TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 6 Februari 2011

Operasi Piramid diteruskan walaupun keadaan di Mesir semakin pulih- Kohilan

2,000 Tak Balik
Oleh Faiza Zainudin, faiza@bharian.com.my
2011/02/07



KUALA LUMPUR: Operasi Piramid bagi membawa rakyat Malaysia di Mesir keluar daripada negara bergolak itu diteruskan, walaupun lebih 2,000 pelajar dan mereka yang bekerja di sana tidak mahu pulang kerana beranggapan krisis semakin pulih dan akan berakhir dalam masa terdekat.

Kebanyakan pelajar yang enggan pulang tinggal di kawasan zon selamat seperti di Tanta, Mansurah dan Damanhur yang jaraknya beratus-ratus kilometer dari tempat rusuhan sekitar bandar raya Kaherah dan Iskandariah.

Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohilan Pillay, berkata pelajar berkenaan mahu memberi tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran kerana akan menghadapi peperiksaan penting tidak lama lagi serta khuatir sukar mendapat rumah sewa baru jika pulang ke tanah air dan perlu menyediakan wang mencukupi untuk kembali semula.

“Kita sudah minta mereka balik dan menyediakan segala kemudahan diperlukan termasuk membiayai kos perjalanan, tapi mereka tetap tidak mahu pulang.
Keputusan membawa pulang bukannya wajib. Jika keadaan kritikal pada tahap merah memang kita paksa mereka keluar, tetapi sekarang tahapnya sudah jatuh antara oren ke kuning, jadi kita tidak boleh paksa mereka.

“Jika mereka nak terus duduk di sana, kita benarkan dengan syarat isi borang pengesahan daripada keluarga atau diri sendiri. Pada masa sama, keadaan keselamatan mereka akan terus dipantau pegawai kita kerana pusat operasi terus dibuka sehingga pergolakan selesai,” katanya kepada Berita Harian semalam.

Kohilan yang baru pulang dari Kaherah pagi semalam berkata, pemantauan sehingga semalam, mendapati keadaan di negara itu sudah mula pulih dengan aktiviti ekonomi mulai rancak beroperasi berikutan kesediaan Presiden Mesir, Hosni Mubarak berundur daripada kerajaan dan memberi laluan kepada barisan pentadbiran baru.

“Keadaan semakin tenang, kedai sudah mulakan perniagaan, pasar pun sudah beroperasi dan begitu juga bank yang ditutup sejak lapan hari lalu.

Bagaimanapun, sukar diramal dan keadaan mungkin kembali tegang jika rakyat tidak suka dengan kepemimpinan kerajaan baru,” katanya sambil menambah jika ia berlaku, misi bantuan menyelamat pelajar yang tidak mahu pulang akan digerakkan semula.

Katanya, sehingga semalam, kerajaan berjaya membawa keluar lebih 7,000 pelajar dan rakyat Malaysia ke Jeddah, Arab Saudi.

Misi menyelamat dilakukan dalam tempoh empat hari bermula Rabu lalu membabitkan hampir 300 sukarelawan daripada 70 agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan.

“Hari ini saja, kita akan cuba pindahkan 2,000 pelajar ke Jeddah menggunakan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). Jika tak dapat pindah semua, operasi akan disambung sampai esok. Yang setuju nak balik dan daftar dengan kita lebih 9,000 daripada jumlah keseluruhan rakyat berdaftar di Mesir seramai lebih 11,000 orang.

“Esok (hari ini), kita akan tumpukan misi membawa mereka pulang dari Jeddah ke tanah air yang penerbangan pertama dijangka sampai jam 9.30 pagi esok menerusi MAS (Malaysia Airlines),” katanya.

Dua penerbangan ditaja anakanda Raja Saudi

MIRI: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengesahkan dua penerbangan ditaja oleh anakanda Raja Arab Saudi, Putera Turki Abdullah Al-Saud, untuk membawa pulang pelajar Malaysia dari Jeddah ke negara ini.

"Saya di sini (Miri) dan belum menerima laporan terkini. Saya cuma mendapat pengesahan penerbangan ditawarkan anakanda Raja Abdullah iaitu Putera Turki, sudah disahkan.

"Dua pesawat beliau tawarkan. Jadi saya akan sampaikan butirannya kepada pihak berkenaan," katanya pada sidang media di Miri, semalam.

Source: Berita Harian Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran