TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 21 November 2010

Hampir 60 warga Malaysia urus operasi Makkah Metro

Hampir 60 warga Malaysia urus operasi Makkah Metro

Susunan Nurul Hazren Masitom, nurulh@nstp.com.my


Tarikh siar: 2010/11/21


USAHA pihak berkuasa haji Arab Saudi meningkatkan infrastruktur di Makkah dan kawasan sekitarnya, membolehkan hampir tiga juta jemaah dari seluruh dunia melakukan ibadat haji dengan lebih selasa tahun ini.



Infrastruktur ini termasuklah jambatan Jamrat dan sistem pengangkutan komuter Makkah Metro yang mula digunakan tahun ini untuk jemaah dari negara Arab, dan semua jemaah tahun depan. Kehadiran Makkah Metro yang sudah siap di antara Mina dan Padang Arafah, dan langkah pihak berkuasa melarang kenderaan membawa kurang daripada 25 penumpang sedikit sebanyak mengurangkan kesesakan lalu lintas, lapor akhbar online Arabnews. “Jumlah besar pegawai polis dan sukarelawan yang ada untuk membantu jemaah menjadi satu lagi elemen penting bagi memastikan ibadat haji tahun ini berjaya dan selamat.

“Tahun sebelumnya menyaksikan ibadat haji dicemari insiden tragik terutama ketika melontar jamrah di Jamratul Aqabah. Dengan keadaan sempit dan jumlah jemaah yang ramai, ia sentiasa menjadi bahagian paling berbahaya dalam ibadat haji,” kata akhbar itu.

Bahaya itu seolah-olah tiada lagi, apabila jambatan lima tingkat siap dibina membolehkan lebih ramai jemaah mengambil bahagian pada masa yang sama.

Satu lagi kemajuan ialah sistem pengangkutan komuter Makkah Metro atau secara rasmi dikenali sebagai Kereta Api Mashair.
Sumber jabatan kereta api melaporkan, Makkah Metro menguruskan kira-kira 66,000 jemaah pada hari pertama ia beroperasi.

Kereta api itu membawa jemaah haji dari awal pagi Isnin (15 November) sehingga jam 11 pagi hari sama. Ia meneruskan perkhidmatan sehingga lewat tengah hari.

Malaysia boleh berbangga kerana hampir 60 orang warga negaranya terbabit dalam menguruskan operasi itu selain sejumlah besar juruteknik dari China, Pakistan dan India.

Menurut seorang pengurus warga Malaysia di satu daripada stesen di Arafah, kereta api itu melakukan 22 perjalanan pada hari pertama ia beroperasi.

“Setiap kereta api memiliki 12 gerabak dan boleh membawa 3,000 jemaah,” kata pegawai itu yang enggan namanya didedahkan.

“Satu perkara yang berbeza di Arafah ialah jumlah tinggi jemaah yang menaikinya. Saya masih belajar menguruskan kesesakan penumpang di sini.”
Pengurus stesen itu bekerja dengan Keretapi Malaysia Berhad (KTMB) di Kuala Lumpur.

“Stesen yang saya uruskan di Kuala Lumpur tidak memiliki jumlah penumpang yang ramai seperti ini.

“Pengajaran lain yang saya pelajari ialah komunikasi. Untuk memastikan mesej yang diberi sampai dan tepat, ia adalah aspek paling mencabar. Ia semua satu pengalaman pembelajaran dan saya mahu kembali ke sini,” katanya.

Pembinaan Makkah Metro menelan belanja 6.5 billion riyal (RM5.41 bilion) dan sistem kereta api baru itu memiliki kapasiti membawa 72,000 jemaah sejam.

Ini adalah projek kedua terbesar dilaksanakan Kementerian Perbandaran dan Hal Ehwal Luar Bandar selepas projek Jambatan Jamrat berteknologi tinggi bernilai 4.5 bilion riyal (RM3.74 bilion) di Mina.

Timbalan Menteri Perbandaran dan Hal Ehwal Luar Bandar, Habib Zain Al-Abidine, berkata sistem kereta api itu memiliki 10 lokomotif dalam fasa pertama, setiap satunya 300 meter panjang.

Kereta api itu boleh membawa jemaah dari satu tempat suci ke tempat suci lain dalam tempoh sekitar lima minit.

Zain Al-Abidine berkata, kereta api itu akan beroperasi sepanjang tahun. Fasa kedua projek akan menghubungkan Kereta Api Mashair dengan Masjidil Haram di Makkah, dengan satu stesen dibina di atas Jalan Umm Al-Qura.

Ia juga akan dihubungkan dengan Stesen Kereta Api Haramain yang akan menghubungkan Makkah ke Madinah dan Jeddah.

Kemudahan pengangkutan itu akan memiliki 20 lokomotif dalam peringkat berikutnya, setiap satunya dengan 12 gerabak dan setiap gerabak boleh membawa 250 penumpang. Kira-kira 20 peratus penumpang boleh duduk manakala selebihnya berdiri. Kereta api itu boleh memecut sehingga 120 kilometer sejam.

Source: Berita Minggu Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran