TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 26 Disember 2010

Hawking ibaratkan perkataan “Tuhan” sebagai kiasan










Stephen Hawking membandingkan otak manusia dengan komputer, suatu ciptaan paling pintar oleh manusia. Namun, komputer masih rendah mutunya dari otak kurniaan Tuhan. Tiada manusia yang boleh mencipta kepintaran otak.

Pada hemat saya, satu-satunya kelemahan Hawking ialah ia tidak mengenali Tuhan yang mencipta alam semesta.

Demikian kandungan dua pucuk surat para pembaca majalah Time ketika mengulas pelbagai pandangan Hawking, seorang ahli sains dari Universiti Cambridge yang pernah melawat Malaysia beberapa waktu dahulu dan disambut dengan meriah dan spontan oleh mereka yang kaget dengan kecerdasannya.

Beliau menjadi professor matematik selama 30 tahun hingga bersara pada tahun 2009. Antara pingat yang diterima olehnya ialah Presidental Medal of Freedom kurniaan peringkat awam paling tinggi di Amerika.

Antara bukunya yang paling laris sekali jualannya ialah A Brief History of Time, tetapi menurut pelbagai laporan sorotan buku tersebut hanya segelintir yang membaca sepenuhnya kerana sukar difahami pembaca biasa.

Kepercayaan

Menurut satu laporan lain Hawking menggunakan perkataan “Tuhan” ibarat kiasan saja sambil menyatakan bahawa “wujudnya tuhan tidak perlu dijelaskan bersabit kelahiran alam semesta”. Ini antara yang dicatat dalam A Brief History of Time itu.

Bekas isterinya, Jane Hawking pernah menyatakan dalam perbicaraan perceraian mereka bahawa beliau seorang ateis. Menurut kepercayaan Hawking “alam semesta lahir dari unsur-unsur saintifik”.

Beliau disanjungi kerana kepintaran luar biasa dalam ilmu fizik. Beliau beransur-ansur hilang kekuatan menggunakan kedua-dua belah tangan, kaki dan suaranya hingga hampir lumpuh setelah jatuh dari tangga sewaktu belajar di universiti. Kerana kepintaran yang luar biasa, maka beliau dihormati oleh pelbagai pihak.

Juga dilaporkan ialah kepercayaan mengenai adanya makhluk asing dilain-lain bintang siarah. Interaksi dengan mereka mungkin membawa akibat kepada manusia”. Jika makhluk asing mengunjungi kita, akibatnya ialah seperti ketika Columbus dulu mendarat di Amerika, iaitu membawa nasib malang bagi pribumi Amerika”. Yang dimaksudkan ialah mereka yang kemudian dipanggil Red Indians.

Menurut laporan lain pula hanya 2.3 peratus penduduk seluruh dunia menganggap diri mereka ateis dan 11.9 peratus lagi di kalangan yang tidak beragama.

Selanjutnya dicatat: “Di Eropah bilangan ateis dan seumpamanya tidak ramai seperti di Poland, Romania, Cyprus dan lain-lain negara. Bilangan mereka 85 peratus di Sweden, 80 peratus di Denmark, 72 peratus di Norway.

Perhatian

Menarik perhatian ialah hal-hal lain yang dihuraikan oleh Profesor Chandra Muzaffar dalam bukunya berjudul Exploring Religion in Our Time (Universiti Sains Malaysia Press).

Ia berupa cubaan untuk “memahami sesetengah isu penting yang muncul di antara agama dan masyarakat sejak beberapa dekad lampau. Apakah peranan agama-agama Buddha, Kristian, Hindu, Islam dan Judaisme dalam pembicaraan umum dewasa ini”.

Antara persoalan: Apakah yang mendorong peralihan kepada peranan agama sebagai saluran untuk reformasi dan bantahan dalam beberapa masyarakat di Asia? Lalu dicatat antara lainnya: “Mempertahan identiti Melayu bererti mempertahan identiti Islam dan sebaliknya”.

Juga disentuh ialah sikap Islamophobia yang telah berlarutan selama seribu tahun dan terbitnya buku-buku anti-Islam seperti Satanic Verses atau kartun-kartun mempersenda Nabi Muhammad dalam akhbar Denmark serta filem Fitna di negeri Belanda.

Huraian meliputi enam negeri asing - tiga dengan majoriti bukan Islam dan tiga lagi dengan majoriti Islam. Selanjutnya pula pelbagai cubaan yang dihadapi oleh kesemua.

Source: Mingguan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran