TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 11 Februari 2011

Tawaran biasiswa tarik lebih ramai pelajar Indonesia ke Malaysia

Daripada SAHARUDIN MUSTHAFA, saharudin.musthafa@utusan.com.my

JAKARTA 10 Feb.
- Dalam usaha menarik rakyat Indonesia melanjutkan pengajian di Malaysia, kerajaan menawarkan pelbagai pelan biasiswa kepada bakal siswazah dari negara jiran itu.

Tawaran biasiswa itu merupakan insentif yang dijangka membuka ruang yang lebih luas bagi menarik kemasukan yang lebih besar pelajar antarabangsa di Malaysia.

Selain pelan biasiswa, pelbagai program pengajian yang ditawarkan oleh institusi pengajian tinggi (IPT) juga menjadi tarikan buat rakyat Indonesia untuk memilih melanjutkan pengajian di Malaysia.

Menurut Ketua Penolong Pengarah Kementerian Pengajian Tinggi, Vanitha Mohan, tawaran itu akan diberikan kepada mana-mana rakyat Indonesia yang berkelayakan dan memenuhi syarat serta berhasrat menyambung pengajian di mana-mana universiti di Malaysia.

"Tawaran ini merupakan pendekatan yang sejajar dengan matlamat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai hab kecemerlangan pendidikan," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui pada pameran pendidikan Kampus-Kampus Tren Jakarta 2011 di sini, hari ini.

Pameran Kampus-Kampus Tren Jakarta 2011 dianjurkan oleh Kementerian Pendidikan Nasional Indonesia bermula hari ini sehingga 12 Februari ini.

Vanita memberitahu, Kementerian Pengajian Tinggi yang menyokong pameran itu turut membuka ruang pameran pendidikan yang diwakili oleh 12 buah universiti Malaysia.

Sehingga kini, hampir 10,000 rakyat Indonesia berada di Malaysia untuk melanjutkan pengajian di pelbagai universiti.

Menjelang 2015, negara mensasarkan kemasukan 150,000 pelajar antarabangsa dari seluruh dunia yang sekali gus untuk menjayakan matlamat menjadikan Malaysia sebagai hab pendidikan.

Sehubungan itu, Vanitha berkata, divisyen Education Malaysia yang bertanggungjawab memasarkan sistem pendidikan negara berharap pameran yang disertai kali kedua itu akan menarik minat lebih ramai rakyat Indonesia.

"Kita gembira kerana selama ini rakyat Indonesia sudah sedia maklum mengenai tahap kualiti pendidikan yang ditawarkan di Malaysia.

"Kerana itu, kita akan terus mempromosikan pendidikan Malaysia di Indonesia biarpun pada masa sama kita harus berhadapan dengan persaingan yang sengit dari negara-negara luar yang lain," katanya.

Selain Indonesia, Education Malaysia juga jelas Vanitha, turut berkunjung ke negara-negara lain seperti Singapura, Kazakhstan, China, India dan Oman bagi menarik minat rakyat dari negara-negara itu untuk belajar di Malaysia.

Hadir sama memberi sokongan pada pameran pendidikan yang berlangsung di Istora Senayan di sini ialah Duta Besar Malaysia di Indonesia, Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan serta Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia, Datuk Dr. Junaidy Abu Bakar.

Sementara itu, Pejabat Promosi Pendidikan Malaysia di Jakarta pula akan meneruskan usaha mempromosikan pendidikan negara dengan lebih luas lagi sepanjang tahun ini.

Menurut Pengarah jabatan berkenaan, Yahurin Mohd Yassin, promosi yang akan diadakan untuk memperkenalkan pendidikan Malaysia sepanjang tahun ini ialah menerusi siri jelajah Indonesia, penganjuran pelbagai seminar serta pameran.

"Sebagai permulaan sebanyak tujuh destinasi utama sudah dikenal pasti untuk kami mempromosikan pendidikan negara.

"Untuk itu, wakil-wakil dari pelbagai universiti di Malaysia juga akan turut diajak untuk sama-sama memperkenalkan apa yang boleh negara tawarkan kepada seluruh rakyat Indonesia berhubung sistem pendidikan negara," kata Yahurin lagi.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran