TO ALL MY BLOG READERS

TERIMA KASIH - شكرا لك - THANK YOU - ありがとうございました - 谢谢您 - Teşekkürler - Mulţumesc - Obrigado

Khamis, 19 Mei 2011

Penubuhan inap desa di Kg. Morten langkah tepat

Suasana Kampung Morten di Sungai Melaka.

MELAKA 19 Mei - Pemilihan Kampung Morten di pesisiran Sungai Melaka sebagai pusat inap desa merupakan satu langkah yang tepat sekali gus merancakkan lagi industri pelancongan di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Latiff Tamby Chik berkata, pembukaan inap desa di kampung tersebut memberi lebih masa kepada pelancong mengenali sejarah kampung tersebut yang wujud sekitar 1920-an.

Beliau yakin ramai di kalangan pelancong menunggu peluang untuk bermalam di rumah kampung tersebut bagi menikmati sendiri pengalaman dan suasana kampung yang diibaratkan sebagai muzium hidup.

"Kedudukan kampung ini di pusat bandar juga memudahkan lagi pengunjung untuk datang ke sini tanpa perlu ke kawasan pedalaman untuk merasai cara hidup kampung. Ia pastinya merancakkan lagi industri pelancongan negeri," katanya.

Latiff pada masa sama berharap lebih banyak homestay dapat dibuka di Kampung Morten dan di kawasan sekitarnya.

Menurut beliau, inap desa bukan bermaksud sesebuah rumah itu perlu terletak di kawasan kampung sahaja, sebaliknya kawasan bandar yang masih mengamalkan cara hidup kampung juga boleh dijadikan inap desa sekiranya ia mempunyai tarikan tersendiri.

Source: Utusan Malaysia Online.

Tiada ulasan:

CLICK NOW

Tajuk Kegemaran