TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 27 September 2010

AS serius di Laut China Selatan

Sumber: Utusan Malaysia Online
Tarikh siar: 27 September 2010.

Oleh Azmi Hassan


SEMEMANGNYA begitu jelas semasa era kepimpinan George W. Bush, White House bukan sahaja kurang memberi perhatian kepada kemelut Asia Barat tetapi juga bagaikan tidak mempedulikan langsung tentang apa yang berlaku di rantau Asia Tenggara.

Tetapi sejak kebelakangan ini, dasar luar White House memperlihatkan perubahan yang agak mendadak terutama sekali isu yang melibatkan negara anggota ASEAN, tidak kira sama ada Myanmar mahupun sekutu kuat mereka, Singapura.

Begitu juga dengan Indonesia yang selama ini disisih oleh Washington kerana masalah hak asasi telah menjadi semakin akrab di mana bantuan ketenteraan yang sebelum ini dihalang oleh Kongres Amerika Syarikat telah dihidupkan semula.

Sementara itu, hubungan Kuala Lumpur- Washington yang dikatakan agak dingin dan bermasalah, hari ini menyaksikan hubungan di antara Presiden Barack Obama dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berada pada tahap yang begitu baik.



Sebab itulah, Mesyuarat Pemimpin-Pemimpin ASEAN-AS yang baru berlangsung semalam di New York mempunyai kepentingan dan maksud yang tersendiri kerana ASEAN dan AS masing-masing memerlukan antara satu sama lain.

Walaupun Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) yang akan mangambil alih jawatan Pengerusi ASEAN pada tahun hadapan tidak hadir pada mesyuarat tersebut, namun ia tidak mengakibatkan kesan negatif terhadap kepentingan perjumpaan di New York tersebut.

Tidak dapat dipastikan sebab sebenar mengapa Presiden SBY tidak dapat hadir tetapi apa yang pasti adalah tarikh mesyuarat hanya dimuktamadkan oleh White House pada 3 September lalu yang besar kemungkinan agak suntuk bagi Presiden Indonesia menyusun jadual beliau. Kemungkinan juga masalah politik dalaman Indonesia yang menyukarkan lagi Presiden SBY untuk berada di New York.

Wisma Putra pula menjelaskan kehadiran Najib pada mesyuarat tersebut adalah penting kerana ia merupakan landasan utama pemimpin ASEAN dan Presiden Obama untuk membincangkan hala tuju masa hadapan ASEAN dan AS.

Sebab itu, kenyataan bersama yang bakal dikeluarkan pada akhir mesyuarat begitu menarik perhatian kerana ia menjadi kayu ukur sejauh mana Washington sanggup mempertaruhkan pengaruhnya di rantau Asia Tenggara.

Pertembungan di antara Jepun dan China pada ketika ini mengenai masalah tuntutan bertindih Pulau Senkaku/Diaoyu adalah isyarat jelas mengapa mesyuarat di New York dinilai begitu kritikal sekali.

Isu Senkaku/Diaoyu adalah manifestasi jelas bahawa Beijing tidak mahu berkompromi terhadap isu tuntutan kawasan bertindih dan Tokyo pula dilihat sebagai tidak mampu untuk menangani isu tersebut secara bersendirian.

Tidak menghairankan mengapa Tokyo dikatakan begitu berat untuk membuat keputusan memindahkan pangkalan tentera AS di Okinawa walaupun terpaksa menongkah arus pendapat rakyat mereka sendiri.

Begitu juga dengan ahli negara ASEAN yang sudah pasti tidak mahu bertembung dengan China bersendirian apabila berhadapan dengan isu tuntutan bertindih Kepulauan Spratly dan Paracel di Laut China Selatan.

Tetapi Beijing telah pun memberi amaran awal bahawa isu tersebut mesti diselesaikan secara dua hala, iaitu di antara China dengan negara berkenaan tidak kira sama ada Filipina, Myanmar, Brunei ataupun Malaysia.

Beijing menegaskan ASEAN sebagai sebuah pertubuhan atau negara ketiga yang tiada kena mengena dengan tuntutan bertindih tidak boleh masuk campur dalam rundingan tersebut. Negara ketiga yang dimaksudkan oleh Beijing itu sebenarnya ditujukan khas kepada AS.

Memang benar Washington telah menyatakan pendirian mengenai Spratly dan Paracel perlu diselesaikan secara aman tanpa menggunakan kekerasan atau strategi ketenteraan. Kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Negara AS Hillary Clinton semasa Persidangan Kemuncak ASEAN di Hanoi pada Julai lalu telah mengundang reaksi yang agak keras dari Beijing.

Beijing juga bagaikan telah menghidu bentuk kenyataan bersama mesyuarat ASEAN-AS di New York dengan memberi amaran awal bahawa sebarang kenyataan mengenai tuntutan bertindih di Laut China Selatan akan dinilai sebagai campur tangan AS dalam hal ehwal masalah negara ASEAN dan China.

Untuk menguatkan lagi amaran tersebut, Beijing telah menggunakan kemelut Senkaku/Diaoyu dengan menuduh Washington sebagai salah satu penyebab kerana dasar luar Asia Timur yang diamalkan terlalu menyebelahi Tokyo sejak empat dekad yang lalu.

Bentuk kenyataan bersama mesyuarat ASEAN-AS yang akan dikeluarkan bergantung kepada setakat mana pemimpin ASEAN mahu Washington terlibat dalam hal ehwal Asia Tenggara. Tetapi jika diteliti beberapa pendirian ASEAN sebelum ini seperti menerima keahlian AS dalam Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS) dan sokongan terhadap kenyataan Hillary di Hanoi, maka sudah jelas ASEAN memerlukan penglibatan AS.

Memang menarik untuk menunggu hasil akhir mesyuarat New York kerana ia bakal menentukan sejauh mana penglibatan AS di Laut China Selatan kerana selama ini kestabilan kawasan tersebut masih kekal kerana status quo tidak diganggu gugat.

Percaturan Laut China Selatan sudah pasti akan berubah jika Washington dan Beijing turut terlibat seperti mana yang telah berlaku di Laut Kuning berhampiran Semenanjung Korea, Selat Taiwan atau pun Laut China Timur mengenai Senkaku/Diaoyu.

Tetapi perlu diberi perhatian walaupun kestabilan Laut China Selatan masih terpelihara, keadaan staus quo masa kini dilihat sebagai terlampau berat sebelah iaitu menyebelahi China kerana Beijing sebenarnya mampu melakukan apa sahaja tanpa kekangan kerana ASEAN tidak mampu bertindak secara bersendirian.

Penulis ialah GeoStrategis Institut Teknologi dan Sains GeoSpatial (INSTEG), Universiti Teknologi Malaysia.

Source: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0927&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htm

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran