TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 22 November 2010

Institusi Melayu disaran martabatkan jawi

ALOR GAJAH 20 Nov. - Institusi Melayu khususnya di negeri ini disaran menggunakan lambang dalam tulisan jawi sebagai usaha memartabatkan tulisan itu agar tidak lenyap ditelan zaman.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, antara institusi tersebut seperti Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) dan Kumpulan Melaka Berhad (KMB) seharusnya berperanan mewujudkan kesedaran tentang kepentingan penggunaan tulisan jawi.

Sambil mengambil contoh akhbar Utusan Malaysia yang menerbitkan sisipan akhbar jawi, Utusan Melayu Mingguan, Mohd. Ali berkata, kerajaan negeri akan sentiasa memberi sokongan terhadap pihak yang memartabatkan tulisan jawi.

"Semua pihak perlu berusaha agar tulisan jawi tidak mati ditelan zaman dengan cara menggunakannya dalam lambang khususnya oleh institusi-institusi Melayu di negeri ini.

"Kerajaan negeri amat menyokong usaha ini, sebab itu dulu semasa terdengar ura-ura hendak menutup akhbar jawi, Utusan Melayu Mingguan, Melaka antara negeri pertama yang menentangnya," katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan pertandingan AgroXRace anjuran Utusan Malaysia dan Institut Skill-Tech di institut tersebut di Batu 13, Jalan Tebong/Machap, Durian Tunggal di sini hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Eksekutif Institut Skill-Tech, Nordin Abdul Malek, Pengarah Eksekutif Kumpulan Utusan, Mohd. Nasir Ali; Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Othman Mohamad dan Pengarang Utusan Melayu Mingguan, Mohd. Kamil Yusuff.

Sementara itu, Nordin berkata, selain memartabatkan tulisan jawi, Skill-Tech bercadang menjadikan AgroXraces sebagai satu produk pelancongan dalam usaha mendedahkan generasi muda mengenai produk pertanian seperti tanaman, akuakultur, ternakan dan sebagainya.

"Pada masa akan datang, kita bercadang membuka peluang kepada golongan belia atau pun keluarga untuk menyertai AgroXRace sebagai aktiviti pada musim cuti sekolah.

Seramai 500 pelajar sekolah menengah seluruh negara menyertai pertandingan mencari harta karun itu yang menggunakan tulisan jawi sepenuhnya.

Juara pertandingan menerima piala pusingan, sijil dan wang tunai RM2,000 manakala naib juara (RM1,500) dan tempat ketiga (RM1,000) selain tujuh hadiah sagu hati dan 10 buah hamper.

Source: Mingguan Malaysia Online

1 ulasan:

AzizMostafa berkata...

Membandingkan dengan Rumi:
1. Jawi lebih indah, lebih mudah, lebih menarik.
Rumi = 26 +A+B+D+E+G+H+Q+R = 17x2= 34 bentuk berdiri sendiri.
Huruf Arab + 6 Jawi - titik-2 = Sahaja 17 bentuk yang manis + tari-menari.
Tidak seperti Rumi, Jawi suka bercantum.
Hanya ekor perubahan seperti yang ditunjukkan di sini:
http://www.arabictypography.com/ani1.html
2. BM adalah bahasa fonetik, seperti Arab.
Cara terbaik adalah ditulis (dan dibaca) dalam Jawi
-
Tetapi kebanyakan orang Melayu + Indons tidak mengetahui.
-
http://typophile.com/node/74436

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran