TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Rabu, 18 Mei 2011

Persiapan sambut Hari Muzium

SEREMBAN 17 Mei - Warga kerja muzium dari seluruh tanah air sedang giat menjalankan persiapan terakhir galeri negeri masing-masing di Muzium Negeri Sembilan, dekat sini bagi menjayakan Pameran Khas sempena sambutan Hari Muzium Antarabangsa Peringkat Kebangsaan 2011 di negeri ini.

Kurator Muzium negeri, Aziz Mohd. Gorip berkata, pameran khas itu membabitkan penyertaan dari 21 muzium dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

"Selaku tuan rumah sambutan tahun ini, pihak kami bertanggungjawab untuk menyediakan ruang kepada setiap muzium yang mengambil bahagian dan buat masa ini mereka sedang sibuk menyiapkan ruang pameran masing-masing.

"Lebih menarik, kesemua barangan seperti artifak, peralatan termasuk aksesori yang akan dipamerkan di galeri tersebut dibawa khas dari muzium masing-masing," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, orang ramai berpeluang untuk menyaksikan sendiri bahan sejarah menarik yang dipamerkan pada pameran tersebut seperti senjata api, mata wang, mineral dan batu permata, selampit, telefon, destar, wayang kulit dan banyak lagi.

Tambah Aziz, pameran percuma itu yang akan dibuka kepada umum setiap hari bermula 9 pagi hingga 6 petang bermula Khamis ini sehingga 23 Mei depan.

''Selain itu, pengunjung juga akan berpeluang menyaksikan persembahan kebudayaan setiap negeri sepanjang sambutan ini yang akan diadakan dua kali sehari di pentas yang disediakan di muzium ini.

''Orang ramai juga berpeluang memenangi hadiah melalui pertandingan kuiz serta pengunjung bertuah yang dijalankan sepanjang sambutan ini," katanya

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran