TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 10 Oktober 2010

Kejutan emas lapang sasar

Sumber: Mingguan Malaysia Online
Tarikh siar: 10 Oktober 2010.

NEW DELHI - Pingat emas daripada acara tidak diduga, menembak bukan saja menyelamatkan hari keenam kontinjen Malaysia pada Sukan Komanwel XIX, malah meningkatkan keyakinan bahawa sasaran 10 emas mampu dicapai.


Nur Suryani Mohd. Taibi dan Nur Ayuni Halim menghadiahkan pingat tunggal negara semalam dengan memenangi acara 10 meter air rifle berpasangan wanita, sekali gus menghadiahkan emas keenam Malaysia setakat ini

Malah, kemenangan itu turut menamatkan kemarau 12 tahun menembak yang kali terakhir merangkul emas Sukan Komanwel menerusi Nurul Hudda Baharin pada Temasya 1998 di Kuala Lumpur dalam saingan 10m air rifel wanita individu.

Pada ketika Temasya New Delhi masih berbaki lima hari dan acara tumpuan seperti badminton, boling padang serta skuasy masih berlangsung, potensi untuk menokok empat lagi emas bagi melengkapkan angka '10' dianggap realistik.

Badminton yang memulakan kempen individu semalam berada pada landasan yang baik untuk sekurang-kurangnya menambah tiga emas dalam perseorangan dan beregu lelaki, selain beregu wanita. Namun, dua pasangan beregu campuran, Koo Kien Keat-Chin Eei Hui dan Chan Peng Soon-Goh Liu Ying juga berpotensi menghadirkan kejutan emas.

Selepas gagal memenuhi sasaran emas dalam recurve berpasukan lelaki apabila merangkul perak kelmarin, lapang sasar memanah di Kompleks Sukan Yamuna terus suram apabila harapan pingat menerusi Fatin Nurfatehah Mat Salleh dalam acara compound individu wanita tidak kesampaian apabila dia kalah 5-6 kepada pemanah England, Nicky Hunt di suku akhir.

Bagaimanapun, dua pemanah berpengalaman, Cheng Chu Sian dan S. Anbarassi bakal membawa misi menebus kegagalan apabila turun dalam saingan recurve individu lelaki dan wanita hari ini. Kedua-dua pemanah akan memulakan aksi di peringkat suku akhir.

Boling padang juga semakin menghampiri podium apabila peserta lelaki dan wanita negara layak ke suku akhir trio. Kombinasi lelaki, Azim Azami Mohd. Ariffin, Syed Mohamad Syed Akil dan Mohd. Amir Mohammad mengalahkan trio Botswana 4-7, 17-3, 5-3 untuk bertemu Australia hari ini.

Pemain harapan negara, Safuan Said bagaimanapun mengalami kekalahan mengejut dalam kempen pembukaan perseorangan lelaki apabila tewas kepada pemain tuan rumah, Raja Mohammad, namun penyandang juara perseorangan wanita, Siti Zalina Ahmad bermula baik dengan mengalahkan rakan senegara Raja, Farzana Khan 2-0. – Utusan

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1010&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran