TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Sabtu, 30 Oktober 2010

Putar belit Barat terhadap keindahan Islam








Sumber: Mingguan Malaysia Online
Tarikh siar: 31 Oktober 2010.

Tan Sri Mazlan Nordin


BAGI sebilangan ramai penonton filem dari masa lalu di mana juga negara maka seniwati yang paling diminati ialah Brigitte Bardot dari Perancis. Siapa menduga bahawa beliau, kini 76 tahun, bersikap antidaging halal dan menganggapnya sebagai “pencerobohan” di negara Perancis?

Hal ini dilaporkan dalam Newsweek, majalah mingguan Amerika isu 18 Oktober, bertajuk Bardot’s Contentious Second Act. Selanjutnya dicatat:

“Mahkamah-mahkamah Perancis telah lima kali mendapati beliau bersalah kerana mencetus sikap perkauman melalui temuramah-temuramah radio atau penulisannya dan mendenda beliau beribu-ribu dolar sejak dua puluh tahun lalu.”

Laporan tersebut mendapat perhatian ketika Malaysia antara yang giat berkempen menggalakkan pemakanan halal ke negara-negara lain, termasuk dunia Barat.

Lebih menarik perhatian ialah perbicaraan di The Hague, ke atas ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders yang dianggap anti Islam kerana menyifatkan Islam sebagai ideologi “fasis” dan menyamakan al-Quran dengan Mein Kempf karangan Adolf Hitler, diktator Nazi Jerman pencetus Perang Dunia Kedua.

Namun, pihak pendakwa baru-baru ini meminta mahkamah membebaskan Wilders daripada tuduhan yang dihadapi atas alasan kenyataan beliau tidak berunsur jenayah walaupun menyinggung perasaan warga Islam. Beliau kini ketua Party for Freedom, parti politik yang ketiga terbesar di negeri Belanda.

Berumur 47 tahun, Wilders telah melawat Israel lebih 40 kali. Beliau antara pembicara sidang Anti Jihad di Jerusalam pada tahun 2008.

Beliau juga berperanan menerbit filem mengenai agama Islam di negara Belanda, bertajuk Fitna. Pada 21 Januari 2009, Mahkamah Ulang bicara di Amsterdam mendakwa beliau kerana “menghasut rasa benci dan diskriminasi”.

Menurut laporan selanjutnya, Wilders dilarang melawat ke Britain antara Februari hingga bulan Oktober 2009. Kementerian Dalam Negeri mendakwa kehadirannya “membahayakan kepentingannya mutlak masyarakat,” tetapi larangan itu dibatalkan setelah Wilders merayu dan pada tahun 2010 beliau menayangkan filem Fitna.

Menurut catatan Wikipedia, ibu beliau lahir di Sukabumi, Indonesia semasa penjajahan Belanda. Ayahnya warga Belanda manakala isterinya dari keluarga Serani.

Memutar belit

Sejak beberapa waktu Wilders dikawal keselamatan dirinya oleh pengawal-pengawal peribadi yang ditanggung gaji mereka oleh kerajaan. Wilders yang asalnya anggota Roman Katolik kini tiada percaya pada Tuhan, tetapi menganggap golongan Kristian Belanda sebagai “rakan-rakan saya”.

Menurut laporan-laporan selanjutnya warga Islam yang mengkritiknya menuduh beliau sengaja memutar-belit ayat-ayat al-Quran.

Rencana-rencana pengarang akhbar The Will Street Jornal, The Guardian, The New York Times dan Montreal Gazatte menganggap Wilders sebagai hipokrit kerana mendesak supaya al-Quran diharamkan tetapi ia sendiri menuntut kebebasan bersuara.

Menurut Wikipedia lagi Wilders telah disamakan dengan mendiang Theo Van Gogh pembikin filem anti Islam yang kemudian mati dibunuh. Beliau juga telah menyiarkan manifesto politik yang antara lain memutuskan:


•Larangan membina masjid-masjid baru dan sekolah-sekolah agama Islam selama lima tahun, larangan dakwah dalam apa jua bahasa kecuali bahasa Belanda.


•Melarang iman-imam dari luar mengadakan kuliah.


•Menutup masjid-masjid “yang radikal” dan makmumnya dihalau.

Menjadi tanda tanya ialah kaitan dengan penjajah Belanda di Indonesia pada masa dahulu dan antara nama yang timbul kembali ialah Snouck Hurgronje, penasihat mengenai Islam kepada pemerintahan penjajah.

Beliau menganggap sepi agama Islam dan menyertai beberapa penulis lain bahawa dunia Barat dan golongan Kristian mesti menentang ketegasan Islam.

Seperti disebut dasar beliau ialah meluaskan pendidikan cara Barat untuk melemahkan dan akhirnya melenyapkan pengaruh agama Islam di Indonesia.

Antara karya Hurgronje ialah Mekka in the latter part of the 19 th Century setelah menemui secara sulit sebilangan jemaah haji Indonesia di Mekah.

Kini abad ke-21 dan Indonesia ialah negeri Islam terbesar sekali dengan penduduknya sejumlah lebih 240 juta. Hurgronje dan penjajah Belanda gagal menghalang kemaraan agama Islam. Demikian juga Wilders yang sebulu dengannya. Bilangan umat Islam kini lebih daripada 1.5 bilion.

Source: Mingguan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran