TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 23 Disember 2010

Lihatlah lima realiti perubahan

Zin Mahmud
Tarikh siar: 19 Disember 2010.

Perubahan. Adakah benar masyarakat berubah? Negara berubah? Dunia berubah? Atau sebenarnya tidak ada perubahan. Apa yang dirasakan perubahan itu adalah sebenarnya pergantian manusia yang ada dalam masyarakat, negara dan dunia.

Manusia sendiri tidak berubah. Apa yang dilihat sebagai perubahan adalah proses pergantian sel-sel tubuh badannya, dari kanak-kanak, sel-selnya berganti dan jadilah ia remaja, dewasa dan akhirnya tua,

Perubahan fizikal tubuh manusia ini menyebabkan seseorang itu dirasakan berubah. Dari lemah ketika kanak-kanak, menjadi kuat semasa dewasa, dan selanjutnya lemah ketika tua.

Keadaan fizikal inilah yang menyebabkan manusia itu dilihat sebagai berubah. Perangainya, kelakuannya dan bagaimana ia berinteraksi dengan alam sekelilingnya. Tetapi apa yang tidak menerima kesan daripada perubahan sel itu, maka ia tetap seperti itu.

Dalam otak, ada sel ingatan yang mati, maka hilanglah ingatannya terhadap sesuatu perkara. Tetapi bagi sel yang terus hidup, maka ingatan di dalamnya juga kekal, iaitu untuk sementara waktu individu itu bernyawa.

Maka akhirnya fizikal manusia sampai ke penghujungnya untuk berfungsi, hilanglah satu nyawa. Secara bergiliran manusia akan meninggalkan dunia.

Tentulah penggantinya tidak serupa. Anak-anak dan cucu-cucunya tidak serupa. Maka dengan silih berganti, tentunya masyarakat berubah.

Generasi berganti generasi. Apabila perubahan itu berlaku, maka pada hakikatnya ia merupakan hasil daripada perbezaan generasi.

Tentulah generasi yang terkemudian tidak serupa dengan yang terdahulu. Maka keadaan ini dilihat seolah-olah bahawa perubahan tidak dapat dielakkan. Sedangkan apa yang berlaku dalam masyarakat bukannya perubahan tetapi adalah pergantian generasi. Iaitu generasi sekarang adalah berbeza daripada dahulu.

Maka menjelang berakhirnya tahun 2010 ini, saya ingin menarik perhatian kepada lima realiti yang dilihat sebagai perubahan.

Pertama mengenai akhbar. Kedua mengenai politik. Ketiga mengenai daya saing negara. Keempat mengenai kuasa besar. Kelima mengenai perubahan iklim.

Sebagai seorang yang berkecimpung dalam dunia penerbitan akhbar, majalah dan buku selama 30 tahun maka seringlah diajukan soalan bolehkah akhbar arus perdana kembali gemilang seperti dahulu.

Akhbar harian ringan dan picisan tidak termasuk dalam kategori ini.

berita

Maka saya jawab bahawa ketika saya berusia 15 tahun, saya menjimatkan wang belanja sekolah saya untuk membeli akhbar seminggu sekali, itulah yang saya mampu ketika itu. Saya beli The Sunday Times dan Mingguan Malaysia. Oleh kerana saya kekurangan wang, saya beli Mingguan Malaysia second hand pada hari Isnin daripada kawan saya dengan separuh harga.

Hari ini ketika saya membawa semua akhbar arus perdana bahasa Melayu dan Inggeris pulang ke rumah setiap hari, tidak ada seorang pun anak saya menyentuhnya. Mereka mendapatkan semua berita daripada komputer.

Generasi yang membaca akhbar, majalah dan buku akan semuanya meninggal dunia. Tetapi anak-anak dan cucu-cucunya hanya membaca di komputer dan telefon pintar. Itu realiti pertama.

Dengan kesedaran tentang perbezaan generasi, maka berlumba-lumbalah parti politik hendak mendapatkan sokongan generasi baru. Satu-persatu generasi lama meninggal dunia.

Maka generasi baru mempunyai fikiran berbeza mengenai politik. Berhujah dengan mereka adalah seperti menasihati anak-anak sendiri. Mereka dengar dan adakala tanya soalan dan minta kita cerita tentang kisah-kisah lama.

Itu saja. Yang lain daripada itu, mereka mempunyai fikiran sendiri. Mereka baca macam-macam melalui Internet. Daripada Twitter, facebook, YouTube hinggalah ke WikiLeaks. Akhirnya hanya mereka yang menentukan masa depan sendiri. Kita hanya menyediakan apa yang termampu untuk kebahagiaan mereka.

Akhirnya mereka akan menggantikan tempat-tempat kita dalam masyrakat, negara dan dunia. Pada masa itulah mereka akan membuat keputusan, mungkin ia jauh daripada apa yang kita harapkan. Tetapi mungkin apa yang dilakukannya adalah sesuai untuk dunia mereka. Itu realiti kedua.

Realiti ketiga dan keempat pula merujuk kepada daya saing negara-negara di dunia.

Generasi berganti generasi berlaku bukan saja di Malaysia, tetapi tentunya di seluruh dunia. Di negara lain, yang dahulunya didiami oleh generasi lemah sudah pula digantikan dengan generasi yang lebih kuat dan dinamik.

Apa yang berlaku nanti, adakah generasi baru Malaysia mampu bersaing dengan generasi seangkatannya dari negara lain, umpama dari Indonesia, Vietnam, India dan China?

Dengan penduduk ramai, bermakna pasaran besar, mereka mampu memecut pembangunan dan kemajuan negara masing-masing.

Kalau sejak 20 dan 30 tahun lalu, Malaysia pesat membangun tetapi pada masa akan datang persaingan dalam sistem modal global, negara ini harus mencari kedudukan yang boleh diterima sebagai rakan kongsi pembangunan negara-negara besar itu.

Itulah realiti ketiga. Indonesia mampu bangkit lebih daripada negara-negara lain di Asia Tenggara. Jika itu berlaku, maka Bahasa Indonesia akan turut bangkit .

Bahasa Indonesia adalah bahasa Melayu versi Indonesia. Maka tentu Bahasa Malaysia akan turut maju jika negara ini ikut dipertautkan dengan kemajuan ekonomi Indonesia.

Realiti keempat ialah persaingan kuasa besar di peringkat global. Jika generasi baru China dapat menyaingi golongan muda Amerika Syarikat dalam pelbagai bidang, maka kepesatan negara komunis itu akan akhirnya menjadikannya sebuah kuasa besar.

Tetapi semua generasi akan datang harus menghadapi realiti kelima iaitu perubahan iklim.

Source: Mingguan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran