TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Selasa, 28 Disember 2010

UiTM Pahang pilihan rakyat dan majikan


Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my


KUANTAN 28 Dis. - Universiti Teknologi Mara (UiTM) Pahang disifatkan sebagai antara institut pengajian tinggi terbaik apabila berjaya melahirkan ramai graduan bumiputera profesional dan berkemahiran tinggi bagi memenuhi aspirasi negara.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Mohammad Safian Ismail berkata, budaya penyelidikan dan penerokaan ilmu yang diketengahkan UiTM telah menjadikan institusi itu pilihan rakyat dan majikan.

Katanya, budaya positif itu menjadi pemangkin kepada graduan untuk meningkatkan lagi pengetahuan dan kemahiran demi pembangunan bangsa, agama dan negara.

''Pengiktirafan UiTM sebagai sebuah universiti unggul perlu dipertahankan menerusi kualiti graduan yang berdaya saing, global dan pengurusan yang mematuhi keperluan ISO 9001:2008.

''Dalam hal ini pengurusan dan pentadbiran UiTM wajar memastikan semua kehendak dan keperluan piawaian yang ditetapkan oleh ISO 9001:2008 dipatuhi," katanya ketika berucap merasmikan Hari Kualiti UiTM Pahang 2010 di Hotel De Rhu Beach Resort di sini baru-baru ini.

Hadir sama, Pengarah UiTM Pahang, Prof. Madya Dr. Hilmi Ab. Rahman.

Mohammad Safian berkata, misi UiTM mempertingkatkan bidang keilmuan dan kepakaran kaum bumiputera dalam semua bidang perlu disokong sepenuhnya oleh semua pihak di negara ini.

Katanya, matlamat itu hanya dapat dicapai menerusi program profesional, penyelidikan dan penglibatan masyarakat yang berlandaskan pada nilai-nilai murni dan etika profesional.

Tambahnya, peranan UiTM sangat besar kerana ia menyediakan peluang maksimum kepada rakyat untuk mengikuti pendidikan bertaraf profesional dalam bidang sains, industri, teknologi, perdagangan dan seni.

''UiTM menyediakan program pengajaran yang berkualiti dan inovatif serta memenuhi kehendak pasaran dan pelanggan.

''Ia sekali gus dapat memastikan produk UiTM dapat memenuhi pasaran guna tenaga manusia tempatan dan di peringkat global," ujarnya.

UiTM tambahnya, perlu mempertahankan legasi itu untuk muncul sebagai sebuah organisasi cemerlang dalam bidang pengurusan sumber manusia dan kewangan.

Source: Utusan Malaysia Online

Tiada ulasan:

CLICK NOW

ANDA TETAMU BLOG SAYA

Tajuk Kegemaran