Oleh Zainuddin Maidin
RAMBUT putihnya mulai kelihatan
walaupun kemanisan dan kecantikannya masih jelas dalam memasuki usia lanjut
empat puluhan dan saya bertanya kepadanya " Kak Azah tak mahu hitamkan
rambut ke? Beliau menjawab "Zam I want to get old gracefully".
(Saya mahu tua secara terhormat)
Kata-kata itu tersemat mendalam di
ingatan hingga ke hari ini dan menjadi renungan saya dalam menilai kegilaan
sesetengah manusia sekarang, lelaki dan perempuan mencari botox dan pewarna
rambut untuk menampakkan muda dan mencantikkan rupa.
Kata-kata ini juga mengesahkan
perhitungan saya terhadap Kak Azah dan suaminya Pak Ungku Aziz yang mahu
melibat diri dan martabat mereka dalam kejatian keperibadian mereka sendiri.
Mereka percaya kepada keagungan diri
yang dibangunkan dengan kudrat dan iradat yang diberikan oleh Allah SWT. Kedua
suami isteri diketahui tidak mahu menerima sebarang anugerah bintang kebesaran
kecuali Pak Ungku sedia menerima pengiktirafan dalam bidangnya sahaja, sebagai
Professor Diraja.
Dipetik dari majalah Mastika keluaran bulan Julai 1976.
Apabila Kak Azah (nama sebenarnya
Sharifah Azah Mohammad Alsagoff ) meninggal dunia pada 9 Julai lalu dalam usia
84 tahun (dilahirkan di Singapura pada 21 Ogos 1928, maka saya merasakan bahawa
walaupun singgahnya hanya sebentar di Utusan Melayu tetapi ketokohannya telah
meninggalkan kesan besar dalam melengkap imej Utusan Melayu sebagai warisan
bangsa yang agung.
Selain dari tersohor sebagai tokoh
budaya, Azah Aziz membawa bersamanya aura sebagai isteri kepada Naib Canselor
Universiti Malaya, Tokoh Besar akademik Profesor Ungku Aziz yang banyak berjasa
dan datang daripada keluarga orang orang besar negeri Johor. Beliau adalah anak
saudara kepada Datuk Onn Jaafar, pengasas UMNO dan ibunya Azizah Jaafar tokoh
pendidikan yang terbilang.
Penyertaan Kak Azah ke dalam Utusan
Melayu banyak dipengaruhi oleh Allahyarham Tan Sri Mazlan Nordin yang
meninggalkan Bernama untuk menyertai Utusan Melayu dalam tahun 1973.
Mazlan mahu meningkatkan imej Utusan
Melayu sejajar dengan hasrat Tun Razak untuk memodenkan pemikiran Melayu,
mengeluarkannya dari zaman sentimen dan emosi dan membangunkan pemikiran
progresif dan dinamik di kalangan masyarakat Melayu.
Azah Aziz sebelumnya bertugas di
Jabatan Pengarang Berita Harian setelah berpindah dari setiausaha kepada
Ketua Pengarang Kumpulan Straits Times, Leslie Hofman yang melihatnya lebih
berpotensi berada di lapangan penulisan.
Keperibadiannya adalah adunan
kualiti wanita moden yang berpegang kepada tradisi dan budi bahasa yang tinggi.
Dengan perwatakan ini, beliau dengan mudah menyesuaikan diri dengan dunia
kemelayuan di Utusan Melayu yang keseluruhan pekerjanya terdiri dari orang
Melayu dan keadaan pejabatnya yang tidak begitu selesa seperti di Straits Times.
Sifat merendah dirinya dan
senantiasa menguntum senyum, tidak sombong dan dibantu oleh latar belakangnya
yang lain, maka beliau mempunyai statusnya yang tersendiri dalam Utusan Melayu,
disegani dan dihormati dan kehadirannya di Utusan Melayu sebagai tokoh
budayawan tentu membesarkan lagi imej Utusan.
Saya sendiri tidak dapat
mengingatkan tugas khususnya di Utusan Melayu kerana tidak pernah diumumkan
oleh Ketua Pengarang Kumpulan tetapi menurut Maimunah Yusuf, mantan Ketua
Pengarang Majalah dan Ketua Pegawai Operasi Utusan Karya, Azah Aziz adalah Pengarang
Rencana, Utusan Melayu.
Saya ketika itu sebagai Pengarang Utusan
Malaysia mengetahui beliau menyediakan rencana-rencana untuk ruangan wanita
Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia serta majalah-majalah Utusan
selain dari mempunyai ruangan catatan kehidupan hariannya seminggu sekali di Mingguan
Malaysia.
Sukarela
Tugas utamanya ialah menjadi
penasihat kepada majalah bulanan Wanita yang merupakan sebuah majalah
paling berprestij dan popular pada tahun 70-an yang diterbitkan oleh Utusan
Melayu tetapi beliau bukan sebagai pengarangnya.
Kasih sayangnya kepada budaya bangsa
tidak sahaja terlihat dari pakaiannya yang tidak lekang dari baju kurung Johor
yang menjadi identitinya tetapi beliau juga aktif secara sukarela dalam
mempelajari, menyelidik dan mempromosikan seni budaya menerusi penulisan,
pengumpulan, menghadiri seminar-seminar mengenainya di dalam dan luar negara
selain berusaha untuk mewariskan kepada generasi baru dengan menulis buku-buku
untuk dihayati dari anak-anak, generasi baru dan orang-orang tua.
Menurut rakan saya Tan Sri Johan
Jaafar perkataan busana (pakaian) adalah cetusan dari Azah Aziz dan apabila
ditambah dengan barang kemas atau hiasan permata diberikannya nama busaneka.
Buku Dendang dan Dondang
Kanak-Kanak telah ditulisnya bersama dengan Dr. Ariff Ahmad (Allahyarham)
untuk memperkenal dan mengembangkan lagu-lagu tradisi rakyat kepada kanak-kanak
di samping buku puisi, Puisi Kanak-Kanak dan Marilah Bermain.
Saya merasa sungguh berbesar hati
setelah lama berhenti dari Utusan Melayu, Kak Azah mengirimkan sebuah buku
bergambar yang berkualiti bertajuk, Rupa dan Gaya Busana Melayu, sebagai
sebuah kenangan buat Datuk Zam sekeluarga.
Dalam Sekapur Sirih kepada buku ini,
Azah Aziz menyatakan melalui buku itu beliau cuba mengumpulkan nilai-nilai
estetika dari persepsi dan daya kreatif orang Melayu zaman dahulu, yakni
menurut fahaman peribadinya.
"Semestinyalah usaha ini amat
terbatas dan hanya mampu menghayati cebisan dan imbasan daripada segala yang
menyerlah yang dapat saya tadah dan tamping.
"Namun saya tidak ragu-ragu
mengetengahkannya untuk dikongsi dan dinikmati bersama oleh generasi hari ini,
tua dan muda," katanya.
Menurutnya lagi, huraian dalam
bukunya itu adalah berdasarkan perbincangannya dengan orang tua-tua yang serba
arif lagi bijaksana dan kaya dengan ilmu dan pengalaman dalam bidang
masing-masing. Ia juga termasuk hasil rujukan kepada sastera klasik Melayu,
hikayat, syair, pantun, gurindam, ungkapan, risalah dan makalah yang menjadi
bacaan kegemaran saya.
"Sebahagian yang lain adalah
dari ingatan serta pengalaman yang telah saya lalui dari zaman kanak-kanak dan
remaja hingga membawa ke usia lanjut hari ini-kenangan yang kadangkala
sayup-sayup, kadangkala begitu rancak dan segar dalam memori yang tidak dapat
dilupakan," katanya.
Menurut Maimunah walaupun Kak Azah
memperkenalkan baju kurung dari Pahang, kebaya pendek dan kebaya panjang tetapi
pakaiannya tetap baju kurung Johor dan beliau tidak suka baju kurung dilapik
dibahunya. Kain yang dipakai bersama baju kurung dinamakannya Kain Ombak
Beralun.
Saya mengenali Kak Azah bukan
setelah dia menyertai Utusan tetapi lama sebelum itu, sejak awal 60-an bila
saya ditugaskan untuk meliputi speakers corner di Universiti Malaya (UM)
setiap hari Sabtu di awal tahun 60-an, yang menjadi tempat pemimpin pemimpin
pelajar berucap.
Saya lihat Kak Azah sering berada
bersama-sama siswa-siswa untuk mendengar ucapan mereka. Ketika itu beliau masih
muda jelita. Beliau juga sering dilihat di majlis-majlis sastera dan bercampur
gaul dengan para penulis.
Dalam tahun 1972 beliau menubuhkan
Persatuan Wartawan Wanita Malaysia dan memimpin rombongan wartawan wanita
Malaysia menemui Presiden Suharto dan Ibu Tien di Jakarta dalam usaha untuk
merapatkan semula hubungan antara wartawan wanita Indonesia dan Malaysia
selepas konfrontasi antara kedua negara.
Setelah berhenti dari Utusan Melayu
dalam tahun 1995, Kak Azah sebagai anggota Lembaga Yayasan Tun Abdul Razak
telah menghubungi saya untuk meminta saya menulis biografi bergambar Tun Abdul
Razak.
Tan Sri Abdullah Mohd Salleh adalah
sebagai pengerusi yayasan ini. Ketika itu saya bertugas sebagai Pengerusi
Eksekutif Utusan Publication & Distributors (UP&D).
Walaupun pada mulanya saya amat
gembira menerima tawaran ini tetapi apabila isteri saya Zaiton binti Zainol
Abidin diserang angin ahmar, ia mengganggu fikiran dan perasaan saya, maka saya
meminta maaf kepada Kak Azah kerana tidak dapat menunaikan janji saya.
Saya mengesyorkan kepadanya wartawan
Berita Harian, Rijal Arbee atau Professor Firdaus Abdullah yang juga mempunyai
pengalaman meliputi Tun Razak semasa menjadi wartawan Berita Harian.
Bagaimanapun apabila mereka
menolaknya maka Kak Azah menjemput saya minum petang bersamanya di Hotel Hilton
Petaling Jaya dan kata-katanya, "Saya tak dapat berharap pada siapa lagi,
saya nampak Zam jugalah,". Ini telah menyebabkan saya rasa sedih dan
mendorong saya untuk meneruskan tugas ini.
Saya mengambil tanggungjawab ini
kerana saya rasa saya boleh buat, kerana saya banyak mengikuti tapak-tapak
perjalanan Tun Abdul Razak sejak beliau memikul tugas utama sebagai Menteri
Pembangunan Luar Bandar hingga ke akhir hayatnya sebagai Perdana Menteri di
London.
Saya menyempurnakan penulisan buku ini
dan pencarian gambar mengenainya dengan sepenuh jiwa raga berasaskan kepada
ingatan sepanjang mengikuti lawatannya bertahun-tahun dan saya menamakan buku
ini, Tun Razak: Jejak Bertapak Seorang Patriot. Dalam bahasa Inggeris ia
diterjemahkan oleh Wan Hulaimi bertajuk, A Profile of Patriot.
Dalam pemergiannya, saya mengenang
bahawa tanpa dorongan Kak Azah, buku ini tidak akan saya lahirkan. Inilah buku
yang saya rasa sebagai sumbangan penulisan paling bererti untuk bangsa saya. Ia
telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir pada 22 Ogos
1997.
Kepada Utusan Melayu, Kak Azah
meninggalkan suatu nama yang indah, Pancaindera yang menjadi
sisipan kepada Mingguan Malaysia setiap minggu. Nama ini tercetus dalam
keadaan Utusan Melayu menghadapi cabaran dari saingannya yang menerbitkan
majalah untuk akhbar mingguan mereka.
Oleh kerana Utusan Melayu tidak
mampu untuk bersaing, maka saya mengesyorkan kepada Ketua Pengarang, Mazlan
Nordin supaya dilipatkan lapan muka dari 16 muka bentuk besar Mingguan
Malaysia menjadi bentuk kecil (saiz tabloid) dan dijadikan sebagai sisipan
dengan pengisian utama bahan-bahan seni dan hiburan. Kak Azah memberikan
namanya, Pancaindera.
Dengan sisipan ini Mingguan
Malaysia telah meningkat edarannya seperti kilat. Dalam hanya sebulan
edarannya bertambah sebanyak 70,000 naskah setiap minggu dan akhirnya akhbar
saingannya menutup majalahnya dan mengikut langkah Mingguan Malaysia menerbitkan
sisipan dari newsprint.
Mingguan Malaysia adalah menjadi perintis kepada semua akhbar dalam penerbitan
sisipan menggunakan kertas akhbar. Nama Pancaindera kekal sebagai
sisipan kepada Mingguan Malaysia sehingga sekarang.
Cuma yang saya kesalkan saya tidak
dapat mengunjungi Kak Azah ketika sakit dan tidak sempat memberikan
penghormatan terakhir apabila beliau meninggal.
Maka berakhirlah sebuah kehidupan
tetapi jasa bertimbun tidak akan akan tenggelam. Jasa Azah Aziz sebagai Tokoh
Besar Budaya menepati dan meliputi semua kriteria dan kualiti yang diperlukan
bagi mendapatkan pengiktirafan itu sepanjang zaman.
Al-Fatihah.
TAN SRI ZAINUDDIN MAIDIN adalah
Karyawan Tamu Institut Pemikiran Tun Dr. Mahathir Universiti Utara Malaysia
(UUM).
Sumber: Mingguan Malaysia Online.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan