TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 4 Februari 2011

Pelancong Arab bimbang pergolakan di Asia Barat

2011/02/05

KUALA LUMPUR:
Segelintir pelancong Arab di Malaysia rata-rata sedih dan takut dengan pergolakan yang berlaku di Kaherah dan juga beberapa negara Asia Barat lain.

Pelancong dari Mesir, Mustafa Mohamad, 24, berkata rusuhan yang berlaku di Kaherah itu sudah lama dijangka berlaku berikutan pemerintahan Presiden Hosni Mubarak yang teruk dan tidak mencapai sasaran terutama terhadap pembangunan ekonomi di Mesir. “Hosni Mubarak seharusnya memikirkan bagaimana menyelesaikan pergolakan yang berlaku dan pada pendapat saya sekarang bukanlah masa yang sesuai bagi beliau berundur kerana boleh menyebabkan banyak lagi masalah berlaku terhadap pemerintahan Mesir,” katanya ketika ditemubual di Jalan Bukit Bintang, di sini, semalam.

Pelajar dari Makkah, Abdullah Aidaros, 27, berkata pergolakan negara Islam Asia Barat menunjukkan penduduk mahukan perubahan terutama pada corak pemerintahan sedia ada.

“Di sana, rakyat menjadi mangsa berikutan kepemimpinan yang tidak telus daripada kerajaan dan rusuhan yang berlaku itu menunjukkan rakyat sudah tidak tahan dengan kepemimpinan sedia ada.

“Di Yaman misalnya, pendapatan bulanan penduduk di sana rata-rata RM14 bersamaan 1,000 riyal berikutan keadaan ekonomi yang teruk,” katanya.

Sementara itu, pelancong dari Iran, Behrood Mohammadi, 45, berkata beliau terpaksa menetap lebih lama di Malaysia berikutan penerbangan untuk pulang ke negaranya tergendala akibat konflik yang berlaku di Mesir itu.
“Banyak lapangan terbang terpaksa ditutup dan ini menyukarkan kami untuk pulang ke negara, tambahan keadaan huru-hara yang berlaku boleh mengancam keselamatan kami,” katanya.

Omid Azizmoein, 25, berkata konflik sama juga berlaku di Iran di mana rakyat tidak berpuas hati dengan pemerintah dan pergolakan di Asia Barat mempunyai tujuan yang sama iaitu mengubah kepimpinan yang kotor kepada yang lebih baik.

Rakannya, Makhatan Alireza, 31, berkata sebagai seorang Muslim, beliau berasa sedih terhadap pergolakan yang berlaku di Mesir yang juga membabitkan pergaduhan sesama Islam.

“Rusuhan bukanlah satu jalan penyelesaian yang sesuai kerana ia boleh menyebabkan kehilangan nyawa dan juga kerosakan harta benda awam.

“Mereka perlu mencari jalan yang sesuai seperti berunding dan mengadakan perbincangan damai agar sesuatu perkara dapat diselesaikan dengan baik,” katanya.

Pergolakan yang masuk hari ke-10 semalam memperlihatkan angka bilangan yang terkorban meningkat dan masih belum menunjukkan tanda akan reda.

Source: Berita Harian Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran