TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 14 November 2010

Kisah kelasi Melayu di perantauan








Sumber: Mingguan Malaysia Online.

KIRA-kira 500 orang Melayu bermastautin di Liverpool setelah tamat Perang Dunia Kedua. Ramai dari mereka ialah kelasi kapal-kapal dagangan Inggeris.

Sebuah rumah deret, nombor 7 Jermyn Street, Liverpool dibeli untuk menjadi kelab tempat mereka berkumpul dari semasa ke semasa. Liverpool waktu itu pelabuhan besar yang mengadakan hubungan dagangan hingga ke Tenggara Asia dan seterusnya ke selatan Pasifik.

Demikian antara kisah-kisah yang dilaporkan oleh Tim Bunnell mengenai Malay Liverpool. Sebilangan lain kelasi-kelasi Melayu bermastautin di London dan New York di Amerika. Jelas sekali jauhnya mereka merantau.

Temu ramah diadakan dengan bekas-bekas kelasi yang telah meningkat umur mereka dan para keluarga mereka di Malaysia, Singapura dan Indonesia.

Menurut Bunnell lagi kesemua bekas kelasi itu lahir dan membesar "di alam Melayu". Ini termasuk Sumatera dan Pulau Jawa, Borneo dan Sulawesi.

Lalu dicatat betapa kelasi-kelasi yang lahir di Kampung Serkam atau Tanjong Keling di Melaka menyebut hubungan akrab mereka dengan Singapura.

Hampir ke semua kelasi Melayu di Liverpool mendapat peluang kerja masing-masing di Singapura. Seorang seperti Mohamad Nor Hamid yang berasal dari Tanjung Keling menyebut dirinya sebagai "orang Melaka" dan "orang Singapura".

Hingga lewat 1960-an pekerjaan ialah dengan kapal-kapal dagangan Inggeris. Pada dekad berikutnya barulah muncul kapal-kapal Malaysia yang bermula dengan nama "Bunga".

Pada tempoh 1970-an hingga 1980-an orang-orang Melayu yang tiba di Liverpool atau melaluinya ialah para pelajar. Dalam pada itu ramai kelasi yang bermastautin di Liverpool pada tahun 1946 hingga 1960-an tidak menjejak kaki di Malaysia atau Singapura.

Di samping itu pula wakil-wakil UMNO datang melawat orang-orang Melayu di Liverpool. Pada mulanya rumah Nombor 7 Jermyn Street menjadi seperti kelab bagi para pelawat menemui bekas-bekas kelasi.

Menurut Bunnell lagi, sebelum Perang Dunia Kedua dan Perang Pasifik orang-orang Melayu di Liverpool menyewakan rumah-rumah mereka. Para pendatang Melayu kemudiannya tidak dianggap sebagai "orang luar".

Laporan Bunnell berupa kertas kerja untuk Universiti Singapura dan disiarkan dalam majalah Pacific Affairs isu bulan September 2010. Lantas disebut buku berjudul Contesting Malayness: Malay Identity across Boundries oleh Timothy Bernard. Pada peringkat permulaan dicatat hal-hal berikut, antara lainnya:

"Orang Melayu berada di Indonesia, di Sumatera dan sepanjang pantai Borneo Indonesia... perkataan "Melayu" pada abad ke-7 dicatat oleh penulis-penulis negeri China".

Tiga perkataan: Melayu Malay, Maleis dicatat bagi manusia, tempat-tempat, bahasa-bahasa dan adab-adab di antara Petani dan Timor, Manila dan Banda Aceh, Makasar dan Bangkahulu, Pagar Ruyung dan Botavia serta Selat Melaka". Juga disebut kisah-kisah Melayu sentiasa berpindah dan melakukan transformasi diri sendiri".

Turut disiarkan ialah puisi mengenai nasib orang Melayu oleh Tenas Effendy yang diterjemah ke bahasa Inggeris. Antara lain yang berbunyi berikut.

Although Malays are soft-hearted

Towards new comers they talk sweetly,

But don't take away their rights

Malays are willing to face death.

Although Malays are forbidden to commit treason

towards the leaders they are loyal

But don't oppress them

Malays also are brave enough to put their lives on the line

Dari satu pidato Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini pula kata-kata berikut dari pujangga Melayu masa lalu:

Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu

Banjar juga disebut Melayu

Minangkabau memang Melayu

keturunan Acheh adalah Melayu.

Jakun dan Sakai asli Melayu

Arab dan Pakistani semua Melayu

Mamak dan Malbari serap ke Melayu

Malah mualaf bertakrif Melayu

Kadazan, Bajau, India Muslim dan Siam

Melanau, Bidayuh dan berpuluh suku kaum

kita bersama dalam serumpun.

Source: Mingguan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran