TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 31 Oktober 2010

Fasa terakhir penggabungan Etiqa

Sumber: Utusan Malaysia Online
Tarikh siar: 01 November 2010.





KUALA LUMPUR 31 Okt. - Etiqa, syarikat insurans dan takaful komposit terbesar negara kini dalam fasa terakhir penggabungannya dengan memindahkan perniagaan, aset dan liabiliti Mayban Life Assurance Bhd. kepada Etiqa Insurance Bhd., mulai esok.

Ketua Pegawai Eksekutif Etiqa Insurans dan Takaful, Datuk Aminuddin Md Desa berkata, penggabungan itu akan mengukuh dan menstabilkan struktur syarikat tersebut dan membolehkan Etiqa lebih fokus dalam memperluaskan perniagaannya secara organik dan bukan organik.

''Kepada pemegang polisi dan rakan niaga Mayban Life Assurance, terma dan syarat kekal seperti yang sedia ada,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Jenama Etiqa dilancarkan pada November 2007 selepas penggabungan Malaysia National Insurance Bhd. dan Takaful Nasional Bhd. dengan sektor insurans dan takaful Maybank dan Mayban Fortis Holdings Bhd.

Ia juga merangkumi Mayban Life Assurance Bhd., Mayban General Assurance Bhd. dan Mayban Takaful Bhd.

Pada fasa awal penggabungan, Mayban General Assurance telah digabungkan dengan Etiqa Insurans Bhd. manakala Mayban Takaful telah digabungkan dengan Etiqa Takaful.

Dengan penggabungan Mayban Life dan Etiqa Insurance, Etiqa kini lebih fokus dengan dua lesen operasinya, satu untuk Etiqa Insurance dan satu lagi untuk Etiqa Takaful.

''Etiqa mempunyai kelebihan daripada segi saluran perniagaan melalui lebih 450 cawangan Maybank, 36 cawangan Etiqa dan lebih daripada 28,000 ejen, broker, koperasi di seluruh negara serta melalui pusat panggilan dalam talian Etiqa di 1300 13 8888 dan laman web kami di www.etiqa.com.my.

''Kini, Etiqa mampu memenuhi semua keperluan insurans dan takaful dan ini adalah bertepatan dengan landasan jenama kami iaitu menginsankan insurans dan takaful,'' tambah Aminuddin.

Sebagai salah sebuah penyedia bancasurans, Etiqa menaja jamin kesemua pelan insurans dan takaful yang ditawarkan oleh Maybank.

Penggabungan Mayban Life Assurance dengan Etiqa Insurance telah meningkatkan saiz aset Etiqa Insurance kepada RM13.5 bilion dan dana insurans pemegang polisi kepada RM11.1 bilion.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran