TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 12 Mei 2011

Jangan berlembut terhadap Awang hitam

INSIDEN terbaru dua gadis yang dipaksa menjadi 'keldai dadah' oleh dua 'Awang hitam' yang juga pelajar institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) di negara ini mendorong desakan dibuat agar kerajaan mengambil tindakan keras dan berkesan ke atas sindiket dadah yang memancing wanita tempatan sebagai mangsa.

Berapa ramai lagi anak-anak gadis dan wanita tempatan harus menjadi mangsa sindiket yang dianggotai warga Afrika?

Oleh kerana kebanyakan kes melibatkan suspek memasuki negara ini menggunakan pas pelajar asing dan berdaftar di kolej-kolej swasta maka pemantauan ke atas warga asing terutama dari benua Afrika wajib dilakukan.

Penyalahgunaan visa pelajar harus dihentikan. Ketatkan pengeluaran visa dan syarat kelayakan untuk memasuki kolej di negara ini.

Jika kerajaan masih 'berlembut' terutama kepada warga Afrika yang kononnya mahu belajar di negara ini, kita mungkin akan terus tertipu dengan anggota sindiket jenayah.

Hari demi hari makin ramai warga asing di negara kita. Sekarang pelbagai cara dan kaedah untuk mereka memboloskan diri. Mereka menjadikan negara kita sebagai syurga untuk melakukan pelbagai jenayah.

Sekarang kita tidak tahu berapa ramai warga Afrika di negara ini. Tetapi daripada pemerhatian kasar, mereka kini ada di sekitar Lembah Klang. Mereka boleh dilihat di Kepong, Cheras, Kota Damansara, Puchong dan banyak tempat lagi.

Hakikatnya sejak kemasukan warga Afrika ke negara ini, mereka mendatangkan pelbagai masalah sosial selain meningkatkan kadar jenayah.

Masalah yang ditimbulkan mereka bukan sesuatu yang baru tetapi berlarutan sekian lama sehingga ramai anak gadis tempatan terlibat dalam sindiket pengedaran dadah antarabangsa.

Penahanan beberapa wanita kita di negara luar kerana dijadikan keldai dadah patut mengingatkan mereka yang lain daripada terjebak.

Walaupun beberapa cubaan warga Afrika memperdayakan wanita Malaysia berjaya digagalkan oleh pihak berkuasa negara ini, tetapi itu bukan jaminan tidak berlaku lagi.

Ini kerana biarpun pihak polis sudah berkali-kali memberi peringatan tentang pihak tertentu terutama warga asing yang menawarkan hadiah, tawaran atau janji manis kepada gadis, namun masih ramai yang tidak ambil peduli akan nasihat itu.

Wanita tempatan terutama pelajar wanita harus sedar bahawa sindiket pengedaran dadah yang didalangi warga Afrika sudah lama dikesan memperalatkan mereka.

Sudah sampai masanya pihak berkuasa tunjuk tegas. Berkas mereka dan banteras habis-habisan untuk memastikan negara kita bersih daripada mereka yang tidak diperlukan di negara ini.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) tentu sedar akan fenomena ini. Oleh itu kita menggesa KDN menjalankan operasi pemutihan ke atas semua warga Afrika baik di kolej swasta ataupun yang tinggal di kawasan perumahan.

Langkah ini mungkin boleh menapis kehadiran warga Afrika yang tiada pekerjaan tetap dan memantau pengambilan pelajar warga Afrika bagi mengelak penyalahgunaan visa di kalangan mereka.

Source: Utusan Malaysia Online.

1 ulasan:

Hashim Zabidi berkata...

Besar, panjang dan permah,
'Permata Hitam'
kata pengnekmatnya.

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran