TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 31 Oktober 2010

Hak sama rata ekonomi

Sumber: Utusan Malaysia Online
Tarikh siar: 01 November 2010.


Penulis – Prof Datuk Zainal Kling

PANDANGAN Richard Branson untuk meliberalisasi ekonomi dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Malaysia baru-baru ini adalah sama seperti Simposium RMK-10 anjuran Asian Strategy and Leadership Institute (ASLI), Centre for Public Policy Studies (CPPS) dan American Malaysian Chamber of Commerce (Amchem) sedikit masa dulu. Mereka jelas menggodam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) sebagai peninggalan Dasar Ekonomi Baru (DEB). Selain itu, wakil Amchem, Nicholas Zeffreys, menganggap strategi bantuan terhadap Bumiputera yang menghuni 40 peratus terbawah dalam lapisan sosio-ekonomi negara sebagai ‘NEP run amok’ (DEB sedang mengamuk).

Inilah sikap tipikal golongan ‘kapitalis penindas’ yang sudah senang lagi mahu senang dan biarkan yang miskin menjadi hamba. Mereka mahu Bumiputera kekal menjadi hamba orang sebagai buruh dan pekerja kasar, sebagai underdog. Jelas mereka berusaha keras mahu menindas dan memperhamba penduduk luar bandar, pedalaman dan hulu di Malaysia.

Dengan sedar, mereka menolak campur tangan kerajaan dalam membangun masyarakat yang berpendapatan rendah dan hanya membuka nasib mereka kepada penentuan kuasa pasaran bebas. Mereka mahu membiarkan Bumiputera kekal miskin. Biarkan mereka terkurung dalam vicious circle (lingkaran durjana) kemiskinan. Itu adalah nasib orang miskin! Inilah falsafah social darwinism Barat yang sudah hilang nilai-nilai kebajikan yang amat ditegaskan oleh agama.

Mereka dengan mudah menggodam DEB dan kini Model Baru Ekonomi (MBE) pula menerima kritikan yang sama. Pada hal, ternyata 80 peratus perbelanjaan dalam DEB adalah keuntungan bukan Bumiputera melalui penguasaan dan hegemoni struktur ekonomi negara. DEB dikatakan mengutamakan syarikat Bumiputera, padahal hanya bilangan kecil syarikat Bumiputera baru muncul.

Mereka menuduh berlaku oligopoli (kuasa sebilangan kecil) oleh syarikat Bumiputera, padahal 90 peratus pasaran berada di tangan syarikat Cina yang sudah berakar umbi dalam keluarga dan ‘huatuan’.

Mereka juga menuduh berlaku kartel dan kawalan harga kerana Bumiputera, padahal syarikat-syarikat Cina yang bertindak menyorok barang dengan kartel itu. Mereka memandang serong ‘campur tangan’ (intervention) melalui subsidi, padahal bantuan kepada Bumiputera yang amat miskin dapat juga tempiasnya kepada pemborong bukan Melayu.

Mereka tidak pernah berbincang dan sebut betapa 80 peratus daripada DEB adalah keuntungan syarikat Cina dan pelabur asing. Malah, kemajuan sosial dan ekonomi dalam rangka DEB adalah jauh lebih besar di Malaysia daripada pembangunan yang tercapai di negara asing termasuk Amerika dan Eropah dalam tempoh yang sama. Tidak pernah negara membangun dapat memajukan bangsanya sebesar pencapaian DEB di Malaysia.

Lebih buruk lagi ada pensyarah Malaysia yang songsang melihat RMK-10 sebagai kelemahan azam politik pemimpin. Mereka adalah pengkhianat bangsa yang tidak mahu niat Datuk Seri Najib Tun Razak ‘mahu melihat luar bandar maju bersama bandar’ tercapai. Inilah musuh dalam selimut yang berlindung di sebalik ‘pasaran terbuka’ ataupun ‘sosialisme’. Mereka adalah musang yang mahu menggagalkan sebarang intervensi yang bakal mencabar hegemoni ekonomi bukan Bumiputera.

Pembangunan Lampau

Kita amat faham bahawa sehingga kini, pembangunan negara amat jelas berkali ganda melebihi pembangunan bandar. Hasilnya, luar bandar jauh ketinggalan di belakang dan bandar memuncak dengan segala kemodenan terkini. Pelbagai rancangan pembangunan ‘koridor’ dan MBE sebenarnya pembangunan berbilion ringgit untuk bandar dan hanya sedikit untuk luar bandar. Itu pun pada tahap kemudahan asas sahaja. Lihat rancangan pembangunan Pulau Pinang dalam koridor utara. Ataupun pembangunan Sungai Buluh nanti merupakan pembangunan ‘luar bandar’. Ia tidak membangun Alor Setar.

Jadi, masyarakat luar bandar hanya mendapat tempias dan melukut saja. Orang kampung akan hanya menjadi buruh. Pelbagai rancangan pembangunan pertanian adalah untuk pertanian komersial yang tidak memanfaatkan masyarakat kampung dan ulu yang sepatutnya menjadi sasaran pembangunan itu.

Justeru, apakah tanggungjawab besar kerajaan membangun bangsanya yang terkurung dalam kemiskinan itu sebagai beban dan hambatan kepada kemajuan. Orang kaya dengan syarikatnya memang hanya memikirkan keuntungan. Apalagi keuntungan itu lebih bersifat peribadi. Mereka tidak bertanggungjawab terhadap kemiskinan masyarakat.

Kerajaan mempunyai tanggungjawab yang jauh lebih besar dan berat iaitu memajukan seluruh bangsa. Bukan sekadar peniaga yang mesti disokong tetapi rakyat seluruhnya. Peniaga sering bertindak lari keluar negara, melarikan wang dan modal jika kerajaan mahu membantu orang miskin, seperti zaman DEB dan kini RMK-10.

Mereka sedia menentang dan akan melarikan modal ke luar. Mereka tidak mempunyai hati budi atau conscience, apa lagi untuk mempunyai tanggungjawab sosial terhadap orang lain.

Jadi, amat wajar perancangan kembali pembangunan itu untuk manfaat langsung kepada masyarakat luar bandar dan ulu yang 90 peratus terdiri daripada masyarakat Melayu dan Bumiputera. Maka sikap serong dan saranan agar kerajaan jangan membantu 40 peratus terbawah dalam MBE adalah penafian terhadap manfaat pembangunan itu kepada masyarakat Melayu dan Bumiputera. Itu juga strategi menindas dan membantutkan pencapaian keadilan sosial dan pembahagian saksama kekayaan negara. Negara mempunyai nilai agung dalam pencapaian keadilan dan sama rata ekonomi.

Kemiskinan Bumiputera

Kesan pembangunan bandar selama lima dekad telah menjadikan masyarakat bandar amat beruntung dengan segala kemudahan terkini, terbaik dan termaju. Dari segi politik, bandar sudah menjadi kawasan pembangunan untuk kaum majoritinya, kaum Cina. Kaum-kaum lain seperti Melayu dan India kekal menjadi kaum terpinggir kecuali segolongan kecil profesional seperti pentadbir, jurutera, doktor, guru, akauntan, usahawan pertengahan, peguam serta pengurus.

Namun sebilang besar kakitangan pentadbir Melayu tetap akan jatuh menjadi ‘miskin’ selepas bersara. Mereka hanya mendapat separuh daripada gaji terdahulu. Mereka hanya bergantung kepada sara hidup ‘pencen’. Jadi, Melayu terjerumus ke dalam kancah miskin.

Sebahagian besar Melayu bandar adalah pengusaha sektor tak formal. Mereka hanya mengusahakan ‘gerai-gerai’ makan, gerai jualan, atau hanya gerai di dalam pusat jualan dan penjahit kasut di tepi kaki lima. Yang kekal beruntung ialah kaum Cina sebagai pengusaha sederhana atau pekedai yang tidak diusik oleh DEB. Walaupun objektif DEB adalah menyusun semula masyarakat tetapi 99 peratus kedai kecil dan sederhana (KKS) milik kaum Cina tidak pun terusik. Dengan itu, ekonomi KKS Cina kekal menguasai ekonomi Malaysia di seluruh negara.

DEB tidak menukar ataupun menyentuh asas susunan ekonomi negara. DEB hanya menyentuh ‘kek yang berkembang’ sebanyak tiga hingga tujuh peratus setahun atau purata lima peratus. Melayu dan Bumiputera hanya mendapat 18 peratus daripada purata lima peratus perkembangan ekonomi itu. Itu pun hanya perkembangan pada pasaran saham dan tidak pada kekayaan yang sedia dikuasai, kekayaan ekonomi sebenarnya.

DEB tidak pernah mengubah asas penguasaan kekayaan negara ataupun susunan ekonomi yang kekal di tangan kaum Cina sejak zaman penjajahan Inggeris. Cita-cita DEB menyusun semula masyarakat dan menghapuskan pengenalan kegiatan ekonomi berlandaskan kaum tidak tercapai. Namun telah tercapai sedikit pengagihan ekonomi yang nyata dan membanggakan. Meskipun DEB tidak dapat menyusun struktur ekonomi kolonial dari zaman ‘penjajahan’ Inggeris yang telah melindungi kaum Cina melalui Chinese Protectorate terutama sebagai penguasa ekonomi, namun pencapaian sedikit bagi kemajuan ekonomi Bumiputera kini belum lagi mencabar hegemoni ekonomi bukan Melayu itu.

Meskipun ekonomi Melayu pada semua tahap – tahap sektor informal (kecil), tahap sederhana, tahap korporat dan multinasional baru mula muncul, namun struktur ekonomi tetap di tangan bukan Melayu. Malah masyarakat India lebih beruntung daripada Melayu. Sebaliknya, masyarakat Bumiputera yang di hulu dan pedalaman Semenanjung, Sabah dan Sarawak akan kekal miskin tanpa pembangunan dan campur tangan kerajaan.

Inilah ketidakadilan yang mesti dihapuskan oleh MBE untuk mencapai negara maju, makmur dan berpadu. Selagi bandar dan luar bandar dipisahkan oleh jurang ekonomi yang memecah-belahkan, maka selama itu perjuangan menuntut keadilan dan hak ekonomi sama rata akan menjadi pertelagahan antara kaum bukan Bumiputera dan Bumiputera. Bumiputera akan kekal menuntut keadilan dan hak sama rata ekonomi.

Mereka akan tetap menentang hegemoni ekonomi yang membawa kepada perhambaan dalam bidang ekonomi dan pengagihan tak seimbang kekayaan negara. Maka, MBE wajib disegerakan tanpa halangan dan sokongan semua pihak.

Prof. Datuk Zainal Kling ialah Ahli Jawatankuasa Gapena.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran