TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 30 Oktober 2010

Jalinan pengangkutan hubungkan tiga negara serantau

Source: Utusan Malaysia Online
Tarikh Siar: 30 Oktober 2010
.

HANOI 29 Okt. - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan kepentingan meningkatkan jalinan perhubungan di antara Indonesia, Malaysia dan Thailand dalam sektor pengangkutan bagi merealisasikan wawasan Komuniti ASEAN pada 2015.

Menurut Perdana Menteri, berpandukan hala tuju Segitiga Pertumbuhan Indonesia, Malaysia dan Thailand (IMT-GT), sektor pengangkutan kekalmenjadi faktor utama bagi mewujudkan kawasan pertumbuhan yang lebih baik di rantau ini.

Sehubungan itu, katanya, jurang kemudahan asas antara ketiga-tiga negara ASEAN itu perlu dipenuhi dengan mencari pendekatan baru dan sumber-sumber pelaburan yang boleh merangsang pertumbuhan.

''Melalui hubungan laut, darat dan udara yang dipertingkatkan merentasi kawasan IMT-GT, pergerakan penduduk dan barangan akan menjadi lebih mudah, sekali gus mewujudkan pertumbuhan yang lebih baik di rantau ini," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini, selepas berakhir Sidang Kemuncak Kelima IMT-GT, petang semalam.

Ia diadakan sempena Sidang Kemuncak ASEAN Ke-17 dan Sidang-Sidang Kemuncak Berkaitan dari 28 hingga 30 Oktober.

Selain Najib, turut menghadiri sidang yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva itu ialah Menteri Koordinasi bagi Hal Ehwal Ekonomi Indonesia, Mohd. Hatta Rajasa, Setiausaha Agung ASEAN, Dr. Surin Pitsuwan dan Presiden Bank Pembangunan Asia, Haruhiko Kuroda.

IMT-GT diwujudkan pada 1993 dengan matlamat meningkatkan pertumbuhan dan transformasi ekonomi antara kawasan-kawasan di Indonesia, Malaysia dan Thailand dengan mengeksploitasi kelebihan di kawasan masing-masing.

Ia juga bertujuan mempertingkatkan persaingan bagi pelaburan dan eksport, menggalakkan pelancongan, mengurangkan kos pengangkutan, pembuatan dan pengedaran melalui skil ekonomi yang lebih besar.

Walaupun banyak bandar di kawasan IMT-GT kini dihubungkan dengan penerbangan tambang murah, Perdana Menteri mencadangkan lebih banyak syarikat pengendali perkhidmatan tersebut mempertingkatkan khidmat antara bandar menggunakan pesawat enjin turbo yang lebih murah khususnya untuk jarak dekat.

Dalam pada itu, Najib berkata, Malaysia begitu komited terhadap kerjasama antara rantau sebagai matlamat menggalakkan pertumbuhan ekonomi di kawasan IMT-GT bagi menyokong pelan pembangunan koridor Malaysia.

''Pembangunan serantau sangat penting bagi Malaysia dalam usaha kita mengurangkan jurang pembangunan antara negara membangun dan sedang membangun," tegasnya.

Sehubungan itu, katanya, Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) dan sebahagian Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) yang melingkungi negeri-negeri utara dan Pantai Timur akan memberi rangsangan pembangunan rentas sempadan di kawasan wilayah IMT-GT selaras dengan hala tuju pembangunan kesalinghubungan koridor.

Menurut Najib lagi, Malaysia juga mengalu-alukan pelan mempertingkatkan pelancongan kesihatan di kawasan IMT-GT kerana negara mempunyai kepakaran dan pengalaman yang boleh dikongsi bersama.

''Kepakaran perubatan di Malaysia adalah antara yang terbaik di dunia dan kebanyakan hospital kita mempunyai kualiti terbaik," ujarnya lagi.

Sementara itu, Malaysia akan menjadi tuan rumah Persidangan dan Pameran Bersama Keselamatan Makanan dan Pertanian Nilai Tinggi pada Julai tahun depan, sebagai perintis ke arah rangka kerjasama pertanian.

Objektif utama persidangan tersebut adalah menyediakan perspektif antarabangsa dan meningkatkan kewaspadaan terhadap pertanian dalam Pelaburan Langsung Asing (FDI). – Utusan

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran