TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Isnin, 20 Disember 2010

Antara Sejarah, Setia dan Bakat.










Malaysiainsider dan beberapa akhbar bukan Melayu, bertungkus lumus mendapatkan ‘fakta’ dengan ‘menemubual’ rakyat Malaysia bukan Melayu (talent) yang bekerja di luar negara. Seperti biasanya taktik mereka, komen-komen yang negatif terhadap Malaysia dilemparkan, seperti ketidakadilan sosial, keburukan dasar kerajaan dan berbagai lagi komen negatif yang menyakitkan.

Terbaru, akhbar The Sun menemual dua orang ahli sejarah bukan Melayu, tanpa mendapatkan maklum balas daripada ramai lagi sejarahwan Melayu mengenai buku teks sejarah sekolah menengah yang dikatakan telah ‘diselewengkan’ faktanya, terutama berkaitan sumbangan bukan Melayu. Persoalan saya, kenapa baru sekarang dibangkitkan, kenapa tidak sejak dahulu lagi sebelum 2008? Apakah subjek sejarah itu hanya bercakap soal sumbangan kaum semata-mata? Bagaimana dengan fakta-fakta teras sejarah sesebuah negara?

Secara kebetulan pula, saya berkesempatan mengikuti “Persidangan Nasional Paradigma Baru Perpaduan Bangsa” yang dianjurkan oleh Majlis Profesor Negara di bawah kluster sejarah, warisan dan sosio-budaya. Saya mengikuti pembentangan sejarah asas Tanah Melayu daripada profesor tersohor negara yang begitu meyakinkan. Yang saya pelik, kenapa profesor tersohor sejarah ini tidak dicari oleh wartawan media tersebut?

Sedangkan kajian mereka terhadap bahan sejarah Melayu merentasi sempadan sehingga ke luar negara. Begitulah dalamnya mereka menggali ilmu sejarah dengan melakukan penyelidikan rapi. Negara kita juga mempunyai profesor sejarah tersohor bukan Melayu seperti Tan Sri Khoo Kay Kim. Kenapa pendapat beliau tidak diminta? Jawapannya mudah, pendapat Kay Kim tidak selari dengan media perkauman tersebut. Inilah perancangan halus yang mesti diketahui oleh kita semua.

Trend pemberitaan stereotaip media sebegini sudah dijangka. Bukan suatu perkara baharu. Semua yang dilakukan kerajaan tidak betul. Niat mereka hanya satu, mahu memastikan kerajaan BN tumbang pada pilihan raya akan datang, selepas itu mudahlah mereka untuk mengubah fakta dan sejarah. Sebelum tibanya hari pilihan raya itu, maka tekanan demi tekanan diberikan kepada kerajaan, bagi ‘membuka’ hati rakyat agar menolak BN.

Bagi memenuhi niat serakah tersebut, setiap ucapan pemimpin-pemimpin BN akan dinilai dan diberikan perhatian satu-persatu. Tersalah cakap, buruk padahnya, akan segera disensasikan dan dipaksa supaya meminta maaf. Sedangkan Namewee, bukan sahaja tidak disuruh minta maaf, malahan disanjung dan dijunjung. Apakah kita masih buta?

Perlu diingatkan bahawa sejarah negara tidak hanya boleh dirujuk kepada perjuangan menentang Jepun dan komunis semata-mata. Begitu juga dengan sumbangan Yap Ah Loy dalam membangunkan Kuala Lumpur, tetapi semua itu tidak percuma. Setiap usaha dibalas dengan kekayaan hasil bumi bertuah ini.

Berbeza dengan mereka yang mempertahankan tanahair daripada berterusan dijajah sehingga nyawa menjadi gadaian. Sumbangan siapakah yang lebih besar dan patut ditonjolkan? Saya tidak fikir berjuangan menentang komunis dan Jepun itu perlu diperbesarkan sangat. Ini disebabkan ada sejarah tersurat dan tersirat yang perlu kita kaji disebalik penentangan ini, yang kadangkala sengaja disembunyikan bagi menonjolkan kehebatan tokoh-tokoh tertentu yang dipilih. Saya tidak perlu ceritakan kerana saya telah jelaskan dalam artikel-artikel yang lalu, seperti kenapa Jepun memusuhi Cina (bukan Melayu) dan kenapa komunis serta MPAJA menentang Jepun?

Sebab-musabab ini perlu juga dijelaskan dengan rapi. Apakah benar tokoh-tokoh ini mempertahankan tanahair atau mempertahankan diri semata-mata? Adakah semangat nasionalisme mereka sebegitu kuat berbanding Leftenan Adnan dan Kanang anak Langkau (Iban Sarawak). Sudah tentu saya tidak perlu ceritakan tokoh-tokoh lain sebelum itu seperti Banting, Sharif Masahor, Rentap (Sarawak), Mat Salleh dan Antanum (Sabah). Saya sengaja tidak menyebut tokoh-tokoh Melayu bagi mengelakkan saya dituduh lebih Melayu dari Melayu.

Tahun lalu, perkara yang sama dibangkitkan, termasuk ketua pemuda MCA. Segelintir ultra kiasu ini tidak habis-habis mahukan watak seperti Lim Bo Seng, Gurchan Singh dan Sybil Karthigesu direkodkan sebagaimana Leftenan Adnan yang diberikan perhatian berserta fotonya sekali.

Cubalah buat perbandingan bagaimana Singapura menunggang terbalikkan sejarah negeri itu yang menjadi sebahagian Tanah Melayu suatu ketika dahulu dan kedudukannya di kepulauan Melayu? Sehinggakan sikap ultra kiasu turut diwasiatkan oleh mendiangkan Madam Kwa (isteri Lee Kuan Yew), mengingatkan suaminya sebelum meninggal, supaya jangan percayakan Umno dan orang Melayu. Begitu dahsyatnya golongan Belanda minta tanah ini memutarbelitkan sejarah bumi Melayu.

Saya mengkagumi ramai ahli sejarah yang kononnya ‘berwibawa’ melakukan kerja-kerja penyelidikan dan penerbitan sejarah dengan begitu baik. Apa yang menggusarkan saya adalah mengenai tujuan tersirat dan tersurat yang pada permukaannya nampak begitu baik, namun di sebaliknya terselit agenda tertentu. Memang tidak dinafikan juga ramai tokoh sejarah yang layak ditonjolkan. Namun, jika semua individu tertentu mahu dimasukkan, atas dasar semangat 1Malaysia, dibimbangi sudah tidak jadi buku teks lagi.

Agak-agaknyalah, pada bahagian manakah dalam banyak-banyak catatan sejarah negara ini yang sebenarnya ada dalam minda kumpulan ultra ini? Bagaimana pula dengan era-era sebelum zaman kependudukan Jepun? Adakah ia tidak penting disebabkan hanya orang Melayu sahaja yang mempertahankan tanahair ini daripada penjajah British, Belanda dan Portugis. Apakah pada pandangan ‘ahli sejarah’ tersebut? Berapa ayat atau halamankah yang perlu dituliskan?

Sorotan semua peristiwa sebegini sepatutnya membuka mata kita semua bahawa kita jangan terlalu berharap kepada orang lain untuk membangunkan bumi tercinta ini. Biarlah mereka yang faham sejarah dan yang setia sahaja yang tinggal. Kita perlu menghargai mereka yang setia, kerana setia itu adalah asas kepada patriotisme.

Bagi mereka yang ingin mendapatkan keseronokan dan kebebasan, biarkan sahaja. Saya yakin, Perdana Menteri mahukan bakat yang berada di luar itu mempunyai semangat patriotism yang tinggi kepada negara. Walaupun mereka berada di luar, mereka tidak pernah memburuk-buruk negara kita. Berbanding dengan mereka yang berada di dalam negara, tetapi menjadi duri dalam daging dan musang berbulu ayam.

Saya tidak kisah sama ada mereka yang bekerja di luar negara akan kembali atau tidak, kerana pada saya kesetiaan kepada negara itu yang paling penting, berbanding tenaga yang mengalir ke luar. Apa ertinya tenaga tersebut dipanggil balik jika kesetiaan tidak ada dan asyik mengungkit agar perkara-perkara sensitif dihapuskan. Itu lebih bahaya daripada mereka terus tinggal di luar negara. Jika kesetiaan itu sudah tiada, balikpun tidak ada ertinya. Kerana semangat patriotisme bermula dengan kesetiaan.

Biarlah mereka mencari kebahagiaan di luar sana. Saya yakin mereka yang setia akan kembali jua akhirnya. Mungkin buat masa ini mereka ada komitmen dan perancangan tertentu. Yang perlu dipanggil balik adalah mereka yang setia, bukannya yang ultra kiasu dan tidak mengenang budi.

Saya yakin, pandangan saya ini akan dikatakan sebagai merosakkan gagasan 1Malaysia. Hari ini gagasan 1Malaysia tidak lagi dilihat sebagai plan tindakan kerajaan untuk membangunkan dan menyatupadukan rakyat mengikut fakta sejarah, tetapi gagasan ini dijadikan batu loncatan untuk mendapatkan kepentingan dan nafsu kaum masing-masing.

Buktinya begitu jelas, DAP mencabar PM supaya melantik bukan Melayu menjadi Timbalan PM. Sedarlah diri wahai DAP, bumiputera Sabah dan Sarawak lebih layak untuk jawatan tersebut. Saya cadangkan pemimpin DAP tersebut membawa idea ini ke China atau India, supaya mendesak mereka melantik Timbalan PM di kalangan bangsa yang sama tetapi beragama Islam? Apakah pandangan ini akan diterima?

Sama juga desakan MIC supaya kerusi menteri penuh diberikan kepada presiden MIC yang baru dilantik, tanpa menganggu-gugat jawatan menteri kabinet wakil India yang sedia ada. Persoalan saya, kerusi siapakah yang patut dikorbankan? Fikir punya fikir, akhirnya kerusi Umno juga yang menjadi mangsa kerana orang lain sudah tentu tidak mahu mengalah? Sedikit diambil maka hebohlah satu Malaysia.

Berpada-padalah wahai rakyat 1Malaysia. Kerusi yang dimenangi oleh MCA dan MIC majoritinya adalah undi ehsan orang Melayu. Jika MCA dan MIC benar-benar yakin dia kuat, saya cabar mereka bertanding di kawasan bandar yang dominasi Cina menentang DAP. Tunjukkan siapa kuat? Jika mereka menang, ketika itu barulah mereka boleh meyakinkan saya bahawa mereka mungkin ‘layak’ untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri. Syaratnya janganlah jawatan TPM itu dijadikan bahan kempen. Kerana saya tahu, jika isu ini dijadikan bahan kempen memang ultra kiasu akan menang.

Sama juga jika berlaku pertandingan satu lawan satu antara calon Umno dan DAP. Orang MCA dan Gerakan belum tentu mengundi Umno. Berbanding pertandingan antara calon Melayu DAP dan calon Cina MCA, saya yakin orang Umno akan mengundi calon Cina MCA dan sanggup melupakan calon bangsanya sendiri. Ini hanya jangkaan pemikiran saya apabila membaca pemikiran dan budaya politik bangsa saya. Itupun mereka begitu lantang bersuara dan mengkritik Umno dengan istilah big brother and small brother.

Semua ini memberikan isyarat kuat kepada umat Islam supaya bangun dan membuka mata. Masa tidak menunggu kita lagi. Kita mesti berubah sebelum terlambat. Bangunkan bumi sendiri sebelum nasi menjadi bubur. Jangan leka atau terus bermain. Jangan terlalu banyak berhibur dan merempit. Masa bermain dan bersentimen politik sudah tidak ada lagi. Umat Islam mesti berubah. Minda umat Islam mesti diubah. Sikap complacent mesti dibuang jauh-jauh. Sekarang masa kita untuk bekerja. Minda umat Islam perlu diisi dengan ilmu. Ilmu tidak boleh sekular, ia mesti bersepadu dan tidak boleh sama sekali dipisahkan dengan Islam. Memperkasakan minda umat Islam untuk berfikir merenung masa depan. Budaya intelektual mesti dihidupkan. Pengaruh barat mesti dijauhi, kerana di situ ada perancangan untuk merosakkan kita apabila telah lalai. Memang kita perlukan kepakaran mereka. Tetapi kadangkala kita tidak ada pilihan. Kita terpaksa memilih satu antara dua. Ingatlah pesan Allah, setelah kamu selesai solat, bertebaranlah kami di muka bumi ini dan carilah kekayaan sebanyak mungkin (surah Al Jumuah: 10).

Umat Islam mesti bersatu dengan melupakan latar belakang politik. Saya fikir kepakaran dalam Umno, Pas, bumiputera Sabah Sarawak, orang Cina dan India yang kurang ultra kiasu begitu ramai. Semua pakar telah sedia ada. Persoalannya, bagaimana kita nak manfaatkan kepakaran. Bagaimanakah menggembelingkan kepakaran tersebut dengan melupakan perbezaan politik. Saya yakin jika umara dan ulamak Umno dan Pas mesti bergabung tenaga, Malaysia akan menjadi hebat. Jangan gadaikan prinsip semata-mata untuk menang dalam pilihan raya. Ikhwanul Muslimin dan Hamas, terus berjuang, tetapi prinsip tidak pernah tergadai. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib kita sehingga kita mengubah diri kita sendiri (Surah Ar-rad: 11). Jika kita masih gagal merenung nasib di bumi sendiri, maka terimalah akibatnya nanti. Ingatlah, setiap penat lelah akan dinilai oleh Allah (surah al-Insyiqaaq: 6, An-nisa: 104, al-ankabut: 69).

Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Pensyarah Kanan
Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia,
merangkap Setiausaha Agong,
Dewan Perdagangan Islam Malaysia.


Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran