TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 16 November 2010

2.5 juta jemaah haji selamat berwukuf di Arafah

ARAFAH: Kira-kira 2.5 juta umat Islam lengkap berpakaian ihram serba putih berkumpul di Arafah, perhimpunan tahunan terbesar di dunia ketika ibadah haji mencapai kemuncaknya di tempat di mana Nabi Muhammad (SAW) menyampaikan khutbah terakhir baginda.

Sambil melaungkan talbiah yang bermaksud “Ya Allah, hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu,” jemaah mula bergerak sebelum waktu Subuh untuk tiba di padang itu.


Ramai jemaah yang menyelusup melalui lautan manusia untuk sampai di puncak bukit yang dikenali sebagai Jabal Rahmah.

Mereka duduk di tebing bukit sambil membaca ayat al-Quran dan ada juga yang bersolat.

Sesetengahnya pula menggunakan telefon bimbit untuk mengambil gambar kawasan sekitar sementara yang lain duduk di atas hamparan tikar yang dibentang di atas batu-batan di situ.

“Sukar untuk menggambarkan perasaan saya,” kata jemaah warga Syria, Mossaad Mheymeed yang berdiri di atas puncak Jabal Rahma.

“Saya rasa seperti berada pada hari pembalasan. Terima kasih Ya Allah atas rahmat-Mu,” kata teman Mossaad, Hussein al-Alawi, 55, juga dari Syria.

Bukit batu granit setinggi 60 meter di kawasan padang yang luas itu dan berkeluasan tidak lebih 200 meter lebar mempunyai tiang setinggi empat meter di puncaknya di mana Rasulullah (SAW) menyampaikan khutbah haji terakhirnya di situ.

Jemaah berebut-rebut untuk menyentuh struktur simen tiang itu dengan sesetengah daripada mereka menangis walaupun ia tidak mempunyai makna dari sudut keagamaan.

Di bawah bukit kelihatan pemandangan serba putih yang menakjubkan terbentuk oleh lautan manusia yang berkumpul di Arafah.

Berpuluh-puluh bas yang terhenti cuba mencari ruang untuk bergerak di jalan raya empat lorong yang turut dipenuhi jemaah yang berjalan kaki.

Di satu sudut Arafah, wanita yang berkerusi roda dan kanak-kanak di dalam kereta tolak terperangkap di tengah-tengah lautan jemaah yang menuju ke pelbagai arah.

Pada waktu tengah hari pula, jemaah memenuhi Masjid Namira dan jalan raya serta khemah berhampiran untuk menunaikan solat menjadikan pemandangan di jalan utama Arafah bagaikan hamparan putih sejauh tiga kilometer.

Ada juga jemaah yang memanjat bumbung pondok komunikasi dan tandas awam kerana tidak menemui ruang kosong di kawasan itu untuk menunaikan solat.

Sebaik solat selesai, kebanyakan jemaah dilihat bertindihan antara satu sama lain ketika mereka bergerak ke arah haluan bertentangan.

Perhimpunan di padang Arafah adalah puncak kepada ibadah haji yang bermula Ahad lalu apabila lebih dua juta jemaah dari Makkah menuju ke Mina, bandar yang dipenuhi khemah dan akan ‘hidup’ hanya ketika ibadah haji selama lima hari.

Tiada laporan insiden buruk berlaku berikutan kawalan ketat petugas keselamatan.

Selepas terbenam mata hari semalam, jemaah mula keluar menuju ke Muzdalifah yang terletak di tengah-tengah perjalanan antara Arafah dengan Mina dan akan mabit di situ, satu daripada wajib haji.

Di situ juga mereka akan mengutip batu sebelum meneruskan perjalanan pulang ke Mina dan melakukan kerja melontar jamrah peringkat pertama dan melaksanakan penyembelihan korban.


Sepanjang baki tiga hari ibadah haji bermula esok, jemaah akan tyerus bermalam di Mina dan melontar tiga jamrah sebelum kembali ke Makkah untuk mengerjakan tawaf, sekaligus menamatkan ibadah Rukun Islam kelima itu.

Source: Harian Metro Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran