TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 1 Disember 2010

Bahasa, budaya Melayu perlu dijadikan tonggak pembentukan Malaysia

Oleh Azrul Affandi Sobry dan Ratinawati Rasidi , bhnews@bharian.com.my

Tarikh: 2010/12/01

Konsep 1Malaysia perlu penjelasan terperinci bagi memastikan pemahaman rakyat pelbagai kaum tak bertentangan Perlembagaan


BAHASA dan budaya Melayu perlu dijadikan tonggak utama dalam cara hidup rakyat berbilang kaum di negara ini. Ia bagi memastikan gagasan 1Malaysia dilaksanakan dalam konteks warisan budaya, namun dalam masa sama tidak mengetepikan kebudayaan bangsa lain. Jika penerimaan dilakukan secara terbuka, mungkin tidak wujud lagi warga negara yang bertutur pelat dalam Bahasa Melayu. Juga, tidak berlaku perbuatan mengetepikan bahasa kebangsaan dalam urusan rasmi. Sebaliknya, memahami sejarah dapat membantu rakyat faham kenapa Perlembagaan itu dibentuk seperti apa yang termaktub dan dikuatkuasakan sekarang.



Nilai penerimaan dan menghormati Perlembagaan perlu wujud dikalangan masyarakat pelbagai kaum di negara ini. Golongan muda adalah antara yang tersasar jauh dan tidak memahaminya. Ini kerana wujudnya usaha mengelirukan pemikiran mereka hingga lahir tindakan dan tuntutan yang bercanggah dengan apa yang dipersetujui pemimpin terdahulu.

Sama rata antara kaum adalah sesuatu yang mustahil dapat dipraktikkan di negara ini. Ini semua berpunca kerana wujudnya kelompok politik yang terlalu taksub untuk berkuasa dan konon mahu mentadbir negara. Akhirnya mereka sanggup mencabar kedaulatan undang-undang yang dipersetujui ketika cadangan untuk menerima ‘orang luar’ menjadi sebahagian daripada warga negara ini.

Di pentas Forum Jati Diri Siri Ke-4, di Dewan Bestari, Jabatan Penerangan di ibu negara, tokoh budaya, Datuk Aziz Deraman, menegaskan tidak mungkin wujud sama rata dikalangan masyarakat di negara ini kerana secara nyata wujud perbezaan seperti kepelbagaian kaum, penduduk di bandar dan luar bandar selain bahasa, budaya malah kepercayaan.



“Sama rata kalau kita menubuhkan negara baru seperti Amerika. Kita masuk beramai-ramai dan menubuhkan satu negara baru. Malaysia bukan negara baru (kerana) 2,000 tahun sudah tertulis (sejarah) sebelum itu. Akar itu sudah ada,” katanya ketika mengupas tajuk Warisan Budaya Dalam Konteks 1Malaysia bersama seorang lagi ahli panel iaitu Pensyarah Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia, Prof Madya Dr Lim Swee Tin. Ia dipengerusikan oleh Ketua II GAPENA, Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar.

Forum anjuran bersama Berita Harian Sdn Bhd (BHSB) dengan kerjasama GAPENA, Persatuan Sarjana Komunikasi dan Media Malaysia (PERSKOM) serta Jabatan Penerangan. Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Penerangan, Datuk Abdullah Morad; Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid, serta Pengarang Eksekutif (Rencana), Zainor Said.

Aziz berkata, wujudnya masalah bahasa kerana orang ramai keliru untuk membezakan antara hak negara dengan hak kaum masing-masing. Bahasa sukuan, dialek baik dalam bahasa Cina mahupun India adalah milik peribadi tetapi perlu mengutamakan Bahasa Melayu kerana ia adalah bahasa yang termaktub sebagai bahasa pengantar semua bentuk komunikasi rasmi negara.

Prinsip penerimaan dan penghayatan adalah penting untuk masyarakat memahami kedudukan budaya Melayu sebagai teras budaya nasional.

Katanya, budaya sekurang-kurangnya mempunyai empat teras. Pertama, falsafah dan pemikiran seperti ilmu pengetahuan, bahasa, mitos dan cerita lisan. Kedua, warisan kebendaan termasuk bangunan seperti Istana Iskandariah dan Bangunan Sultan Abdul Samad selain alat pertanian, kapal, makanan, perabot dan sebagainya. Ketiga kesenian, yang terdiri daripada lakonan, nyanyian, lukisan, tenunan dan anyaman. Keempat adalah nilai dan norma termasuk lapan nilai yang diterapkan dalam gagasan 1Malaysia.

“Banyak nilai yang tercerna dalam nilai budi. Kita punyai ribuan pantun menjelaskan mengenai budi,” katanya sambil menegaskan pendidikan sastera perlu diterapkan seawal mungkin dalam pendidikan.

Aziz berkata, Kementerian Pelajaran wajar melihat lebih mendalam kepentingan memperkenalkan subjek Kesusasteraan Melayu pada peringkat sekolah rendah.

Katanya, langkah itu bukan sekadar untuk memenuhi keperluan akademik semata-mata, malah lebih kepada diskusi mengenai maksud tersirat dalam peradaban budaya Melayu secara keseluruhannya.



“Sebenarnya orang Melayu begitu kaya dengan peribahasa dan pelbagai lagi aspek budaya lain. Sebagai contoh, pantun kita cukup dikagumi masyarakat luar, tetapi kita sendiri mengabaikannya.

“Kekeliruan yang timbul mengenai pemahaman konsep 1Malaysia menjadi isu yang harus ditangani segera dengan cara berhemah dan menggunakan apa saja pendekatan termasuk memperkasakan bahasa serta budaya Melayu supaya dapat diserap masuk secara menyeluruh kepada masyarakat,” katanya.

Pandangan itu diluahkan Swee Tin yang berpendapat, isu mengenai 1Malaysia tidak boleh terus dibicarakan secara tersirat tetapi perlu diluahkan dengan jujur supaya tidak terus menerus timbul keraguan mengenai pemahaman konsepnya.

“Ramai beranggapan 1Malaysia ialah menyamatarakan semua bangsa. Ia amat berbahaya sekiranya kita membiarkan anggapan ini berterusan. Dalam konteks hak sebagai rakyat Malaysia, kita perlu rujuk Perlembagaan yang menyebut bahawa semua rakyat mempunyai hak yang sama.

“Namun, dalam hal tertentu, semua bersetuju dan menerima bahawa orang Melayu mempunyai hak khusus dan tertentu. Ia mengkehendaki semua rakyat perlu menerima bahawa orang Melayu ada hak istimewa tertentu seperti termaktub dalam Perlembagaan,” katanya.

Beliau turut melihat beberapa kesilapan remeh yang berlaku saban hari seperti dalam ucapan ramai pemimpin negara iaitu - “Bagi kita rakyat Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.” Ia adalah satu frasa yang tidak relevan kerana memang sudah termaktub Sabah dan Sarawak adalah Malaysia.

“Ia adalah satu kesilapan kecil tetapi mempunyai impak besar. Saya pernah duduk semeja dengan orang Iban di Miri, Sarawak. Ada ucapan di televisyen yang menyebut, rakyat Malaysia yang terdiri daripada Melayu, Cina dan India. Jadi, orang Iban itu bertanya, aku di mana?” katanya yang melihat ia satu perkara yang perlu diambil kira.

Mengenai isu warisan budaya dalam konteks 1Malaysia, Swee Tin melihat ia sebagai satu ejen penting membentuk satu acuan yang mantap jati dirinya, tambahan pula ketika seluruh dunia sedang berdepan dengan kemajuan teknologi moden yang sedikit sebanyak mengikis nilai budaya masyarakat.

Beliau memberi contoh, kebanyakan orang mengenali rakan di seluruh dunia dan boleh berbicara dalam pelbagai topik menggunakan teknologi maklumat tetapi mereka tidak pernah mengenali nama jiran sebelah rumah.

Justeru, beliau melihat dalam konteks mengembalikan tata susila rakyat negara ini, budaya Melayu perlu dijadikan tonggak supaya semua masyarakat dapat berbahasa dan mengamalkan budaya sama.

“Contoh jelas sudah ada. Kita sekarang dengan mudah dapat melihat orang Cina menundukkan badan dan meminta laluan jika mahu melintas di depan orang. Ia adalah budaya Melayu yang menyerap masuk dalam cara hidup orang Cina. Ia perlu berterusan begitu dan caranya adalah mengekalkan budaya Melayu sebagai tonggak,” katanya.

Isu kelemahan dalam penyampaian bahasa Melayu di sekolah juga menjadi topik yang dipandang serius oleh Swee Tin. Beliau melihat ramai pelajar yang mempelajari bahasa kebangsaan itu sekadar untuk lulus peperiksaan tetapi tidak mempraktikkannya dalam kehidupan.

Lebih mengecewakan, katanya, ramai pula orang Melayu yang memandang rendah penjagaan tata bahasa bahasa Melayu apabila mereka menggunakan loghat Cina ketika bercakap Melayu.

“Kesilapan sebegitu akan mengurangkan penggunaan dan akan menipiskan kecintaan. Kurangnya kecintaan, maka akan leburlah segala-gala yang diterima selama ini.

“Sama juga, ada guru yang malu bersyair depan muridnya. Sama juga dengan kefahaman guru terhadap maksud peribahasa Melayu. Siapa tahu bahawa melepaskan batok di tangga adalah mencampakkan gayung di tepi tangga selepas membasuh kaki. Batok itu gayung dan perbuatan mencampak gayung itu adalah satu sikap sambil lewa,” katanya.

Source: Berita Harian Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran