TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 16 Februari 2011

Akhbar bahasa Inggeris dibidas kerana mendakwa orang Islam raikan valentine

KUALA LUMPUR 15 Feb. - Sebuah akhbar bahasa Inggeris di negara ini dibidas ekoran artikel yang disiarkan dalam akhbar itu semalam yang seolah-olah cuba membabitkan orang Islam dengan perayaan Hari Valentine.

Sebuah blog yang membidas akhbar tersebut berkata, selain menyiarkan artikel, akhbar itu turut memaparkan beberapa pasangan warga emas Melayu yang lengkap berkopiah putih dan bertudung labuh merayakan Hari Valentine dalam koc Keretapi Tanah Melayu (KTMB).

Menurut blog itu, pasangan yang termasuk pasangan cacat penglihatan itu digambarkan menghadiahkan bunga, menyuap makanan ke mulut suami dan berpeluk antara satu sama lain.

"Kita tidak tahu siapa pasangan orang Islam ini, tetapi senario yang dipaparkan jelas menunjukkan ia sengaja dilakonkan bagi melihatkan subjek merayakan kasih sayang mereka bersempena Hari Valentine.

"Dalam konteks artikel itu, Hari Valentine digunakan sebagai deskripsi hari berkenaan kerana jika diterjemahkan kepada Hari Kekasih, ia sebenarnya lari daripada konteks budaya Melayu dan pegangan Islam yang sebenarnya tidak mempunyai satu hari bagi episod sedemikian.

"Pasangan warga emas itu sebenarnya penumpang yang hadir sempena pelancaran pakej 1Malaysia Couples Trains KTMB yang secara kebetulan jatuh pada Hari Valentine," kata blog itu di http://malaysiaaktif.com.

Blog tersebut dalam pada itu turut mempersoalkan idea siapakah untuk menunjukkan pasangan warga emas Melayu ini sebagai merayakan Hari Valentine.


Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran