TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 29 September 2010

Salah faham punca pelajar kita dihalau.

Sumber: Utusan Malaysia Online.
Tarikh siar: 30 September 2010.


KUALA LUMPUR 29 Sept. - Kes sekumpulan mahasiswa perempuan dari negara ini yang didakwa dihalau keluar dari rumah sewa mereka oleh penduduk tempatan di Moscow minggu lalu disahkan berpunca daripada salah faham dan bukannya melibatkan isu jenayah atau keselamatan.

Setiausaha Bahagian Konsular, Jabatan Protokol dan Konsular, Kementerian Luar, Datuk Mohd. Zamri Mohd. Kassim berkata, kejadian itu merupakan satu kes terpencil sementara soal keselamatan mereka di sana terjamin serta tidak terancam.

Menurut beliau, hasil siasatan Penolong Penasihat Pertahanan, Kedutaan Besar Malaysia di Moscow mendapati, perbuatan mereka memindahkan barang ke rumah sewa pada waktu malam, 18 September lalu telah menimbulkan syak penduduk setempat yang menghubungi pihak polis.

"Berdasarkan siasatan ke atas kesemua penuntut tersebut, pihak polis di Moscow itu mendapati tiada isu jenayah atau sebarang ancaman keselamatan.

"Bagaimanapun, bagi mengelak keadaan menjadi kecoh di kawasan berkenaan, maka pihak polis telah membawa mereka ke balai untuk diambil keterangan.

"Pihak kedutaan kita di sana pun telah bertindak membantu dan kesemua penuntut telah diberikan layanan yang baik ketika disoal siasat,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Ruangan Forum Utusan Malaysia bertajuk 'Pelajar kita di Moscow terancam' pada 22 September lalu menyiarkan kebimbangan Noraida Ramli dari Shah Alam mengenai sekumpulan mahasiswa perubatan tahun empat tajaan Mara di Moscow dihalau keluar dari rumah sewa sehingga melibatkan campur tangan polis.

Menurut Noraida, apa yang berlaku adalah rentetan perasaan benci terhadap orang Islam yang semakin meningkat di kalangan penduduk Moscow selepas satu kejadian serangan bom baru-baru ini.

Tambahnya, penuntut-penuntut perubatan dari Malaysia itu pada mulanya dijanjikan penempatan di asrama universiti oleh Mara tetapi kemudiannya tidak mendapat tempat yang sepatutnya.

Ini kerana Mara memberi keutamaan kepada penuntut tahun pertama yang baru tiba.

Mengulas lanjut, Mohd. Zamri berkata, penuntut Malaysia di Moscow sememangnya digalakkan untuk menetap di asrama yang disediakan oleh pihak universiti kerana keselamatan mereka lebih terjamin.

Jelas beliau, asrama yang disediakan mempunyai kawalan pengawal keselamatan serta pemantauan menerusi kamera litar tertutup (CCTV) bagi mengelak perkara tidak diingini berlaku.

''Kedutaan Besar Malaysia di Moscow juga telah menghantar surat dan mengadakan pertemuan dengan pihak universiti untuk memohon agar semua penuntut Malaysia diberikan kemudahan asrama serta memastikan jaminan keselamatan mereka,'' katanya.

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0930&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_05.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran