TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 16 Oktober 2010

Masjid terawal di Amerika Syarikat

Sumber: Mingguan Malaysia Online
Tarikh siar: 17 Oktober 2010.

Oleh Hafizahril Hamid


DI SEBALIK keriuhan isu pembinaan masjid dan pusat kebudayaan Islam berdekatan tapak serangan 11 September 2001, hakikatnya sejarah penghijrahan orang Islam yang turut memainkan peranan penting dalam membangunkan Amerika Syarikat (AS) tidak boleh diabaikan.

Menurut catatan sejarah penghijrahan orang Islam ke AS pada awalnya melibatkan golongan kulit hitam yang dibawa masuk sebagai hamba abdi.

Kajian menunjukkan pada penghujung abad ke-18 sahaja, lebih 500,000 hamba abdi kulit hitam telah dibawa masuk. Dianggarkan lebih 30 peratus hamba lelaki dan 15 peratus daripada hamba wanita beragama Islam Islam.

Dari segi angka 200,000 hamba adalah golongan kulit hitam yang tetap berpegang dengan ajaran Isl am.

Namun akibat dari tipu helah dan kelicikan Barat telah mengakibatkan golongan kulit hitam ini dijual dan dijadikan hamba abdi untuk kepentingan mereka.

Catatan

Antara catatan terawal yang masih wujud tentang perkembangan golongan Islam kulit hitam adalah yang dihasilkan Omar Ibn Said yang tiba di AS pada 1807 dan tinggal di ladang gandum di North Carolina.

Dilahirkan di Futa Tooro atau kini dikenali sebagai Senegal, Omar telah menulis beberapa buku dalam bahasa Arab antaranya Bismillah, This Is How You Pray, dan penulisan tentang Surah 110 dalam al-Quran.

Terdapat versi yang mengatakan beliau telah memeluk agama Kristian hasil pemberian terjemahan kitab Injil oleh tuannya, James Owen namun kesahihan perkara itu masih belum jelas.

Kajian sejarah menunjukkan masjid pertama telah dibina di sebuah pekan kecil yang dikenali sebagai Ross, di Dakota Utara.

Pekan Ross yang kini hanya memiliki 48 orang penduduk telah menyaksikan peristiwa bersejarah dalam perkembangan Islam di AS sehingga terbinanya sebuah masjid hasil penghijrahan warga Syria sejak lewat kurun ke-18.

Seorang petani dari Syria, Hassan Juma merupakan penduduk Islam terawal di pekan tersebut sebelum lebih ramai lagi warga Syria berhijrah dan kemudian menetap di pekan Ross..

Kehadiran mereka telah membentuk komuniti Islam yang besar di pekan berkenaan namun pada masa yang sama mereka tetap menghormati kumpulan agama dan penduduk lain.

Setelah sekian lama terpaksa menunaikan solat hanya di bahagian bawah tanah rumah mereka akhirnya penduduk di situ bergotong royong membina sebuah masjid yang dikenali sebagai Masjid Ross pada 1929.

Sejak itu masjid tersebut digunakan oleh masyarakat Islam di situ untuk pelbagai majlis dan keraian tanpa timbul sebarang sengketa dan salah faham dengan penganut lain.

Penglibatan

Namun sejarah masjid berkenaan terkubur apabila dirobohkan pada 1978 akibat kurangnya penglibatan umat Islam di sana.

Ini berlaku akibat perkahwinan campur antara masyarakat berbilang agama yang menyebabkan ada antara mereka memeluk agama lain.

Selain itu kepupusan bahasa Arab serta tidak ada lagi orang Islam yang datang untuk mengerjakan solat Jumaat turut menjadi punca masjid itu dirobohkan.

Masjid tersebut telah dibina semula di tapak yang sama pada tahun 2005.

Malangnya langkah tersebut hanya sebagai tanda bahawa ia pernah mencatat sejarah sebagai masjid pertama di AS, tanpa ada umat Islam yang menggunakannya.

Satu lagi masjid terawal yang dibina dikenali sebagai The Mother Mosque of America. Masjid yang dibina pada 1934 juga dikenali sebagai The Rose of Fraternity Lodge dan Moslem Temple.

Terletak di Cedar Rapids, Iowa, ia merupakan masjid yang masih kekal sehingga kini yang juga kedua tertua dibina selepas Masjid Ross.

Masjid itu menjadi pusat kegiatan Islam selama 40 tahun sebelum bangunan Islamic Center of Cedar Rapids dibina bagi pada 1971.

Berikutan itu masjid tersebut tersebut telah dijual dan pembelinya membiarkan iai terbiar untuk beberapa lama.

Namun pada 1991 Islamic Council of Iowa yang diketuai oleh Imam Taha Tawil dan Dr. Thomas B. Irving telah membeli bangunan tersebut sebelum ia dibaik pulih dan kekal menjadi Pusat Kebudayaan Islam sehingga sekarang.

Sesungguhnya isu mengenai pembinaan masjid dan pusat kebudayaan Islam dekat tapak serangan 11 September, 2001 dan ancaman pembakaran al-Quran oleh paderi dari Florida hanyalah satu mainan politik murahan pihak-pihak tertentu yang takut kepada perkembangan Islam yang semakin meluas di AS.

Yang jelas sumbangan penduduk Islam di negara itu tidak boleh diketepikan.

Adalah diharapkan mereka dapat melihat bahawa Islam itu adalah agama yang meliputi cara hidup dan bukan membabitkan keganasan seperti yang dilakukan oleh beberapa pihak yang terpesong fahamannya tentang keindahan Islam.

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1017&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_15.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran