TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Jumaat, 26 November 2010

Ibu suruh jadi doktor


Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan

MINAT dan cita-cita awalnya banyak membabitkan bidang kejuruteraan apatah lagi mendapat biasiswa Petronas.

Malah, tidak pernah terlintas di hati Norazlina Bachik Ng, 43, untuk mendalami bidang perubatan.

Namun permintaan ibu yang menginginkan seorang daripada anak perempuannya menceburi bidang perubatan seperti abang sulungnya maka dia memutuskan untuk menukar pengajian dan menceburi bidang perubatan.

Pada mulanya memang agak sukar menyesuaikan diri namun lama-kelamaan rasa kekok itu hilang dan Norazlina makin menyukai bidang baru itu.

TIDAK MUDAH...tidak mudah untuk Norazlina bertapak di awal pembabitannya dulu.

NORAZLINA...yakin graduan tempatan miliki keupayaan dan kebolehan setanding graduan luar negara.
"Saya tidak pernah menyesal menukar bidang pengajian kerana kedua-duanya memberikan pengalaman berbeza dan mencabar.

"Minat boleh dipupuk secara berperingkat dan kini, saya amat berpuas hati dengan segalanya," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Bandar Sunway, Subang Jaya, baru-baru ini.

Menjadikan abang sulungnya sebagai model ikutan, anak bongsu daripada lapan beradik itu akhirnya menetapkan tekad untuk tampil cemerlang dalam bidang yang baru diceburinya itu.

Walaupun pembelajaran banyak menjurus pada bidang perubatan kanak-kanak, kini skop kerjanya lebih kepada bidang perubatan dan penjagaan mata.

"Pada saya mata adalah organ paling unik yang ada pada diri manusia. Rawatan pemulihan juga semakin canggih dan teknologi rawatannya semakin berkembang pesat.

"Saya sangat teruja kerana menjadi orang tengah dalam memperkenalkannya kepada masyarakat," katanya yang kini bertugas sebagai pakar mata di Optimax Eye Specialist Centre Sdn Bhd.

Dia yang terbabit dalam bidang membabitkan kesihatan mata sejak lapan tahun lalu ini memberi tumpuan kepada bidang pembedahan refrektif kerana di awal pembabitan dulu tidak ramai wanita yang menceburinya.

"Cabarannya juga besar kerana tidak ramai yang mengakui keupayaan wanita dalam memberikan rawatan terutama daripada keluaran pasaran kerja tempatan," katanya.

Bagaimanapun, sebagai wanita pertama yang menceburi bidang pembedahan refrektif mata pada 2003, dia amat berbangga kerana mampu membuktikan bahawa graduan tempatan juga mampu untuk berjaya tanpa perlu melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Baginya, masyarakat tidak seharusnya kurang meyakini kebolehan graduan lulusan universiti tempatan sebaliknya perlu memandang kepada hasil kerja mereka.

"Hingga sekarang saya cuba sedaya upaya untuk menaikkan imej graduan perubatan tempatan (dalam bidang rawatan mata) terutama wanita ke tahap lebih tinggi agar setanding dengan graduan luar negara.

"Saya yakin ia mampu dilakukan sekiranya lebih banyak peluang diberikan kepada graduan perubatan tempatan," katanya.

Malah, dia juga pernah dianugerahkan gelaran Wanita Hebat Abad Ke-21 oleh Institut Biografi Amerika pada 2008.

"Saya tidak tahu siapa yang mencalonkan saya untuk anugerah ini, tapi saya berasa amat bersyukur kerana diberi pengiktirafan sedemikian.

"Saya tidak menyangka ada pihak yang mengakui kebolehan anak tempatan walaupun saya tidak pernah didedahkan dengan pembelajaran di luar negara," katanya.

Dia mengakui pernah bersedih kerana tidak berpeluang melanjutkan pelajaran ke luar negara seperti abang dan kakaknya, tetapi ia sedikitpun tidak mematahkan semangatnya untuk membuktikan dia juga mampu berjaya seperti graduan luar negara.

Ibunya sering berkata, ada hikmah dalam setiap kejadian yang berlaku. Sungguhpun dia tidak melanjutkan pelajaran ke luar negara, dia boleh menyertai ceramah dan seminar bagi menimba lebih banyak pengalaman.

"Rezeki ada di mana-mana tapi apa yang menyedihkan ialah ada masyarakat yang skeptikal terhadap graduan tempatan.

"Ramai beranggapan graduan perubatan tempatan tidak boleh buat kerja. Hakikatnya, bukan prestij yang dicari, tapi kebolehupayaan menjalankan tugas," katanya.

Norazlina bukanlah berasal daripada keluarga berada namun kepayahan hidup sewaktu kecil tidak pernah dijadikan alasan untuk tidak maju dalam pelajaran.

Ibu bapanya amat mementingkan pelajaran anak-anak kerana dalam dunia kini, masing-masing akan ketinggalan tanpa pendidikan secukupnya.

"Ibu saya guru sekolah rendah manakala arwah ayah pula hanya pemandu lori, tapi berkat usaha dan pengajaran mereka kami lapan beradik berjaya menjadi insan berguna.

"Saya ingat lagi setiap bulan ataupun jika ada antara kami yang cemerlang dalam peperiksaan, ayah akan belanja makan sate dan pada waktu itu ia adalah hidangan paling mewah yang pernah kami rasai," katanya.

Selain itu, ibu kepada dua anak itu turut menjadikan cara didikan yang pernah dilaluinya sebagai cara untuk mendidik anak-anak.

Tidak dapat dinafikan sebagai ibu yang berkerjaya dia sentiasa sibuk dengan kerja, tetapi itu tidak membataskan hubungannya bersama anak.

Norazlina berkata, cara didikan anak kini sudah berbeza dengan zaman dahulu dan makin mencabar dengan pelbagai kemudahan teknologi. Untuk menyeimbangkan perkara itu perhatian sewajarnya perlu diberikan agar mereka tidak terus hanyut dengan persekitaran.

"Anak-anak kini celik mata saja segala kemudahan sudah tersedia berbanding dengan kita dulu yang amat payah untuk mendapatkan segala yang diingini.

"Saya akan pastikan anak-anak memahami keinginan mereka itu perlu atau sebaliknya berbanding perkara lebih penting seperti makan dan pelajaran tapi bukan bermakna mengekang perkembangan mereka," katanya.

PROFIL:
NAMA: Norazlina Bachik Ng
ASAL: Melaka
TARIKH LAHIR: 8 Jun 1967
PENDIDIKAN: Sarjana Pembedahan (Ophth), Universiti Kebangsaan Malaysia
STATUS: Berkahwin
KERJAYA: Penasihat Ophthalmologi
ANUGERAH: Wanita Hebat Abad Ke-21 oleh Institut Biografi Amerika (2008)

Source: Harian Metro Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran