TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 28 September 2010

Pemikiran Melayu pasca 16 September

Sumber: Berita Harian Malaysia Online.
Tarikh siar: 2010/09/28

Oleh Imlan Adabi, imlanadabi@bharian.com.my


SEJAK penubuhan Malaysia pada 16 September 1963, pola pemikiran Melayu tidak banyak berubah kerana warisan pimpinan penjajah dan jiwa feudal masih bertapak dalam beberapa institusi kemelayuan.

Pentadbiran negara yang diwarisi daripada tinggalan British menyebabkan Melayu seakan-akan reda dengan apa yang berlaku termasuk kekal dalam sektor pertanian dan perikanan secara tradisional di luar bandar. Hanya pada akhir dekad 60-an, pemikiran Melayu mula berubah selepas lahirnya dua gagasan pemikiran yang bernas, iaitu The Malay Dilemma (Dilema Melayu) karya Tun Dr Mahathir Mohamad dan Revolusi Mental susunan Bekas Setiausaha Agung UMNO, Datuk Senu Abdul Rahman. Kedua-dua karya pasca 16 September secara langsung mengkritik bangsa Melayu yang masih mundur kerana cara berfikir mereka yang tidak berdaya saing. Kesilapan menafsir ajaran Islam juga dikaitkan dengan kegagalan Melayu membentuk daya saing pada peringkat global.

Dr Mahathir menerbitkan The Malay Dilemma pada 1970 selepas beliau kalah pada Pilihan Raya Umum 1969. Beliau meninjau kelemahan bangsa Melayu menjadi punca tercetusnya tragedi 13 Mei. Kegagalan Melayu dalam pelbagai sektor bukan kerana mereka malas, tetapi kurang ruang membina kemampuan dalam pelbagai bidang.
Ketika pihak lain mendapat pelbagai peluang dan ruang memajukan ekonomi, bangsa Melayu masih terhimpit dengan kemampuan terbatas, kemiskinan dan salah tanggapan terhadap Islam.

Jurang ekonomi yang meluas menyebabkan timbul perasaan tidak puas hati antara kaum yang akhirnya menimbulkan insiden berdarah pada 1969. Kesilapan pimpinan Melayu sendiri juga menjadi punca kaum asal di negara ini kekal berada di luar bandar, sedangkan pihak lain menangguk pelbagai projek pembangunan disediakan kerajaan.
Secara langsung, Dr Mahathir merayu mana-mana pemimpin Melayu supaya lebih menghargai sumbangan bangsa sendiri dan menyediakan peluang secukupnya supaya Bumiputera mampu berdikari dan berdaya saing. Malangnya pemikiran beliau tidak disenangi Perdana Menteri ketika itu, Tunku Abdul Rahman Putra yang menyebabkan The Malay Dilemma diharamkan dan Dr Mahathir diusir daripada UMNO. Karya beliau hanya dibenarkan pengedarannya pada 1981, sebaik saja Dr Mahathir dilantik sebagai Perdana Menteri keempat.

Sementara itu, pada awal 1968, Pergerakan Pemuda UMNO menubuhkan Jawatankuasa Revolusi Mental. Revolusi Mental adalah usaha gerakan perubahan kepada sikap, perangai dan pemikiran bangsa Melayu agar menjadi kelompok berdaya saing, terpuji dan mampu berdiri sendiri.

Berlandaskan kepada kajian, penelitian dan kesedaran mendalam terhadap belenggu yang dialami kaum Melayu, Jawatankuasa Revolusi Mental menerbitkan buku Revolusi Mental. Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein menyifatkan buku ini sebagai batu tanda penting dalam pemikiran cerdik pandai kita bagi menggalakkan pembangunan masyarakat Melayu.

Hari ini, selepas 16 September 1963 berlalu dengan pelbagai perkembangan drastik membabitkan bangsa Melayu, pemikiran The Malay Dilemma dan Revolusi Mental masih perlu dihayati. Dasar Ekonomi Baru yang diperkenal selepas 13 Mei 1969 memerlukan kesaksamaan pemerintah untuk menyediakan ruang kepada Melayu berkembang dalam sektor ekonomi moden tanpa menjejaskan usaha pihak lain memajukan perindustrian negara.

Model Baru Ekonomi (MBE) yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah kesinambungan pelaksanaan dasar ke arah transformasi perubahan yang lebih dinamik.

Jika Goethe pernah berpesan agar sejarah perlu ditulis semula dari semasa ke semasa kerana perubahan suasana dan pola berfikir, wajar juga bangsa Melayu menulis semula corak pemikiran terkini yang membabitkan isu bangsa dan ekonomi Bumiputera. Perubahan sikap ada masanya menjadi keterlanjuran sejarah yang akhirnya menikam diri sendiri!

Source: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PemikiranMelayupasca16September/Article

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran