TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 21 Februari 2011

Iktibar kebangkitan rakyat Mesir

2011/02/20

Kemelut sosio-ekonomi, rasuah bagai ‘api dalam sekam’ punca kejatuhan Mubarak


SELEPAS berakhirnya kepemimpinan 30 tahun Presiden Hosni Mubarak, masa depan Mesir sebenarnya masih kabur dan keadaan belum reda sepenuhnya. Boleh dikatakan setiap hari demonstrasi kecil-kecilan diadakan di seluruh Mesir meskipun tentera sebelum mengambil alih pentadbiran buat sementara waktu sehingga pilihan raya September depan.

Apa pun, sebelum ini tumbangnya Presiden Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali ibarat sepotong api dicampakkan ke dalam sekam gandum bernama Mesir yang menyimpan api dalam diam.
Kekecewaan dan kemarahan rakyat Mesir boleh dianalogikan sebagai ‘api dalam sekam’ yang menjalar di kalangan masyarakat bawahan dan generasi muda serta tidak dapat dihidu oleh kerajaan pimpinan Mubarak.
Ia timbul kesan daripada kemiskinan dan kenaikan harga barang yang memburukkan lagi jurang perbezaan antara kelas, rasuah dan kekayaan peribadi yang berlegar di kalangan golongan atasan dan pengangguran di kalangan generasi muda.

Dalam senarai Indeks Persepsi Rasuah, Transparency International 2010, Mesir berada pada tangga ke-98, manakala kadar celik huruf pula rendah, iaitu 66 peratus menjadikannya sebagai negara terendah di Asia Barat selepas Yaman. Umur purata rakyat Mesir ialah 25 tahun tetapi pengangguran adalah masalah utama belia kerana kira-kira 43 peratus daripada mereka tidak mempunyai pekerjaan

Kemelut politik, sosial dan ekonomi inilah kemudian meletuskan kemarahan rakyat Mesir sehingga mereka tidak lagi dapat membendungnya daripada melimpah ke Dataran Tahrir, Kaherah pada 25 Januari lalu.

Puluhan ribu rakyat Mesir yang rata-ratanya generasi muda, menunjuk perasaan bermatlamat bagi mendesak Mubarak meletak jawatan yang membawa kepada Yaumul Ghadhab atau Hari Kemarahan pada Jumaat, iaitu 28 Januari.
Penunjuk perasaan bukan saja terpaksa berdepan dengan tindakan polis untuk menyuraikan mereka dengan peluru getah dan pancutan air, bahkan menghadapi kelompok pro-Mubarak sehingga tercetusnya pertempuran.

Pada 4 Februari pula, penunjuk perasaan mengadakan Yaum ar-Rahil atau Hari Pengunduran selepas mereka membina khemah dan mewujudkan sekatan di Dataran Tahrir tetapi Mubarak tetap berdegil dan enggan melepaskan jawatan.

Tunjuk perasaan bukan hanya terhad di sekitar Dataran Tahrir, bahkan merebak di bandar lain seperti Iskandariah, Mansurah dan Suez.

Kerajaan Mesir pada awalnya menganggap kebangkitan rakyat dapat dipadamkan dengan menggunakan instrumen dan modus operandi sedia ada termasuk menyekat capaian internet dengan harapan memutuskan hubungan penunjuk perasaan dengan masyarakat dan dunia luar.

Hal ini diakui pengeksport papyrus yang beribu pejabat di Tahrir, Omar Hashim, yang berkata kerajaan memandang rendah keupayaan gerakan pemuda apabila menganggap ia mudah dipatahkan.

“Bagaimanapun, penunjuk perasaan membuktikan iltizam mereka untuk tidak berganjak dari Dataran Tahrir sehingga tuntutan mereka ditunaikan. Rakyat sendiri dapat saksikan Mubarak yang memberikan kenyataan pada malam sebelum Yaum ar-Rahil kedua apabila beliau tidak banyak memandang kamera, sekali gus menunjukkan tanda kekalahan,” katanya.

Namun, peletakan jawatan Mubarak tidak berlaku sehinggalah jutaan rakyat Mesir turun ke Dataran Tahrir dan Istana Presiden di Kaherah, selain bandar utama di seluruh Mesir termasuk Iskandariah, Mansurah, Suez, Damanhur dan Ismailiyah.

Pengumuman peletakan jawatan Mubarak itu dibuat oleh Timbalan Presiden, Omar Suleiman, mengelakkan keadaan tunjuk perasaan menjadi lebih buruk apabila rakyat Mesir seolah-olah mengambil sikap membujur lalu, melintang patah.

Peletakan jawatan Mubarak bererti kuasa diserahkan sepenuhnya kepada Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata di bawah kepemimpinan Muhammad Hussein Tantawi.
Sepanjang tunjuk perasaan, tentera mengawal keadaan tanpa mengambil tindakan yang terlalu memperlihatkan mereka berada di pihak mana.

Tidak hairanlah apabila berita peletakan jawatan itu disiarkan di televisyen, ada di kalangan tentera yang turut menyambutnya.

Malah, tentera juga lebih mesra pasca kejatuhan Mubarak apabila orang ramai mengunjungi Dataran Tahrir untuk meraikan ‘Mesir Baru’, sekali gus mengambil peluang untuk bergambar dengan tentera termasuk berlatarbelakangkan kereta kebal dan kereta perisai.

Tentera sebenarnya mempunyai kedudukan istimewa di sisi rakyat Mesir khususnya kejayaan mereka merampas kembali Semenanjung Sinai daripada Israel dalam Perang Oktober pada 1973.

Bagaimanapun, kedudukan istimewa tentera dalam sejarah dan sosio-politik tempatan itu tidak bermakna orang ramai khususnya mereka yang terbabit dalam tunjuk perasaan, mudah menerima situasi tentera yang berkuasa penuh.

Justeru, tidak hairanlah pemimpin muda di kalangan penunjuk perasaan membuat pertemuan dengan kepemimpinan tentera untuk menentukan sebahagian tuntutan berkaitan dengan revolusi. Rakyat masih kabur dengan masa depan Mesir walaupun mereka mengharapkan keadaan lebih baik, maju dan pengagihan kekayaan yang seimbang.

Pada masa sama, kejayaan ‘revolusi rakyat’ itu turut membuka pintu baru kepada masyarakat Mesir untuk mengadakan demonstrasi kecil-kecilan bagi mendesak kerajaan atau syarikat mendengar suara mereka serta memenuhi tuntutan yang dikeluarkan.

Boleh dikatakan setiap hari demonstrasi kecil-kecilan itu diadakan di seluruh Mesir yang sebenarnya menambahkan kekaburan terhadap masa depan Mesir.

Kini, rakyat Mesir kembali kepada kehidupan normal mereka tetapi berbekalkan semangat baru selepas menjatuhkan pemimpin yang memerintah tiga dekad dan semangat itu bergantung kepada komitmen dan istiqamah mereka untuk melakukan perubahan.

Source: Berita Minggu Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran