TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 21 November 2010

Anugerah julung kali iktiraf kecemerlangan kerjaya Allahyarham Abdullah Sanusi

Oleh Khairunnisa Kamarudin, khairunnisa@bharian.com.my

Tarikh: 2010/11/21


KUALA LUMPUR: Universiti Terbuka Malaysia (OUM) menganugerahkan Ijazah Kehormat (Posthumous) Doktor Pengurusan kepada pengasasnya, Allahyarham Tan Sri Abdullah Sanusi Ahmad sempena Majlis Konvokesyen Kesembilan universiti itu yang bermula semalam. Allahyarham meninggal dunia pada 29 November 2003 ketika berusia 67 tahun, meninggalkan isteri dan empat anak. Anugerah yang julung kali diberikan universiti itu adalah bagi mengiktiraf kecemerlangan Allahyarham dalam kerjaya merangkumi pelbagai lapangan termasuk perkhidmatan awam dan juga akademik. Anugerah itu disampaikan Canselor OUM Tun Jeanne Abdullah kepada isteri Allahyarham, Puan Sri Hashimah Ismail di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini.

Jasa Allahyarham yang dilantik sebagai Naib Canselor OUM pada April 2001 itu juga berjaya menjadikan universiti itu perintis institusi pembelajaran jarak jauh dan terbuka di negara ini.

Ketika hayatnya, Allahyarham Abdullah pernah menjawat jawatan Naib Canselor Universiti Malaya (UM) dari 1994 hingga 2000 selain diiktiraf pembina institusi dan perintis kepada penubuhan Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) dan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU).

Sementara itu, seorang guru, Low Suan Hua, 52, menerima Anugerah Canselor hasil pencapaian cemerlang beliau sepanjang pengajiannya dalam Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Rendah).
Pasangan Hew Teck Soon, 42, dan isterinya, Leong Lai Ying, 31, yang menerima Ijazah Sarjana Teknologi Maklumat dengan Purata Nilaian Gred Keseluruhan (CGPA) 4.0.

Source : Berita Minggu Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran