TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 24 November 2010

AS bimbang siapa berkuasa di Saudi

ARAB Saudi berusaha menunjukkan kepada sekutunya bahawa tidak akan berlaku kelompangan kuasa di negara pengeksport minyak terbesar dunia itu ketika masalah kesihatan melanda pemimpinnya yang sudah lanjut usia.

Bagaimanapun, bahaya pertelingkahan terbuka mengenai siapa yang akan mewarisi takhta tetap ada.

Raja Abdullah berlepas ke New York, semalam untuk rawatan masalah darah beku dan cakera teranjak sementara Putera Mahkota Sultan bergegas kembali selepas dua bulan menjalani rawatan di Maghribi berikutan masalah kesihatan yang dialaminya sejak dua tahun lalu.

Beberapa pengumuman rasmi yang dibuat sepanjang minggu lalu berhubung keadaan kesihatan Abdullah menunjukkan keinginan negara itu untuk memberi jaminan kepada Washington bahawa keluarga diraja yang memerintah negara itu masih berkuasa walaupun dalam keadaan tegang.

Setiap orang perlu tahu kami mempunyai sistem untuk menyelesaikan keadaan yang tidak dijangka. Kami tahu putera mahkota sakit dan kami tahu raja juga sakit, kata wartawan terkenal Saudi, Jamal Khashoggi yang rapat dengan anggota penting keluarga diraja itu.
Tidak akan ada kelompangan kuasa kerana Majlis Kesetiaan akan menguruskan perkara itu. Ada sistemnya, kata Jamal, merujuk kepada Majlis Anggota Kanan Keluarga Diraja yang ditubuhkan Abdullah bagi memastikan pelantikan putera raja yang baru ditentukan menerusi pemilihan.

Meskipun negara Teluk itu menguasai lebih seperlima daripada simpanan minyak mentah dunia dan pemegang terbesar aset dolar serta menjadi sekutu utama Amerika Syarikat, ia tidak mempunyai anggota Parlimen yang dipilih rakyat atau parti politik. Raja Abdullah berusia antara 86 atau 87 tahun sementara putera mahkotanya hanya muda beberapa tahun daripadanya.

Sebagai tuan rumah kepada dua tempat paling suci Islam dan tempat kelahiran pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden, Barat melihat Arab Saudi sebagai amat penting kepada usaha global untuk memerangi kumpulan militan Islam.

Washington mahukan Riyadh meneruskan pembaharuan sosial dan ekonomi dimulakan Abdullah yang dilihat sebagai amat penting selepas serangan 11 September 2001 terhadap Amerika Syarikat yang kebanyakannya membabitkan rakyat negara itu.

Persoalan kini timbul mengenai keadaan sebenar kesihatan Abdullah dan Sultan dan apa akan terjadi kepada dasar yang dilancarkan Abdullah kelak.

Diplomat Barat di Riyadh berkata, mereka tidak dapat gambaran jelas mengenai apa yang akan berlaku.

Apabila media milik kerajaan Saudi melaporkan minggu lalu bahawa anak Abdullah, Mitab, akan mengambil alih pemerintahan terhadap Pasukan Pengawal Kebangsaan, anggota kumpulan tentera elit terdiri daripada kaum Badwi yang menangani isu keselamatan dalam negeri, ia tidak menyentuh secara langsung bahawa raja itu sudah menyerahkan kuasanya.

29/11

Arab Saudi menjadi amat penting memandangkan keadaan di Yaman, Iraq, Iran dan Afghanistan. Washington dan semua sekutu Baratnya memerlukan kestabilan wujud di Arab Saudi, kata Mai Yamani, penganalisis Saudi yang berpangkalan di London.

Ketika media rasmi berusaha menunjukkan perpaduan di kalangan keluarga diraja, ketegangan tetap wujud di antara putera kanan mengenai siapa yang akan mentadbir negara itu di samping usaha mendapatkan kedudukan penting untuk anak masing-masing dalam kerajaan akan datang.

Sehingga ini, semua raja yang memerintah negara itu adalah anak pengasas Saudi, Abdul Aziz Ibn Saud dan sebahagian besar daripada 18 juta rakyat negara itu mahu melihat penyerahan kuasa kepada generasi baru.

Abdullah melantik Menteri Dalam Negeri, Putera Nayef, adik tirinya yang berusia 76 tahun sebagai Timbalan Perdana Menteri Kedua tahun lalu. Ia memberi gambaran jelas mengenai siapa yang akan berkuasa apabila raja dan putera mahkota meninggal dunia. Bagaimanapun, kedudukan itu tidak menjamin Nayef menjadi raja kerana Abdullah pernah menolak untuk melantiknya menjadi putera mahkota pada 2005 kerana pendiriannya yang menafikan rakyat Saudi bertanggungjawab dalam serangan 11 September.

Nayef dilihat sebagai orang yang agresif yang tidak begitu ghairah mengenai pembaharuan sosial dan ekonomi yang dilakukan Abdullah, termasuk mengurangkan pengaruh ulama.

Penganalisis Keselamatan dan Pertahanan yang berpejabat di Dubai, Theodore Karasik berkata, dasar luar Arab Saudi juga mungkin berubah jika Nayef menjadi raja.

Pengamatan saya ialah Nayef lebih agresif terhadap Iran. Kerana itu, mungkin terdapat perubahan dalam dasar luar, katanya.

Penganalisis di Washington, Simon Henderson berkata, kepulangan Sultan bukan saja menunjukkan dia masih bercita-cita untuk menjadi raja tetapi juga ingin mengukuhkan kedudukan keluarganya selepas perlantikan Mitab oleh Abdullah.

Anak Sultan ialah Timbalan Menteri Pertahanan sementara anak Nayef pula ialah Timbalan Menteri Dalam Negeri.

Sultan mungkin merasakan tekanan untuk pulang. Langkah dia mempengerusikan mesyuarat mingguan Kabinet, semalam mungkin menandakan hasratnya untuk kekal berkuasa, katanya.

Setakat ini, tidak jelas berapa besar kuasa Sultan sepanjang ketiadaan Abdullah. Dia kurang aktif di khalayak ramai sejak menjalani rawatan terhadap penyakitnya.

Abdullah menjalankan tugas raja selama beberapa tahun selepas Raja Fahd lumpuh akibat sakit jantung.

Ini bukan kali pertama keadaan berlaku seperti sekarang, kata profesor politik Saudi, Khaled al-Dakhil.

Source: Harian Metro Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran