TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 6 Oktober 2010

Memasuki ruang rujuk fikiran Lee Kuan Yew

Sumber: Utusan Malaysia Online.
Tarikh siar: 06 Oktober 2010.

Penulis: Tan Sri Dr. Nordin Kardi.
















DI Malaysia, Lee Kuan Yew kerap dijadikan isu atau dia yang sengaja membuat isu dengan Malaysia. Yang mana satu yang lebih betul tidaklah sepenting mana. Terbaru, Kuan Yew berbunyi lagi dan yang terbaru juga rakan sekuliah saya Profesor Awang Sariyan, ahli bahasa dan pemegang kerusi Profesor di Universiti di China membisikkan respons.

Awang Sariyan nampaknya mempertahankan bahawa Bahasa Melayu telah menjadi bahasa ilmu baik di Malaysia mahupun di Indonesia sebagai sanggahannya kepada kenyataan sebaliknya oleh Kuan Yew itu. Sudah semestinyalah demikian kerana siapa lagi di Malaysia yang lazimnya harus memulakan suara tinggi jika tidak ahli bahasa apabila bahasa Melayu diiusik.

Memahami kecerdikan Kuan Yew, respons sedemikian tentu telah dijangkanya dan sememang begitulah yang dihajatinya. Kuan Yew sangat memahami psikologi Melayu jika tidak masakan beliau berjaya mengaman dan menyerapkan orang Melayu di sana bangga 'kita orang Singapura!'

Untuk memahami Melayu, Kuan Yew yang telatih sebagai seorang peguam sanggup membuka dan menelaah buku antropologi untuk mencari jawapannya. Saya tidak fikir peguam Melayu di Malaysia, termasuk yang sudah menjadi pemimpin politik akan membuka buku antropologi untuk memahami cara berfikir pengundi Cina dan Tamil di Malaysia.

Paling kuat ahli politik itu akan mengambil jalan pintas bertanya kepada pensyarah antropologi di universiti, namun untuk membuka buku antropologi dan menelaahnya hampir merupakan kemungkinan yang sangat tipis. Alasan yang pasti digunakan untuk tidak berbuat demikian semestinya, 'tidak pandai berbahasa Cina atau Tamil'.

Berbanding Kuan Yew, dia mendapat jawapan mengenai pemikiran Melayu bukan melalui buku tulisan orang Melayu, dalam bahasa Melayu, sebaliknya diyakinkan oleh penulis Inggeris. George P. Landow, Profesor di sebuah universiti kumpulan Ivy League, iaitu Brown University, menyatakan bahawa Kuan Yew mendapat jawapan mengenai pemikiran Melayu setelah menelaah buku Bryan Parkinson, felo di Pusat Pengajian Asia Tenggara, Universiti Hull di England.

Parkinson mendapati pemikiran orang Melayu mengenai kejayaan sangat berbeza dengan orang Cina dan orang Tamil. Kepada orang Cina, terutamanya, kejayaan bererti kejayaan mengubah kedudukan ekonomi yang mesti diusahakan walaupun jika perlu, sehingga mengubah perkara asas dan tradisi.

Bagi orang Melayu pula kejayaan ialah kejayaan mempertahankan tradisi. Walaupun orang Melayu seperti orang lain juga menginginkan kekayaan dan kejayaan tetapi kekayaan dan kejayaan itu hendaklah tidak dicapai di luar tradisi dan kebiasaan yang orang Melayu sudah selesa.

Perubahan perkara 'fundamental' tidak dapat diterima oleh orang Melayu. Dalam bahasa ilmu kemanusiaan, pemikiran orang Melayu kuat dengan pelbagai prasyarat. Maksudnya, orang Melayu akan berkata 'saya hanya akan berusaha, saya hanya akan berjaya atau saya hanya akan kaya dengan syarat…'

Syarat-syarat itu mungkin suatu senarai yang sangat panjang. Parkinson berpendapat bahawa pemikiran Melayu sedemikian bukanlah tidak rasional, tetapi yang sedemikian itu tidak memungkinkan orang Melayu lebih ke hadapan dalam perlumbaan terbuka.

Kuan Yew menyimpulkan bahawa orang Melayu rendah dari segi orientasi pencapaian, azam untuk ke hadapan dan azam untuk memiliki berbanding Cina dan Tamil. Hanya satu cara yang boleh menolong Melayu maju, iaitu melalui tindakan afirmatif (ala Dasar Ekonomi Baru) seperti memberi pendidikan percuma dari sekolah rendah sampai ke universiti dan memecah-mecahkan mereka kepada kawasan-kawasan perumahan pelbagai kaum supaya anak-anak mereka nanti akan berbudaya baru dan menjadi kompetitif seperti anak-anak kaum lain di Singapura.

Bagi mengurus Cina, Tamil dan Melayu di Singapura, Kuan Yew tidak pernah menjadi penganut demokrasi Barat. Tidak seperti segolongan pemimpin Malaysia masa kini, baik kerajaan mahupun pembangkang, yang berlumba-lumba dan beria-ia hendak membuktikan mereka 'super-demokratik' mengikut preskripsi Barat yang mereka anggap universal, Kuan Yew menolaknya.

Kuan Yew menolak notion (fahaman) Barat yang mengatakan setiap manusia mengimpikan demokrasi, menghargai kebebasan bersuara melebihi impian terhadap kepentingan keselesaan ekonomi. Kehendak kepada keamanan dan keselamatan mengatasi yang lain dan menjadi prasyarat pencapaian keselesaan yang dimaksudkan.

Atas kepercayaan itulah Kuan Yew tidak tergugat dengan kritikan bahawa dia mempertahankan tindakan menahan orang secara salah atau habeas corpus. Apa yang dikatakan open and fair trial, mengikut Kuan Yew tidak semestinya adil, kerana dalam banyak keadaan saksi-saksi sering takut untuk tampil ke hadapan menyatakan yang benar.

Kerana pendirian itulah, bagi Singapura, kemakmuran ekonomi adalah keutamaan negara berbanding perkara lain sehingga Singapura sekarang telah meninggalkan Malaysia sebagai negara maju yang rakyatnya berpendapatan tinggi.

Saya pernah menulis rencana dalam akhbar ini terus dari Universiti Harvard dengan memetik kesimpulan perbincangan kelas di sana mengenai kes Singapura yang berbunyi, 'Singapura membeli demokrasi dengan kemakmuran ekonomi'. Tulisan ini saya dapati telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris di Singapura, perkataan demi perkataan.

Kuan Yew seperti percaya bahawa pemimpin tidak perlu merayu supaya rakyat patuh, sebaliknya mereka hendaklah diletakkan dalam keadaan terpaksa patuh. Dia mengaku mempelajarinya daripada pentadbiran tentera Jepun di Singapura. Katanya, tempoh tiga tahun setengah di bawah pemerintahan Jepun mengajarnya lebih banyak daripada tempoh dia belajar di universiti.

Walaupun semua orang membenci Jepun, kata Kuan Yew, dalam tempoh yang lama manusia akan belajar menyesuaikan diri - yang patuh akan makmur dan yang tidak patuh akan kehilangan kekayaan dan status. Alang-alang menghukum biar menghukum dengan berat sehingga pada pemerhatian Kuan Yew, semasa Jepun memerintah Malaya dan Singapura, walaupun kehidupan sangat miskin dan orang ramai separuh kebuluran tetapi kadar jenayah tetap rendah. Tidak seperti yang selalu dikatakan oleh ahli akademik bahawa kemiskinan mempunyai korelasi positif dengan kadar jenayah.

Malaysia sekarang meletakkan beberapa sasaran transformasi negara yang antaranya menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020, mengurangkan kadar jenayah, menurunkan indeks rasuah. Hampir semua itu telah dicapai oleh Singapura.

Seperti Malaysia yang menyebut di atas kertas Wawasan 2020, ingin maju mengikut acuan sendiri, Singapura juga memakai slogan itu tetapi dalam kepala Kuan Yew sebagai tacit knowledge, melaksanakannya dan telah mencapainya. Jika dalam tulisan saya yang lalu menyebut 'Swedish model', kali ini disebutkan pula 'acuan Singapura'.

Kuan Yew tidak pernah meminta maaf terhadap tindak-tanduknya sedangkan segolongan pemimpin demokratik di Malaysia sekarang berterusan meminta maaf atas dosa yang belum pun dilakukan.

Jika Kuan Yew telah bekerja ke arah apa yang telah dicapai oleh Singapura sekarang melalui kajian minda Melayu, Cina dan Tamil dengan menelaah buku antropologi hasil penelitian sarjana Inggeris saya kurang pasti sama ada dalam Pelan Transformasi Negara, Datuk Seri Idris Jala ada menubuhkan makmal memahami pemikiran pelbagai etnik di Malaysia yang bakal memberi gerak balas kepada pelan transformasi itu.

Saya juga tidak mempunyai maklumat sama ada terdapat makmal khas yang sengaja dipilih anggotanya dalam kalangan sarjana antropologi, sosiologi dan psikologi sebagai sebahagian daripada makmal transformasi.

Pernahkah orang antropologi, sosiologi dan psikologi menganggotai Majlis Tindakan Ekonomi Negara. Adakah orang antropologi duduk di Unit Perancang Ekonomi? Saya percaya orang sebegini banyak menyumbang kepada kerangka DEB zaman Tun Razak dulu. Atau atas alasan realiti dunia yang telah berubah, pelan sekarang tidak perlu lagi mengambil kira faktor silang budaya seperti ras, etnik, umur, gender, geografi, sosio-ekonomi, pekerjaan dan sebagainya.

Semasa Perdana Menteri menyeru supaya transformasi hendaklah bermatlamat memberi keselesaan kepada semua rakyat tanpa mengira kaum, beliau juga berjanji nasib Melayu/Bumiputera tetap tidak akan diabai.

Tetapi, meminjam pemikiran Kuan Yew, buatlah apa pun perubahan atau transformasi, tidak payah orang Melayu itu didiskriminasikan dengan sengaja atau dengan niat kerana mereka pasti akan mendiskriminasikan diri mereka sendiri. Hanya tindakan afirmatif satu-satunya cara yang dapat menolong mereka. Benarkah?

Juga, apabila Kuan Yew mengusik bahasa Melayu, tidak mungkin dia sengaja hendak menyakitkan hati Melayu di Malaysia seperti yang dibaca oleh Awang Sariyan dan kawan-kawan saya yang lain. Apa agaknya sasaran Kuan Yew? Mungkin rakan-rakan intelektual Melayu yang masih cergas seperti Hasan Ahmad, Shamsul Amri, Hashim Yacob, Zainal Keling, Firdaus Abdullah dan Zainal Abidin Borhan seperti biasa ada jawapan masing-masing.

Tan Sri Dr. Nordin Kardi ialah Profesor di Kolej Sastera dan Sains, Universiti Utara Malaysia.

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1006&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran