TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 28 September 2010

Taman Singa Laut, Ikan Lumba-Lumba dibina sebagai produk baru pelancongan Melaka: Mohd Ali

Sumber: Berita Harian Malaysia Online.
Tarikh siar: 2010/09/28

MELAKA:
Taman Pertunjukan Singa Laut dan Ikan Lumba-Lumba yang dibina di Pulau Melaka di sini, diyakini mampu menarik lebih ramai pelancong ke negeri ini.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, berkata taman pertunjukan singa laut itu meliputi kawasan seluas 0.729 hektar manakala taman pertunjukan ikan lumba-lumba yang terletak bersebelahannya seluas 1.296 hektar.

"Pembinaan Taman Pertunjukan Singa laut itu akan siap pada 15 November ini dan beroperasi sebelum bermulanya cuti penggal persekolahan akhir tahun ini," katanya selepas melawat tapak pembinaan taman itu dan kompleks Arab City di Pulau Melaka di sini, hari ini. Mohd Ali berkata, taman pertunjukan singa laut itu dibina kerajaan negeri dengan kos RM1.9 juta yang dibiayai Kementerian Pelancongan, mampu memuatkan sehingga 1,500 penonton pada satu-satu masa.

Katanya, kerajaan Melaka mensasarkan seramai 500,000 penonton datang menyaksikan pertunjukan itu dalam tempoh setahun dan bercadang untuk mengenakan tiket berharga RM10 seorang untuk pertunjukan selama 45 minit itu.

Mohd Ali berkata, taman itu akan diuruskan syarikat Purindo Empat Lestari Sdn Bhd di mana kerajaan negeri akan memungut hasil sebanyak 30 peratus daripada keuntungan kasar taman itu setahun.

"Pembinaan taman pertunjukan ikan lumba-lumba, kita serahkan kepada syarikat Purindo Empat Lestari Sdn Bhd yang akan membiayai semua kos pembinaan berjumlah RM30 juta," katanya.
Beliau berkata, pembinaan taman pertunjukan ikan lumba-lumba akan mengambil masa selama dua tahun tetapi tarikh mula pembinaannya masih belum ditentukan.

Mengulas pembinaan kompleks Arab City, Mohd Ali berkata, pembinaan membabitkan kos kira-kira RM50 juta yang dibiayai pelabur Arab itu akan siap pada Disember ini dan akan mula beroperasi Februari tahun depan.

Mohd Ali berkata, antara tarikan utama Arab City itu ialah sebuah muzium dua tingkat yang akan mempamerkan artifak asli dari Mesir seperti mumia dari negara yang kaya dengan hasil sejarah itu.

"Cadangan cara perniagaan bazar di kompleks ini amat menarik iaitu berniaga di kaki lima seperti perniagaan di negara Arab, kita boleh cuba cara ini di beberapa tempat di Melaka seperti di Kota Fesyen dan Medan Samudera," katanya. – BERNAMA

Source: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TamanSingaLaut_IkanLumba-LumbadibinasebagaiprodukbarupelanconganMelaka_MohdAli/Article/index_html

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran