TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 11 Februari 2011

PM hadir Syarahan Global Khazanah


KUALA LUMPUR 10 Feb. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini menghadiri Syarahan Global Khazanah yang disampaikan oleh bekas Presiden Ireland, Mary Robinson.

Ia merupakan siri syarahan kesembilan anjuran Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) sejak mula diadakan pada 2007.

Ia diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) dengan turut dihadiri isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Hadir sama bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan isteri Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali; Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar; Pengerusi UEM Group Berhad, Tan Sri Dr. Ahmad Tajuddin Ali dan Ahli Lembaga Pengarah Khazanah, Tan Sri Raja Arshad Raja Tun Uda.

Mary menyertai tokoh lain sebagai penyampai Syarahan Global Khazanah antaranya Perdana Menteri India, Dr. Manmohan Singh; bekas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Kofi Annan dan Pengasas Bank Grameen Bangladesh, Dr. Muhammad Yunus.

Dalam syarahannya yang bertajuk 'Sharing the Unequal Burdens of Global Warming-Climate Justice and Our Global Responsibility', Mary berkata, perubahan suhu tidak hanya tertumpu kepada masalah berkaitan cuaca seperti yang sering dibimbangi oleh masyarakat dunia.

Sebaliknya kata beliau, ia melibatkan perbincangan isu yang sangat meluas mencakupi teknologi, dasar ekonomi, hubungan antarabangsa, etika kepimpinan dan juga polisi global.

"Barangkali sudah tiba masanya untuk kita memberi tumpuan kepada keadilan cuaca dalam erti kata sebenar seterusnya menjadi 'tetamu' yang adil kepada bumi," kata beliau.

Syarahan perdana itu turut diikuti oleh mahasiswa tujuh buah universiti menerusi sidang video.

Sesi soal jawab antara Mary dengan penuntut berkenaan dikendalikan oleh Ketua Cawangan Maklum Balas Kemanusiaan Tabung Kependudukan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNFPA), Tan Sri Dr. Jemilah Mahmood.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran