TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 9 Februari 2011

Malaysia Mesir patut cari kesepakatan selesai urusan pengajian pelajar

2011/02/09

TANGGUNGJAWAB kerajaan
menguruskan lebih 9,000 pelajar Malaysia yang menuntut di Mesir belum selesai, walaupun misi membawa keluar dari negara itu dan pulang ke tanah air sudah disempurnakan sejak tiga hari lalu.

Ketika ini aspek kritikal pengurusan pelajar terbabit ialah menentukan status cuti dan pengajian mereka serta mencari penyelesaian segera masalah pelajar yang tidak dapat menduduki peperiksaan di universiti masing-masing yang dijadual minggu depan. Usaha itu sedang dilakukan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) membabitkan kira-kira 1,200 pelajar Malaysia jurusan perubatan di Universiti Al-Azhar dan Universiti Tanta yang dijangka terlepas menduduki peperiksaan mulai 12 Februari ini.

Dengan bantuan MARA, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Petronas, diharapkan KPT dapat menyelesaikan urusan berkenaan dalam tempoh terdekat dengan pihak universiti di Mesir. Sebarang keputusan mengenai masa depan pelajar yang terjejas perlu berlandaskan banyak faktor, termasuk aspek keselamatan kerana kebanyakan pelajar kita di Mesir tinggal di luar kampus.

Dengan keadaan negara yang tidak stabil dan kedudukan politik tidak menentu, selain pihak berkuasa Mesir yang tidak akan berkompromi dengan soal keselamatan, KPT dengan kerjasama Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) di Kaherah perlu mencapai kata putus mengenai kedudukan cuti dan peperiksaan pelajar terbabit. Ketiga-tiga pihak MARA, JPA dan Petronas perlu membuat pendirian dan keputusan sebulat suara bagi mencerminkan komitmen mereka dalam perundingan bersama KPT dengan pihak terbabit di Mesir.

Kita berharap semua usaha kerajaan membantu pelajar Malaysia di Mesir tidak akan dipersoal, apatah lagi difitnah atau dipolitikkan.

Kita yakin ibu bapa dan pelajar terbabit dapat menilai antara kaca dan permata, walaupun ada pihak cuba mengelirukan mereka berbanding keprihatinan kerajaan melaksanakan misi menyelamat yang begitu mencabar dan berisiko. Poster dan sepanduk ucapan terima kasih yang dipaparkan pelajar ketika menuruni tangga pesawat dan berkumpulan dengan keluarga membuktikan bahawa tanggungjawab kerajaan itu benar-benar bermakna dan dihargai. Penghargaan begini sudah pasti menggembirakan semua pihak, termasuk pasukan petugas menyelamat kerana penat lelah mereka dihargai.

Sebenarnya masih banyak perlu diurus kerajaan dalam tempoh terdekat ini, termasuk menyelesaikan soal kos tiket penerbangan dan kemudahan lain ketika urusan pelajar kembali ke Mesir apabila keadaan mengizinkan kelak. KPT juga boleh memikirkan alternatif lebih praktikal seperti membenarkan pelajar terbabit menghabiskan baki pengajian di Malaysia. Untuk meramalkan keadaan politik semasa dan akan datang di Mesir terus aman masih samar, sedangkan pelajar perlu meneruskan pengajian dalam suasana kondusif dan keselamatan terjamin.

Pada masa sama, soal keselamatan kira-kira 2,000 lagi pelajar kita di Mesir yang mengambil keputusan tidak mahu pulang melalui Operasi Piramid perlu terus dipantau bagi mengelakkan sebarang kemungkinan berlaku ke atas mereka. Sememangnya satu tanggungjawab berat kerajaan bagi memastikan pelajar terbabit selamat dan dapat meneruskan pengajian bagi menghadapi peperiksaan semester dan tahun akhir.

Sudah tidak timbul lagi tuduhan kononnya kerajaan tidak prihatin pada nasib rakyat kita di Mesir, wujud diskriminasi politik atau kenegerian sepanjang urusan membawa mereka pulang kerana sudah terpancar pada muka setiap pelajar tanda terima kasih dan bersyukur atas segala usaha dilakukan kerajaan.

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran