TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 16 Februari 2011

Dua fungsi dunia

Oleh Hayati Ibrahim, ya_t@hmetro.com.my

PUTRAJAYA:
Penerima Anugerah Perdana Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1432H/2011M, bekas Prof Madya Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Dr Abdul Hayei Abd Shukor, 64, percaya dunia adalah tempat bekerja dan tempat Allah SWT menguji manusia dengan pelbagai ujian.

Bapa kepada tujuh anak itu berkata, ujian yang diturunkan Allah adalah satu cara untuk menilai tahap kesabaran setiap umatnya.

“Itulah prinsip hidup saya... dunia tempat bekerja dan tempat Allah menguji kita, dengan ujian itu menjadikan kita lebih tabah dan sabar.

“Bagi saya, kesabaran dalam menjalani ujian adalah perkara biasa dalam hidup ini. Jadi, sementara hayat masih ada...menjadi satu kewajipan bagi kita sebagai khalifah Allah untuk meneruskan tanggungjawab kita dalam apa jua lapangan,” katanya selepas menerima anugerah sempena Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1432H/2011M di Dewan Solat Utama Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, semalam.

Penyampaian anugerah disempurnakan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Hadir sama, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Muhammad Sheikh Abdul Aziz.

Abdul Hayei menerima hadiah wang tunai RM50,000, sijil penghargaan, plak dan terjemahaan al-Quran bernilai RM3,000.

Anak jati Pasir Mas, Kelantan ini memberi sumbangan besar dalam penulisan karya ilmiah termasuk penulisan artikel ilmiah dalam jurnal, akhbar dan majalah.

Antara karya beliau adalah ‘Hadith 40 Al-Nawawi, Tafsir dan Ulasan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP); Hadis Maudhu’, Sejarah dan Konsep terbitan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Islam Dalam Sabda Jilid 1 terbitan Al-Amani Publisher dan Imam Malik, Sejarah dan Pemikiran terbitan Yayasan Islam Negeri Terengganu.

Sementara penerima lain, Tan Sri Hasmah Abdullah, 60, berkata anugerah itu adalah satu pengiktirafan kepada kaum wanita yang banyak menyumbang kepada pembangunan negara.

“Saya tidak sangka dipilih sebagai penerima anugerah. Ia menjadi pencetus semangat kepada saya untuk terus berkhidmat kepada negara,” kata bekas Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) itu.

Source: Harian Metro Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran