TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 30 November 2010

500 wanita usahawan Internet

Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus, asmaini@nstp.com.my

CEKAP dan lebih menjimatkan masa, dua kriteria utama perniagaan dalam talian kini semakin berkembang pesat di negara ini.

Tambahan pula, faktor pertambahan jumlah pelayar Internet yang semakin meningkat setiap hari turut membuktikan penggunaan medium baru itu mampu menjana pendapatan lebih kepada mereka yang menggunakannya.


Apa jua perniagaan yang dijalankan tidak kira kecil atau besar, semuanya boleh dimajukan dengan penggunaan kedai dalam talian.

Justeru, kewujudan laman web www.1nita.my daripada usaha Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) antara perantara yang boleh dimanfaatkan sebaik mungkin bagi semua peniaga wanita di negara ini untuk memajukan lagi perniagaan masing-masing.

Dikendalikan .my Domain Registry, laman web berkenaan memberi peluang kepada usahawan wanita yang berdaftar ruang untuk memajukan lagi perniagaan mereka ke pasaran yang lebih luas.

Projek berkenaan membuka ruang kepada apa jenis perniagaan termasuk pakaian, makanan, aksesori dan kraf tangan.

Usahawan manik dari Sarawak, Florence Anak Sujang berkata, dia mengetahui mengenai projek berkenaan daripada pejabat Ketua Menteri Sarawak yang kemudian memilih beberapa syarikat untuk diketengahkan.

Pada awal diperkenalkan dengan projek berkenaan, Florence mengakui terpaksa mempelajari banyak benda baru termasuk menyiapkan laman web sendiri untuk perniagaan manik dan seramik Borneo yang diusahakannya.

Katanya, perniagaan dalam talian sememangnya sangat cekap kerana boleh menguruskan perniagaannya walau di mana saja dia berada.

“Sebelum ini skop pasaran saya hanyalah sekitar Sarawak, tetapi menerusi projek ini, saya berpeluang mendapatkan pelanggan dari seluruh dunia.

“Sejak produk manik seramik yang diusahakan dipaparkan di dalam talian, saya mendapat banyak pertanyaan daripada penggemar aksesori berkenaan termasuk dari Australia.

“Lebih menggembirakan, pendapatan juga semakin meningkat dan saya berpeluang mendapat ramai jaringan pelanggan baru,” katanya.

Bagi pereka grafik, Samsiah Jendol, 38, dia menyertai projek berkenaan selepas berhenti kerja dari sebuah syarikat swasta di ibu negara.

Selaku pereka grafik bebas, dia perlu rajin mencari pelanggan dan platform yang disediakan .my Domain Registry amat sesuai untuk wanita yang bekerja dari rumah seperti dirinya.

“Bukan mudah untuk bertapak dalam bidang yang kebanyakannya dimonopoli lelaki.
“Tetapi saya percaya, ruang yang diberikan untuk memperkenalkan perniagaan di dalam talian sedikit sebanyak dapat membantu untuk mendapatkan pelanggan yang mahu menggunakan khidmat yang diberikan.

“Saya amat berterima kasih kepada semua yang memperkenalkan projek 1nita kerana tanpa bantuan mereka, kami mungkin tidak dapat bertapak di alam maya ini,” katanya.

Sementara itu, Pengurus Projek 1Nita, Mohammad Amri Ramli berkata, projek .my Domain Registry yang pada asalnya dikenali sebagai projek W-X adalah organisasi pendaftar dan pentadbir tunggal yang memperkenalkan usaha itu dengan menggabungkan konsep 1Malaysia bagi wanita.

Sehingga kini, terdapat lebih 500 usahawan wanita yang dilatih di bawah projek 1Nita yang dimulakan di kawasan Lembah Klang.

Untuk menjadi ahli, wanita disaran supaya mendaftarkan perniagaan mereka dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan penganjur akan menyediakan khidmat bimbingan pendaftaran secara dalam talian.

“Had umur yang ditetapkan adalah 18 tahun ke atas dan bakal ahli perlu menjalani kursus penuh serta seminar daripada projek 1Nita sebelum menerima pentauliahan sebagai peniaga projek dalam talian 1Nita.

“1Nita ini menggunakan Internet sebagai medium perantara untuk berurusan dengan pelanggan manakala laman web berfungsi sebagai kedai.

“Pengguna boleh memilih barangan yang dipaparkan dalam laman web dan membayarnya menerusi e-bayaran menggunakan akaun bank,” katanya pada satu majlis yang diadakan di ibu negara, baru-baru ini.

Hadir sama, Pengerusi .my Domain Registry, Datuk Noraini Ahmad; Pengarah .my Domain Registry, Shariya Haniz Zulkifli serta usahawan wanita berdaftar yang menggunakan laman web berkenaan.

Projek 1Nita itu mendapat sokongan daripada Multimedia Development Corporation (MDec), Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita, Pusat Kajian E-Komuniti, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Radical Box Sdn Bhd.

Badan sokongan lain projek terbabit adalah Jabatan Pembangunan Wanita, SMECorp dan Sirim Berhad.

Source: Harian Metro Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran