Sinar Bersamamu Acheh yang diadakan tahun lalu.

Seramai 18 peserta terbabit dalam Mersik 2010 yang berlangsung selama enam hari. Antara tugasan utama perlu dilaksanakan adalah pembinaan sumor bore iaitu saliran bagi membekalkan air bersih kepada masyarakat desa Lubuk Along.

Malah, program lawatan ke rumah anak yatim Tapuz, kenduri sekampung dan gotong-royong turut diadakan.

Mohd Fareez berkata idea penganjuran Mersik 2010 dicetuskan rentetan misi UTM untuk melahirkan mahasiswa cemerlang akademik dan sahsiah diri.

"Menerusi program ini, peserta bukan saja terpaksa berdikari mencari peruntukan dana tapi juga berusaha merealisasikan apa yang sudah dirancang.

"Ini platform terbaik mereka untuk mencabar keupayaan diri sekali gus menilainya sama ada sudah bersedia menjalankan tanggungjawab sebagai anggota masyarakat sebenar atau sebaliknya," katanya.

Source: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/UTMberbaktidiPadang/Article

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran