TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 28 November 2010

Dua Korea tingkat perang propaganda

Tarikh siar: 2010/11/28

Pyongyang dakwa Seoul guna perisai manusia

YEONPYEONG: Korea Utara menuduh Korea Selatan menggunakan orang awam sebagai perisai manusia di kawasan sekitar lokasi artileri di sebuah pulau yang diserang Pyongyang minggu ini. Ia menggunakan alasan itu untuk mempertahankan tindakannya melakukan bedilan yang membunuh empat rakyat Korea Selatan dan mencetuskan ketegangan di Semenanjung Korea. Kenyataan semalam dibuat ketika Amerika Syarikat dan Korea Selatan melakukan latihan perang di Laut Kuning.

Latihan itu mencetuskan kemarahan Korea Utara dan menimbulkan kebimbangan negara jiran China selepas komander marin Korea Selatan berikrar untuk membalas dendam pada satu majlis pengebumian dua marin yang terbunuh dalam kejadian terbabit.

Serangan pada Selasa lalu terhadap Pulau Yeonpyeong, yang menempatkan kem tentera dan penduduk nelayan, juga membunuh dua orang awam dalam serangan terburuk di wilayah Korea Selatan sejak Perang Korea 1950-53.

Agensi berita tempatan Korea Utara dalam satu kenyataan berkata, Korea Selatan perlu bertanggungjawab kerana ia mengambil tindakan tidak berperikemanusiaan dengan mewujudkan perisai manusia apabila meletakkan penduduk awam di sekitar lokasi artilerinya.
Korea Utara juga menuduh Korea Selatan kini bekerja keras untuk memperbesar-besarkan drama kematian penduduk awam sebagai sebahagian kempen propaganda supaya dapat mencetuskan tanggapan bahawa penduduk awam terdedah kepada ancaman Korea Utara.

Korea Selatan menjalankan latihan artileri sejak Selasa lalu dari pulau terbabit yang hanya 11 kilometer dari tanah besar Korea Utara tetapi melepaskan bedilan tidak ke arah jirannya.

Korea Utara juga berkata, mereka memaklumkan Korea Selatan supaya tidak melakukan latihan ketika serangan pagi itu, menyifatkannya sebagai sebahagian daripada usaha untuk menghalang pertempuran hingga saat akhir.

Ketika tetamu dan saudara mara menaburkan bunga putih di sebuah majlis pengebumian mangsa serangan jirannya, Komander Korea Selatan, Mejar Jeneral You Nak-jun berkata Korea Selatan akan meningkat tindak balas terhadap Pyongyang.

Source: Berita Minggu Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran