TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Ahad, 21 November 2010

Jemaah haji mula tinggalkan Makkah

Rakyat dari negara Teluk kumpulan terawal menaiki pesawat, bas pulang ke tanah air

JEDDAH: Jemaah haji tempatan dan dari negara Teluk adalah kumpulan terawal yang mula mengambil penerbangan untuk pulang ke tanah air masing-masing dengan pesawat serantau kelmarin selepas selesai menunaikan ibadat itu, kata jurucakap Pihak Ber-kuasa Penerbangan Awam Arab Saudi Khaled Khaibari kepada Arab News. Beliau berkata, jemaah mula berlepas menggunakan enam pesawat setiap jam dari Terminal Haji di Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz. Khaibari menggesa misi haji dan agensi pengangkutan membawa jemaah ke lapangan terbang lebih awal supaya urusan perjalanan dapat selesai tepat pada masanya dan tiada kelewatan ketika kapal terbang mahu berlepas.

Beliau juga meminta jemaah mengemas bagasi dengan selamat dan memastikan tiada beg yang melebihi 32 kilogram supaya ia dapat dimasukkan dengan mudah ke dalam pesawat.

Pengarah jabatan yang menguruskan bas jemaah, Faisal Al-Asrah, memberitahu Arab News 800,000 jemaah berlepas ke Madinah bermula semalam dalam perjalanan pulang ke rumah menggunakan bas.

“Jemaah yang tiba terus ke Makkah sejurus sebelum haji akan menuju Masjid Nabawi di Madinah sebelum mereka pulang ke negara asal,” katanya.
Sementara itu, Misi Haji India dalam satu kenyataan berkata pesawatnya hanya membenarkan bagasi 45 kilogram, 10 kilogram bagasi bimbit dan 10 liter air ZamZam untuk setiap jemaah. Syarikat penerbangan akan mengenakan bayaran 40 riyal (RM33.21) bagi setiap kilo-gram lebihan. Ia berkata bagasi bimbit dilarang membawa sebarang cecair dan barangan tajam seperti gunting, pisau, jarum dan sebagainya.

Terminal antarabangsa itu tidak sesak walaupun ramai penumpang, namun ia akan berubah sebaik saja jemaah tidak sabar untuk kembali. Beliau menasihatkan jemaah supaya tidak membawa lebih 45 kilogram setiap seorang penumpang dalam bas dan bagasi tidak melebihi 40 sentimeter tinggi.

Pengarah ubatan terlarang di lapangan terbang, Abdul Ghani Al-Malki, berkata sepasukan anggota dari Kementerian Kesihatan membantu jemaah yang sakit yang berlepas sejak Khamis lalu.

“Bantuan perubatan disediakan kepada 2,000 jemaah sejak Khamis lalu, kebanyakannya mengalami penyakit tidak membahayakan,” katanya.

Source: Berita Minggu Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran